دانشگاه مک‌گیل کانادا چه رابطه‌ای با جمهوری اسلامی دارد؟

نشنال‌پست دانشگاه مک‌گیل را به تبدیل شدن به کانون حامیان رژیم ایران متهم کرده است

در حالی که شماری از دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی، مانند دانشگاه فرایبورگ در آلمان به دلایل مشخصا سیاسی به همکاری با وزارت علوم حکومت ایران پایان داده‌اند، مرکز اسلام‌شناسی دانشگاه مک‌گیل در مونترال کانادا، همچنان به همکاری‌ با مسئولان دانشگاه تهران ادامه می‌دهد.

روزنامه کانادایی نشنال‌پست، روز پنجشنبه نهم مارس (۱۸اسفند‌ماه) در گزارشی نوشت هرچند دولت کانادا از سال ۲۰۱۲ به  روابط دیپلماتیک رسمی خود با جمهوری اسلامی پایان داده است، اما همچنان برخی از روابط مالی و دانشگاهی میان دو کشور برقرار است.

یافته‌های روزنامه نشنال‌پست نشان می‌دهد بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ مرکز اسلام‌شناسی دانشگاه مک‌گیل، ۲۷۰هزار دلار از بنیاد علوی در آمریکا که وابسته به حکومت ایران محسوب می‌شود، کمک مالی دریافت کرده است.

ادامه همکاری دانشگاه مک‌گیل با وزارت علوم دولت ابراهیم رئیسی در حالی است که نیلوفر بیانی، پژوهشگر محیط‌زیست، پیش از آن که در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت، شکنجه و محاکمه شود با دانشگاه مک‌گیل کار می‌کرد و از همین دانشگاه هم فارغ‌التحصیل شده است.

روزنامه کانادایی نشنال‌پست، روز پنجشنبه نهم مارس (۱۸اسفند‌ماه) ضمن اشاره به پنجمین سال بازداشت نیلوفر بیانی در ایران نوشت: مرکز پژوهش‌های اسلامی دانشگاه مک‌گیل، اکنون در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند این پیام روشن را برای مقام‌های دولتی در ایران بفرستد که دیگر حاضر نیست با رژیمی که نیلوفر بیانی را بازداشت کرده است و به‌طور فعال به‌دنبال نابودی اسرائیل و جامعه یهودیان است همکاری کند.

مرکز اسلام‌شناسی دانشگاه مک‌گیل، مونترال - McGill

به‌نوشته نشنال‌پست، دانشگاه تهران که با مرکز اسلام‌شناسی مک‌گیل کار می‌کند، تاکنون بارها میزبان جلسات و نشست‌هایی بوده است که سخنران‌ها آن آشکارا خواهان نابودی اسرائیل و ترویج خشونت بوده‌اند.

بر اساس گزارش نشنال‌پست، دانشگاه تهران در مراسم امسال موسوم به «روز قدس» میزبان محمدجواد حاج علی اکبری بوده است. فردی که در پردیس دانشگاه تهران اعلام کرد: «اسرائیل در آینده جهان جایی نخواهد داشت.»

روزنامه نشنال‌پست در بخش دیگری از گزارش به‌موارد پرشمار همکاری‌های دانشگاه تهران با نهاد تبلیغاتی-حکومتی جمهوری اسلامی، در راستای نابودی اسرائیل اشاره کرده است.

مفاد بیانیه‌های بسیج دانشگاه تهران علیه اسرائیل از دیگر مواردی است که در گزارش روز پنجشنبه نشنال‌پست به آن‌ اشاره شده است.

به‌نوشته روزنامه نشنال‌پست، دانشگاه تهران نه‌تنها محلی برای ترویج باورهای یهود‌ی‌ستیزانه علیه اسرائیل است، بلکه یکی از اساتید آن به‌نام محمد صادق کوشکی، بارها از ترور سلمان رشدی، نویسنده رمان «آیه‌های شیطانی»، دفاع کرده است.

این استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران، بعد از ترور نافرجام سلمان رشدی در تابستان گذشته، در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران سلمان رشدی را یک «مرده متحرک» خطاب کرد که باید کشته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشنال‌پست در بخش دیگری از گزارش، دانشگاه مک‌گیل کانادا را متهم کرده است که به کانون حامیان رژیم ایران تبدیل شده است.

سروش شهریاری، یکی از استادان دانشگاه مک‌گیل است. او بعد از شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، به‌شدت به معترضان ضد‌حکومتی در خیابان‌های ایران حمله کرد.

این همکار دانشگاه مک‌گیل کانادا، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر ضمن دفاع از اعدام زندانیان سیاسی در دهه ۱۳۶۰، دستگیرشدگان اعتراض‌های اخیر در ایران را متهم کرد که به سازمان مجاهدین خلق وابسته‌اند و خواهان اعدام آن‌ها شد.

به‌نوشته نشنال‌پست، پیوند‌ها و همکاری‌های دانشگاه مک‌گیل با مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی، پس از آن در کانون توجه رسانه‌ها و فعالان حقوق بشری قرار گرفت که مشخص شد محمدجعفر محلاتی، استاد کنونی در کالج اوبرلین اوهایو و سفیر سابق جمهوری اسلامی در سازمان ملل، در سال ۲۰۰۶ مدرک دکتری خود را از مک‌گیل دریافت کرده است. به ‌این اعتبار، مسئولان این دانشگاه نتوانسته‌اند به‌درستی روند پذیرش و گذشته محلاتی را بررسی کنند.

فعالان حقوق بشری و خانواده‌های قربانیان کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷، محمدجعفر محلاتی را متهم می‌کنند که در مقام دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی در لاپوشانی کشتار زندانیان سیاسی نقش داشته است.

نشنال‌پست در پایان گزارش خود اشاره کرده است که دانشگاه مک‌گیل حاضر نشد به پرسش‌های این روزنامه درباره روابط با جمهوری اسلامی پاسخ دهد.

بیشتر از جهان