ایران یک تبعه ایرلندی - فرانسوی را به شش سال و نیم زندان محکوم کرد

خانواده برنارد فیلان در مورد سلامتی او ابراز نگرانی کردند

برنارد فیلان ۶۴ ساله از سوی جمهوری اسلامی با اتهامات متعددی مواجه شده است ـ AFP

خانواده برنارد فیلان اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران این شهروند ایرلندی - فرانسوی را به شش سال و نیم زندان محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانواده فیلان با ابراز نگرانی در مورد شرایط جسمانی و سلامتی این زندانی ۶۴ ساله، هشدار دادند که جان او در خطر است.

برنارد فیلان، مشاور مسافرتی مستقر در پاریس، اکتبر ۲۰۲۲ در مشهد دستگیر شد و از آن زمان تاکنون در بازداشت بوده است. او یکی از ده‌ها شهروند خارجی زندانی در ایران است که به مثابه «گروگان» برای گرفتن امتیاز از غرب، در زندان‌های جمهوری اسلامی نگهداری می‌شوند.

خانواده برنارد فیلان اواخر روز سه‌شنبه، ۷ مارس (۱۶ اسفند)، در بیانیه‌ای اعلام کردند که این زندانی به «انتقال اطلاعات به یک کشور دشمن» متهم شده است؛ اتهامی که او آن را رد می‌کند.

به گفته خانواده فیلان، او در جلسه اول دادگاه به سه سال و نیم زندان محکوم شد، اما در جلسه دوم، محکومیت او به شش سال و نیم افزایش یافت.

خانواده او همچنین در بیانیه خود اعلام کردند که وضعیت سلامت برنارد فیلان در بازداشت «به طرز چشمگیری بدتر شده است» و این نگرانی در بین است که داروهای مورد نیاز او تامین نشود.

مشکلات سلامتی این زندانی در ایران، بیماری‌ قلبی-عروقی، فشارخون بالا، نارسایی کلیه و مشکل استخوانی ذکر، و تاکید شده که بینایی او نیز رو به وخامت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنارد فیلان پیش‌تر در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذای خشک زد، اما به درخواست خانواده‌اش به اعتصاب خود پایان داد.

این شهروند ایرلندی - فرانسوی متهم به گرفتن عکس از یک مسجد و ماموران پلیس، و ارسال تصاویر برای یک روزنامه انگلیسی است. فیلان همچنین متهم شده است که چند قطعه سفالی ۹۰۰ ساله را از یک روستا به سرقت برده است. او تمام این اتهامات را رد می‌کند.

خواهر فیلان درباره اتهامات برادرش به یک روزنامه ایرلندی گفته است که او صرفا «در زمان نادرست،‌ ناخواسته در مکانی اشتباه حضور داشته است».

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته است که این وزارتخانه در هماهنگی با دولت ایرلند، چندین بار از دولت جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند که شرایط آزادی فوری برنارد فیلان را فراهم کند.

شش شهروند فرانسوی که وزارت خارجه فرانسه آن‌ها را «گروگان» توصیف می‌کند، در حال حاضر در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به سر می‌برند.

فریبا عادلخواه، شهروند فرانسوی-ایرانی، فوریه سال جاری میلادی از زندان آزاد شد، اما هنوز مشخص نیست که آیا می‌تواند ایران را ترک کند یا خیر.

بنجامین بریر، شهروند فرانسوی، که مه ۲۰۲۰ بازداشت، و به اتهام جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شد، در دادگاه تجدیدنظر تبرئه شد، اما در شرایطی که خانواده‌اش «درک نشدنی» توصیف کردند، همچنان در زندان است.

بریر که مانند فیلان در زندان وکیل‌آباد مشهد نگهداری می‌شود، به اعتصاب غذای خود که از یک ماه پیش آغاز کرده است، ادامه می‌دهد و به گفته وکیل فرانسوی‌اش، «از لحاظ جسمی و روحی خسته شده است».

بسیاری از کشورهای غربی در چند ماه‌ گذشته و با توجه به گسترش اعتراض‌های سراسری در ایران، از شهروندان خود خواسته‌اند که از سفر به ایران خودداری کنند، زیرا ممکن است با بازداشت‌های خودسرانه مواجه شوند.