تجمع‌ روز جهانی زن در تهران، سنندج و سقز: حمایت‌ تشکل‌های مدنی و صنفی از نقش زنان در خیزش ضد حکومتی

جمعی از فعالان حقوق زنان با انتشار «منشور مطالبات پیشرو زنان ایران» بر لزوم پایان دادن به «زن‌ستیزی سیستماتیک» تاکید کردند

شهرهای تهران، سنندج، سقز و تعداد دیگری از شهرهای ایران روز چهارشنبه همزمان با «روز جهانی زن» شاهد تجمع جمعی از زنان بودند که با شعار «زن، زندگی، ازادی» اقدام به پخش گل و بیانیه‌های اعتراضی زنان و همچنین سردادن شعارهای اعتراضی کردند. همزمان تشکل‌های مختلف مدنی با انتشار بیانیه‌هایی از نقش زنان در شکل گیری و پیشبرد خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی پس از «کشته شدن مهسا امینی» تاکید و حمایت کردند.

در تهران، جمعی از زنان در چند منطقه تهران به مناسبت روز جهانی زن با در دست داشتن پلاکارد، بنر و سردادن شعارهایی چون «آزادی، آزادی، آزادی» و «زن، زندگی، آزادی» اقدام به برپایی تجمع کردند.

در این تجمع‌ها، زنان با در دست داشتن بنرهای و پلاکاردهایی حاوی شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی»، «تداوم تبعیض جنسیتی، محصول تداوم ساختار مردسالار»، «هشت مارس، عصیان علیه زن‌ستیری» و شعارهایی در حمایت از حقوق زنان در دست داشتند.

همچنین زنان در تجمع روز زنان، حملات به مدارس و مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز و دانشجو را محکوم کرده و به آن اعتراض کردند.

در شهر سنندج نیز جمعی از زنان در روز چهارشنبه ١٧ اسفندماه، به مناسبت روز جهانی زن در چندین منطقه و خیابان‌ از جمله بازار عراقی‌ها، جلو هاجر‌خاتون، خیابان دفتر فنی و اردلان این شهر اقدام به برپایی تجمع و اهدای گل به زنان کردند.

فعالان حقوق زنان در سنندج همچنین در فاصله ساعت ۱۱ تا ۱۲ ظهر همزمان اقدام پخش شاخه‌های گل، اقدام به توزیع متن بیانیه‌هایی به مناسبت روز جهانی زن کردند که مورد حمایت عموم مردم قرار گرفت

شهر سقز، زادگاه مهسا امینی، نیز روز چهارشنبه همزمان با روز جهانی زن شاهد تجمع‌های پراکنده زنان و همچنین توزیع بیانیه‌هایی به مناسبت روز زن بود.

انتشار «منشور مطالبات پیشرو زنان ایران»

همزمان با برگزاری تجمع‌هایی در تهران، سنندج، سقز و تعداد دیگری از شهرهای ایران به مناسبت «روز جهانی زن»، جمعی از فعالان مدنی و حقوق زنان با انتشار «منشور مطالبات پیشرو زنان ایران» بر لزوم پایان دادن به «زن‌ستیزی سیستماتیک» و «درهم کوبیدن حجاب و عفاف و قوانین اسلامی» تاکید کردند.

فعالان حقوق زن در این منشور با فهرست کردن ۲۸ مطالبه، هدف خود را «از بین بردن حکومت آپارتاید جنسیتی» در ایران عنوان کردند.

امضاکنندگان «منشور مطالبات پیشرو زنان ایران» از «انقلاب زن زندگی آزادی» به عنوان «انقلابی برای زیر و رو کردن نظام و ساختار موجود و ریشه‌کن کردن سرکوب، تبعیض، ارتجاع و زن ستیزی» خواندند و بر تداوم مبارزه تا پیروزی نهایی تاکید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منشور به امضای چهره‌های چون  یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و پوران ناظمی رسیده است که به تازگی از زندان آزاد شده‌اند.

«آزادی پوشش و لغو حجاب اجباری، لغو کامل تفکیک جنسیتی در همه سطوح جامعه، جدایی دین از همه ارکان حکومت، لغو مذهب رسمی و آزادی اندیشه و بیان» از جمله خواسته‌های مطرح شده در «منشور مطالبات پیشرو زنان ایران» است.

