سهام بانک‌های اروپایی هم‌زمان با رکود جهانی سقوط کرد

سقوط ۶۰ درصدی بانک سیلیکون ولی، احتمال ایجاد یک بحران بانکی را تقویت کرد

پس‌اندازکنندگان بانک‌های خود را تغییر می‌دهند-Daniel ROLAND / AFP

سهام بانک‌های اروپایی، روز جمعه ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) در‌پی فروش چشمگیر سهام بانک‌های ایالات‌متحده آمریکا هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها درباره آسیب‌پذیری این بخش، سقوط کرد.

سقوط جهانی سهام بانک‌های اروپایی را بانک سیلیکون‌ولی رقم زد که شریک بانکی بزرگ برای بخش فناوری ایالات ‌متحده محسوب می‌شود. این بانک روز پنجشنبه پس از دست دادن ۱.۸ میلیارد دلار از سهام خود، برای برآورده کردن تقاضای پول نقد سپرده‌گذاران، مجبور شد که سرمایه‌اش را افزایش دهد.

نیل ویلسون، تحلیل‌گر ارشد بازار، در مصاحبه با رویترز با تشبیه وضعیت موجود با «‌‌نی که کمر شتر را می‌شکند» از فاجعه‌آمیز بودن این فرایند برای بانک‌های اروپایی سخن گفت.

برمبنای این گزارش، شاخص بانکی استاکس اروپا (.SX7P) بیش از ۴ درصد سقوط کرد که به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین افت بانکی از اوایل ماه ژوئن ۲۰۲۲ تاکنون است. شاخص بانکی اچ‌اس‌بی‌سی (HSBA.L) نیز ۴.۵ درصد و شاخص بانکی دویچه بانک (DBKGn.DE) هم ۷.۹ درصد کاهش یافت.

همچنین سهام یونی کریدیت ایتالیا (CRDI.MI) و اینتسا سانپائولو (ISP.MI) نیز به‌شدت کاهش یافت.

هرچند که در ابتدا بسیاری از تحلیل‌گران سقوط سهام بانک‌های اروپایی را تهدیدی برای سیستم بانکی جهانی نمی‌دانستند، اما اثر منفی آن برای وام‌دهندگان نرخ‌های بهره بالاتر بانک مرکزی اکنون احساس می‌شود.

هزینه‌های استقراض جهانی در سال گذشته با سریع‌ترین سرعت در دهه‌های اخیر افزایش یافته است، زیرا فدرال رزرو نرخ‌های آمریکا را ۴۵۰ واحد از نزدیک به صفر افزایش داد، در حالی ‌که بانک مرکزی اروپا نرخ‌های منطقه یورو را ۳۰۰ واحد در ثانیه افزایش داد.

بخش‌های دیگر اروپا و بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه حتی بیشتر از این کار کرده‌اند. با این حال، نگرانی‌هایی وجود دارد که تورم قیمت‌ها بالا بماند، چیزی که باعث افزایش بیشتر نرخ‌ها می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بحران گروه مالی اس‌وی‌بی (‌SVB)‌، مادر بانک سیلیکون‌ولی که بیش از ۶۰ درصد از ارزش سهام خود را در روز پنجشنبه کاهش داد، آسیب‌پذیری دیگر بانک‌ها را افزایش داده است.

به گفته تحلیل‌گران، سرمایه‌گذاران نگران کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های بانک‌ها شده‌اند، زیرا این مسئله می‌تواند به زیربنای تجارت آنان ضربه وارد کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که پس‌اندازکنندگان نیز با هدف تضمین سرمایه و به دست آوردن سود بیشتر، به تغییر بانک‌های خود اقدام کرده‌اند.

بانک‌ها معمولا در اوراق قرضه دولتی، به‌ویژه اوراق قرضه کشور خود، سرمایه‌گذاری زیادی می‌کنند و در مقابل کاهش ارزش آن‌ها آسیب‌پذیر می‌شوند.

بیشتر از جهان