جمهوری ‌آذربایجان سفیر ایران را فراخواند

باکو به پرواز هواپیمای نظامی ایرانی در نزدیکی مرزهایش و ورود آن به حریم هوایی این کشور معترض است

جمهوری آذربایجان روز شنبه سفیر ایران را فراخواند و اعتراض کرد که چرا یک هواپیمای جنگی ایرانی به‌شدت نزدیک مرز این جمهوری شده و به حریم هوایی‌ آن تجاوز کرده است.

وزارتخانه‌های خارجه و دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای مشترک از جزئیات این رویداد خبر دادند. در این بیانیه آمده است: «در روز ۱۱ مارس ۲۰۲۳، یک هواپیمای نظامی متعلق به جمهوری اسلامی ایران به طور ممتد روی مرز دولتی ایران و آذربایجان از منطقه زنگلان تا منطقه بیله‌سوار از ساعت ۹:۴۴ تا ۱۰:۲۶ پرواز کرد.»

طبق این بیانیه، هواپیما در فاصله ۳ تا ۵ کیلومتری مرز جمهوری آذربایجان پرواز می‌کرد و در مواردی حتی از آن گذر کرد و وارد حریم هوایی این کشور شد.

منطقه زنگلان در جنوب غربی بخش اصلی آذربایجان قرار دارد و از یک سو، با استان جنوبی سیونیک در ارمنستان هم‌مرز است و از سوی دیگر، با استان آذربایجان شرقی در ایران. منطقه بیله‌سوار چند صدکیلومتر شرق‌تر است و با استان اردبیل ایران مرز مشترک دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان سفیر ایران را فراخواند تا به این حادثه اعتراض کند. رسانه‌های دولتی ایران موضوع احضار سفیر ایران را گزارش کرده‌اند، اما وزارت خارجه ایران هنوز واکنشی نشان نداده است.

در بخش دیگری از بیانیه باکو آمده است: «پرواز هواپیمایی نظامی برای بیش از نیم‌ساعت اقدامی تحریک‌آمیز و غیردوستانه در ارتباط با آذربایجان تلقی می‌شود. ما ایران را به‌دلیل این اقدام تحریک‌آمیز به‌شدت محکوم می‌کنیم و از این کشور می‌خواهیم توضیحی ارائه کند و در آینده اقدام‌های تحریک‌آمیز اینچنینی انجام ندهد.»

روابط تهران و باکو در ماه‌های گذشته مخدوش بوده است. از جمله دلایل به سردی گراییدن این رابطه می‌توان به نزدیکی جمهوری آذربایجان به اسرائیل و گشایش سفارت خود در این کشور و نقش ایران در جنگ‌های ارمنستان و آذربایجان اشاره کرد. باکو قصد دارد دو بخش سرزمین خود، یعنی بخش اصلی و منطقه خودمختار نخجوان، را با تاسیس کریدوری به نام «زنگزور» به هم وصل کند که از خاک استان سیونیکِ ارمنستان و نزدیکی مرز ایران خواهد گذاشت. اما ایران به‌شدت با چنین طرحی مخالف است و در همین راستا، سال گذشته، کنسولگری در شهر کاپان، مرکز استان سیونیک، تاسیس کرد.

جمهوری اسلامی در ضمن نگران استفاده ‌اسرائیل از خاک جمهوری آذربایجان برای عملیات علیه ایران است. اما مختار ممدوف، سفیر آذربایجان در اسرائیل، روز جمعه در مصاحبه‌ای تاکید کرد که باکو به ارتش اسرائیل اجازه استفاده از خاک این کشور برای حمله به ایران را نخواهد داد.