آنها همچنین بر «لغو هرگونه قیمومیت بر زن، برابری بی‌قید و شرط زن و مرد در جامعه، تامین امنیت جنسی، جسمی و روانی زنان، ممنوعیت انجام تست بکارت، لغو قانون چند همسری و صیغه و حق سقط جنین» و «ممنوعیت کودک همسری و ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال» به عنوان خواسته‌های اصلی «منشور مطالبات پیشرو زنان ایران» تاکید کردند.

در این منشور همچنین آمده است: «ما می‌خواهیم پیروزی این انقلاب به نابرابری در هر شکلی از آن، و نیز ستم و بردگی جنسی زن به هر شکلی و به دست هر نیرویی پایان دهد و رهایی زن از هر ارتجاعی را به ارمغان بیاورد.»

حمایت‌ تشکل‌های مدنی و صنفی از پیشتازی زنان در خیزش ضد حکومتی

در همین حال سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه نیز در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی زن، تاکید کرد که «قتل سبعانه ژینا(مهسا امینی) آغازگر خیزش سراسری زن زندگی آزادی در سراسر کشور شد» و «تراکم انزجار و‌ خشم عمومی از این همه ظلم و ستم‌لجام‌گسیخته، مردم معترض و بالاخص زنان و جوانان، میادین شهرهای بزرگ و‌ کوچک» را به صحنه اعتراضات گسترده با شعار محوری زن، زندگی، آزادی تبدیل کردند. 

این سندیکا افزود که «نارضایتی گسترده از شرایط موجود و چهارده برخوردهای خشونت بار نسبت به مطالبات مردم و بویژه سرکوب حقوق زنان و جوانان و کارگران و مردم تحت ستم در به خصوص در مناطق محروم شده کشور» پیش زمینه این‌ اعتراضات است.

سندیکای کارگران شرکت واحد تهران تاکید کرد که «روز جهانی زن نه تنها سمبل مبارزه روزمره و دائمی زنان علیه کلیه سرکوبگری‌ها و نابرابری‌های اجتماعی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مناسبات زن‌ستیزانه و ‌مردسالارانه است، بلکه نوید بخش رهایی کل جامعه از بند مناسبات استثمارگرانه نظام سرمایه‌داری» است.

همچنین جمعی از زنان و افراد ترنس با انتشار یک «پیام همبستگی» در روز جهانی زن، نوشتند که «ما بر اصول همبستگی فمینیستی خود، به تمامیت مردسالاری و برآیندهای تغذیه کننده آن، رژیم آپارتاید جنسی و جنسیتی جمهوری اسلامی، استعمار داخلی و خارجی و جریانات مرتجع طرفدار آن، جریانات و احزاب ناسیونالیستی منطقه و نهادهای بورژوازی که مفهوم حقوق بشر را مایه تولید سود و سرمایه برای خود کرده‌‌اند، یک نه قاطع می‌گوییم.»

آنها همچنین در بیانیه خود نوشتند: «احقاق حقوق و کرامت انسانی خود را همراستا با حفاظت از زیست بوم مشترک‌مان و به دور از منازعات ناسیونالیستی بیان می‌کنیم.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان هم در بیانیه‌ای تاکید کرد که امسال در روز جهانی زن «از یک‌ سو زنان شجاع ایرانی پیشتاز خیرش عظیم زن، زندگی، آزادی در سال ۱۴۰۱ بوده‌اند و می‌روند که بساط ارتجاع و استبداد را برای همیشه جمع کنند، و از سوی دیگر، بخشی از جامعه زنان یعنی دانش‌آموزان دختر مورد تهاجم دشمنان آزادی و آگاهی قرار گرفته‌اند و هر روز شاهد مسمومیت دختران در گوشه و کنار مملکت هستیم.»

این شورا افزود که «خواستار رفع هر گونه تبعیض علیه زنان در ایران و سراسر جهان است و زنان حق دارند در تمام مناسبات سیاسی، اقتصادی، حقوقی و قضایی، خانوادگی، دارای حقوقی برابر با مردها باشند» همان طور که « زنان در ایران نشان داده‌اند که به دلیل ستم‌های مضاعف و چندلایه‌ای که طی قرون به آنها روا داشته شده است، می‌توانند مهم‌ترین نیروی تغییر در جامعه باشند و زندگی و آزادی را به هم گره بزنند و رهایی را به ارمغان آورند.»