اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه‌‌تر بانک مرکزی اروپا درباره نرخ تورم و تغییر اقلیم

در چهار سال گذشته نرخ بهره در سراسر اتحادیه اروپا نزدیک به صفر بوده است

از زمان انتصاب لاگارد به ریاست بانک مرکزی اروپا مقابله با تغییر اقلیم در راس امور قرار گرفت-Alain JOCARD / AFP

بانک مرکزی اروپا ارزیابی استراتژیکی را به راه انداخته که ممکن است منجر به استفاده از سیاست‌های پولی برای مقابله با بحران اقلیمی شود. این بانک همچنین اشاره کرده ممکن است تمرکز خویش بر نرخ تورم را کنار گذارد چرا که با ترکیبی از مشکلات دیگر نظیر نرخ آهسته کارآمدی، پا به سن گذاشتن جمعیت و همچنین میراث بحران مالی سال‌های گذشته دست و پنجه نرم می‌کند.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه گفت: «از آنجا که اقتصادهای ما تحت تحولاتی عمیق قرار گرفته‌اند، وقت آن رسیده که ارزیابی استراتژیکی را کلید زده تا مطمئن شویم برنامه‌های خویش برای نفع و رفاه تمام اروپاییان را محقق خواهیم کرد.»

در چهار سال گذشته نرخ بهره در سراسر اتحادیه اروپا نزدیک به صفر بوده است و تورم نیز در طول ۹ سال پیش، همواره زیر هدف تعیین شده ۲ درصد باقی مانده است. شهروندان کشورهایی نظیر آلمان که پس‌انداز بالایی دارند از نرخ بهره نزدیک صفر برای حساب‌های پس‌انداز خود عصبانی‌ هستند.

خانم لاگارد گفت بانک مرکزی اروپا برای ده سال اول حیات خود هدف مقابله با نرخ‌ بالای تورم را داشت. «بحران مالی نقطه محوری این تلاش بود چرا که در آن زمان نرخ تورم به شدت پایین آمد و باعث معکوس شدن وضعیت شد. ما باید استراتژی خود را مورد ارزیابی دقیق قرار داده و ببینم چگونه می‌توان به بهترین نحو پیش رفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ارزیابی قرار است تا پایان سال ۲۰۲۰ خاتمه یابد اما خانم لاگارد از توضیح این که آیا تا کنون هیچ تصمیمی اتخاذ شده است، سر باز زد. او گفت: «من درباره نحوه اجرایی کردن این طرح‌ها و سیاست‌های مورد استفاده یا کنار گذاشته نظر نخواهم داد.»

این ارزیابی به صورت گسترده انجام خواهد یافت و به ابزارها و سیاست‌های مورد استفاده بانک مرکزی اروپا، اهداف آن و نحوه برقراری ارتباطات این بانک خواهد پرداخت. خانم لاگارد گفت: «ما باید نگاهی دقیق به کارآمدی سیاست‌های پولی خویش داشته باشیم.» و همچنین افزود این بانک همواره بر اساس سیاست‌های خویش به پیش رفته تا به هدف تثبیت قیمت‌ها دست یابد.

از زمان انتصاب خانم لاگارد به ریاست این بانک در سال گذشته طرح استفاده از سیاست‌های بانک مرکزی اروپا برای مقابله با تغییر اقلیم در راس امور قرار گرفته است.

او اظهار داشت بحث و مشاجره درباره نقش بانک مرکزی اروپا در این باره جنجال‌برانگیز بوده و باعث بروز انتقاداتی خواهد شد. او با اشاره به چند مثال گفت: «آیا قرار است این طرح همواره ادامه یابد؟ آیا این باعث سردرگمی نخواهد شد؟ اصلا چرا بانک‌های مرکزی در این مساله نقش ایفا می‌کنند؟»

اما او اصرار داشت که خطر بیشتر و بزرگ‌تر در انفعال است و گفت «عدم دست به کار شدن یعنی شکست خوردن.» وی افزود بانک مرکزی اروپا باید مشارکت در تمام اموری که مد نظر کمیسیون اروپایی و بسیاری از رهبران کشورهای این منطقه است را در نظر داشته باشد.

او تاکید کرد این ارزیابی به روی نقطه نظرات متفاوت سایر اعضای بانک مرکزی اروپا باز است و اظهار داشت: «من رئیسی مستبد نیستم و از نظر همه در هیات مدیره استقبال می‌کنم.»

پیشتر این بانک همانطور که انتظار می‌رفت گفته بود تصمیم گرفته است فعلا نرخ بهره را در همین نرخ‌های کنونی نگاه دارد. نرخ بهره اقداماتی که نیاز به سرمایه‌گذاری جدی مجدد دارند و نرخ بهره موسساتی که وام مازاد می‌دهند و موسساتی که حساب پس‌انداز دارند بدون تغییر و به ترتیب ۰ درصد، ۰.۲۵ درصد و منفی ۰.۵ درصد باقی خواهد ماند.

خانم لاگارد گفت این نرخ‌ها بر اساس نرخ تاریخی تورم باقی خواهند ماند تا زمانی که بانک مرکزی شاهد آن باشد که نرخ تورم «کاملا» به هدف تعیین‌شده ۲ درصد نزدیک شده است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد