خوشحالی رسانه‌های حکومتی از توافق با عربستان؛ چشم‌پوشی بر گذشته ننگین

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی درحالی از بازگشایی قریب‌الوقوع سفارت عربستان سعودی در تهران خوشحال‌اند که قبلا حامی اشغال سفارت بودند

پس از حمله نیروهای بسیجی به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران، محافظه‌کاران خواستار قطع کامل مراودات با این کشور شده بودند- میزان

رسانه‌های حکومتی و چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، از انتشار خبر توافق ایران و عربستان سعودی برسر بازگشایی سفارت عربستانی‌ها در تهران با وساطت چین، استقبال و آن را نشانه «موفقیت دیپلماسی جبهه انقلاب» تعبیر کردند.

این در حالی است که پس از حمله نیروهای وابسته به حکومت جمهوری اسلامی ایران و بسیج در شامگاه ۱۲ دی‌ماه ۱۳۹۴ به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، این رسانه‌ها ضمن حمایت از آن، خواستار قطع کامل مراودات دیپلماتیک با این کشور شده بودند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و فردی که گفته می‌شود در سال ۱۳۹۴ حمله‌کنندگان به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی را هدایت می‌کرد، شامگاه جمعه در توییتی، این توافق را «یک گام مهم در راستای ثبات منطقه و خلیج فارس و توسعه سیاسی و اقتصادی» خواند و تاکید کرد که احیای روابط با عربستان سعودی در «ذیل همکاری‌های منطقه‌ای» انجام می‌شود.

روزنامه حکومتی کیهان که تحت نظارت علی خامنه‌ای اداره می‌شود، نیز در شماره روز شنبه خود با تیتر «توافق ایران و عربستان، ضربه کاری به آمریکا و رژیم صهیونیستی» به استقبال بازگشایی مجدد سفارت و کنسولگری عربستان در ایران رفته و در طعنه به دولت پیشین و اصلاح‌طلبان هم نوشته است: «مدعیان اصلاحات، مذاکره را یاد بگیرند.»

خبرگزاری انتخاب، نزدیک به جریان اصلاحات در ایران، در واکنش به تیتر تازه روزنامه کیهان، تیتر اول شماره ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۴ این روزنامه را که یک روز پس از حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی منتشر شده و نوشته بود: «ننگ رابطه با آل‌ سعود از دامان ایران اسلامی پاک شد»، بازنشر کرد.

نیروهای نزدیک به محمدباقر قالیباف که تحت عنوان موسسه «نور معرفت» در کرج و چند هیئت مذهبی در تهران فعالیت می‌کنند، شامگاه ۱۲ دی ۱۳۹۴ تحت رهبری میدانی یک روحانی شبه‌نظامی به نام «حسن کردمیهن» که از کارمندان سابق قالیباف در شهرداری تهران بوده است، به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند و بخش از آن را تخریب و به آتش کشیدند.

روزنامه رسالت، نزدیک به جناح محافظه‌کار، نیز در شماره روز شنبه ۲۰ اسفند، تیتر اول خود را به توافق جدید جمهوری اسلامی و عربستان سعودی اختصاص داد و نوشت: «بن‌بست هفت‌ساله روابط ایران و عربستان پایان یافت؛ مقدمه‌چینی نظم نوین.»

در همین حال روزنامه جوان هم در شماره شنبه خود «توافق عادی‌سازی روابط تهران و ریاض» را «توافق تمام آسیایی» خواند و آن را نشان ظهور «نظم نوین» مورد نظر چین عنوان کرد. این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران نوشت: «توافقی که رئیس‌جمهور چین در آن نقش مهمی ایفا کرد، بیانگر این است که این قدرت نوظهور خود را برای نظم نوین جهانی آماده می‌‎کند که تهران و ریاض در آن نقش سازنده‌ای خواهند داشت.»

به نظر می‌رسد که تنها دلیل این واکنش‌های مثبت، استقرار دولت ابراهیم رئیسی و حضور علی شمخانی، نماینده علی خامنه‌ای در پکن برای امضای توافق مذکور باشد و به همین دلیل نیز این طیف از نقش مستقیم خود در بحرانی‌شدن روابط ایران و عربستان در سال ۱۳۹۴ و جنگ غیرمستقیم و هفت ساله این دو کشور در یمن، چشم‌پوشی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین روزنامه «وطن امروز»، دیگر رسانه وابسته به جریان تندرو و نزدیک به محمدباقر قالیباف، نیز کل صفحه اول خود را به توافق ایران و عربستان سعودی اختصاص داد و با تیتر اول «بازنده: آمریکا» و تیترهای دیگری همچون «تقویت چندجانبه‌گرایی تسریع حرکت به‌سمت نظام چندقطبی»، خوشحالی‌اش از این توافق موقتی را نشان داد.

دیگر روزنامه‌های وابسته به حکومت مانند روزنامه دولتی ایران با تیتر «احیای روابط همسایگی بدون دخالت آمریکا» و روزنامه صبح نو با تیتر «تفاهم منطقه‌ای بدون کدخدا»، ادعا کردند که بازگشایی مجدد سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در ایران که قرار است به زودی رخ دهد، به معنای دور زدن آمریکایی‌ها به‌وسیله سه کشور ایران، چین و عربستان سعودی خواهد بود.

این شادمانی‌ها با واکنش مخالفان جمهوری اسلامی و شهروندان ایرانی در رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است و آن‌ها با بازنشر سخنان پیشین علی خامنه‌ای که از توقف روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی استقبال کرده بود، سیاست یک بام و دو هوای جمهوری اسلامی در ارتباط با کشورهای همسایه را «بازی با اقتصاد و امنیت و آینده مردم ایران» تعبیر کردند.

کانال تلگرامی حسن روحانی نیز بخشی از سخنان رئیس‌ جمهوری سابق در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ را بازنشر کرد. روحانی در آن سخنرانی در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری خود گفته بود: «خدا نیامرزد آن‌هایی را که نگذاشتند روابط بین ایران و برخی همسایه‌ها به‌خوبی انجام بگیرد. کارهای کودکانه و احمقانه انجام دادند، به مراکز دیپلماتیک حمله کردند و اگر این‌ها نبود، امروز شرایط بهتری داشتیم.»