حمایت حوزه‌های علمیه اهل سنت از عبدالحمید و انتقاد از محاصره مسجد مکی

هم‌زمان با فراخوان‌ها و حمایت گروه‌های مختلف، اینترنت در سیستان و بلوچستان مختل شده است

گروه‌ها و افراد مختلف و شناخته شده اهل سنت به شرایط و جو امنیتی در اطراف مسجد مکی اعتراض کردند و حمایت خود را از مولوی عبدالحمید اعلام کردند.

در هفته‌های گذشته و به‌ویژه روزهای جمعه فشار و حلقه امنیتی در اطراف مسجد مکی زاهدان و مولوی عبدالحمید بیشتر می‌شود. تعداد ایست‌های بازرسی به‌شدت افزایش یافته است و از سوی دیگر بازداشت‌ها و احضارها نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

مدیریت و مدرسان مدرسه دارالقرآن سراوان با صدور بیانیه‌‌ای از «محاصره مسجد جامع مکی زاهدان» و «افزایش فشارهای امنیتی بر اهل سنت» انتقاد کردند.

در بخشی از این بیانیه با توضیح آنچه در جمعه‌های گذشته رخ داده، آمده است: «در جمعه‌های اخیر شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی در اطراف مسجد جامع مکی و مصلای اهل سنت زاهدان با هدف ایجاد رعب و وحشت، برخورد خشونت‌آمیز و بازداشت نمازگزاران و انتظامات بوده‌ایم که تداوم این وضعیت، تبعات جبران‌ناپذیری برای استان و کشور خواهد داشت.»

در این بیانیه همچنین به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه شده است که برای جلوگیری از ایجاد هرگونه مشکل و چالش جدید برای کشور و منطقه، از این نوع حرکات و برنامه‌های وحدت‌شکن که باعث تحریک بیشتر مردم می‌شود خودداری کنند.

مدرسه دارالقرآن در این بیانیه با دفاع از مولوی عبدالحمید، او را دلسوز کشور خواند و نوشت: «برای همگان واضح و مبرهن است که شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید همیشه در مواضع و سخنان خویش برای حل مشکلات کشور سعی و تلاش کرده است و هیچ‌گونه وابستگی به کشورهای معاند ندارد. عدم تحمل سخنان ایشان و ایجاد فشارهای امنیتی مضاعف بر ایشان و مجموعه دارالعلوم زاهدان مسیر اشتباهی است که متاسفانه مسئولان اتخاذ کرده‌اند.»

از سوی دیگر شورای علما و مدرسان مدارس و مکاتب دینی شهرستان فنوج نیز به «محاصره نظامی مسجد جامع مکی زاهدان در روزهای جمعه» اعتراض کردند.

در بخشی از بیانیه این شورا که در سنی آنلاین منتشر شده، آمده است: «بدون شک محاصره مصلای نماز جمعه اهل سنت و مسجد جامع مکی زاهدان پیام ناخوشایندی برای همه دارد که موجب نگرانی آحاد ملت ایران شده است. می‌طلبد مسئولان کشوری از مرکز کشور برای این مسئله چاره‌اندیشی کنند تا مانند گذشته نیروهای نظامی در مقر خود مستقر باشند و محل نماز جمعه اهل سنت زاهدان را محاصره نکنند، چراکه این حرکت موجب برانگیخته شدن احساسات می‌شود و تبعات خوبی ندارد. ما انتظار داریم این خواسته عمومی مردم موردتوجه قرار گیرد و این محاصره در روزهای جمعه آتی تکرار نشود.»

استادان و طلاب حوزه علمیه تعلیم‌القرآن روستای مرزی کناربست، از توابع بخش مهرگان شهرستان سراوان، نیز ضمن محکوم کردن محاصره مسجد مکی زاهدان در دو جمعه گذشته، درمورد تبعات امنیتی این قبیل اقدام‌ها هشدار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه علاوه بر تاکید بر اینکه حلقه محاصره مسجد مکی باید برداشته شود، خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی اعلام شد که باید هر چه سریع‌تر علما و مردم را آزاد کنند. طلاب حوزه علمیه تعلیم‌القرآن همچنین دیگر خواسته‌های خود را احقاق حقوق پایمال‌شده مردم، معیشت، مراعات حقوق شهروندی و تامین نیازهای اولیه مردم و امنیت مدارس و مراکز آموزشی عنوان کردند.

در ادامه واکنش‌های هماهنگ مدارس علمیه در سیستان و بلوچستان، جامعه مدرسین حوزه علمیه بدرالعلوم شهرستان زابل نیز در بیانیه‌ای به «محاصره مصلی و مسجد مکی زاهدان در روزهای جمعه» و «مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر» اشاره کرد.

مدیریت و استادان حوزه علمیه بدرالعلوم زابل در این بیانیه به مواردی ازجمله ایجاد جو شدید امنیتی در اطراف مسجد جامع مکی و مصلای اهل سنت زاهدان در طی دو جمعه گذشته و برخوردهای نامناسب و خشونت‌آمیز با نمازگزاران و انتظامات مسجد جامع مکی اشاره کردند و این برخوردها را نوعی تندروی شدید خواندند و آن را «بی‌انصافی در حق ملت» و «حاکی از بی‌تدبیری مسئولان انتظامی و امنیتی استان» دانستند.

استادان حوزه علمیه بدرالعلوم در این بیانیه همچنین با اشاره به اینکه این خشونت‌ها نه‌تنها آتش اعتراض مردم را خاموش نمی‌کند، بلکه باعث برافروخته شدنش نیز می‌شود، تاکید کردند: «مدیریت و جامعه مدرسین بدرالعلوم زابل این عملِ نامناسب و خشونت‌آمیز با نمازگزاران و انتظامات مسجد مکی زاهدان را به‌شدت محکوم می‌کنند و خواستار از بین بردن جو شدید امنیتی مسجد جامع مکی و مصلای زاهدان هستند.»

جامعه مدرسین حوزه علمیه بدرالعلوم شهرستان زابل در ادامه بیانیه خود «سهل‌انگاری» برای روشن شدن موضوع مسمومیت دانش‌آموزان‌ دختر را «نگران‌کننده» خواند و خواستار «شناسایی سریع عاملان» این مسمومیت‌ها شد.

مدرسین مدرسه توحیدیه کهیر و جامعه مدرسین حوزه علمیه جامعه‌الحرمین‌الشریفین چابهار نیز در همین راستا و در حمایت از مولوی عبدالحمید، نمازگزاران مسجد مکی و دانش‌آموزان دختر بیانیه‌ صادر کردند.

هم‌زمان با نماز جمعه این هفته نیز خبرهایی از اختلال شدید در اینترنت همراه در استان سیستان و بلوچستان شنیده می‌شود. دفتر مولوی حافظ عبدالغفار نقشبندی نیز بار دیگر تاکید کرد که عموم مردم پس از نمازهای جمعه به اعتراضات بپیوندند.

به گزارش رصد بلوچستان، پیش‌تر جنبش سهاب شاخه جوانان حزب بلوچستان راجی تپاکی نیز طی فراخوانی مردم را به دفاع از معترضان زاهدان و ایستادگی در مقابل نیروهای سرکوبگر و گسترش مبارزات این جمعه فراخوانده بود. بر اساس این گزارش، پس از این فراخوان‌ها اختلال اینترنت از روز پنجشنبه، ابتدا در شهر سرباز و سپس در برخی شهرهای دیگرشروع شده است.