تشدید نگرانی‌ها از بازداشت شهروند ایرلندی-فرانسوی در مشهد

بر اساس گزارش‌ها، برنارد فیلان از ابتدای سال جاری میلادی دست به اعتصاب غذا زده است

سه ماه بعد از بازداشت برنارد فیلان، شهروند دوتابعیتی ایرلندی-فرانسوی، در ایران، روز جمعه وزارت‌خارجه ایرلند در بیانیه‌ای اعلام کرد تلاش‌های مشترک با دولت فرانسه برای آزادی او از ایران ادامه دارد. پیش‌تر گزارش‌هایی از اعتصاب غذای این شهروند ایرلندی-فرانسوی در زندان وکیل‌آباد مشهد منتشر شده بود.

به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه ایرلند، این کشور از ابتدا از بازداشت شهروند خود مطلع بوده است و با همکاری فرانسه سعی کرده است تا خدمات کنسولی در اختیار این شهروند دوتابیعتی قرار گیرد.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی‌ماه) در گزارشی نوشت این شهروند ایرلندی-فرانسوی ۶۴ ساله،‌ در اکتبر گذشته، در هفته‌های نخست اعتراض‌های سراسری در ایران، به‌اتهام عکس‌برداری از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شده است.

خبرگزاری فرانسه در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود نوشت این شهروند ایرلندی-فرانسوی تمامی اتهام‌های وارد‌شده را رد کرده است.

برنارد فیلان، مشاور گردشگری است و تا پیش از بازداشت در ایران در پاریس اقامت داشت و زندگی می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، روز جمعه خانواده این شهروند ایرلندی-فرانسوی اعلام کردند فیلان در سلولی با پنجره‌های شکسته نگهداری می‌شود و بار دیگر نسبت به وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه در بخش دیگری از گزارش خود به‌نقل از روزنامه «ایرش تایمز» نوشت برنارد فیلان از ابتدای سال جاری میلادی دست به اعتصاب غذا زده است.

به‌گفته خانواده این شهروند دوتابعیتی، او از بیماری قلبی رنج می‌برد و از مصرف داروهای خود نیز خودداری کرده است.

از ابتدای شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، شمار زیادی از شهروندان خارجی یا ایرانیان دوتابعیتی با اتهام‌های مبهم امنیتی بازداشت شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، علاوه بر برنارد فیلان، در حال حاضر شش فرانسوی دیگر نیز در زندان‌های جمهوری اسلامی، با اتهام‌های مختلف، در بازداشت به‌سر می‌برند.

به‌گفته خواهر فیلن، برادرش به‌واسطه اختلاف‌ها دولت‌های فرانسه و ایران بازداشت شده است.

روزنامه فرانسوی لوموند روز جمعه در گزارشی نوشت بازداشت هفت شهروند فرانسوی در ایران، یکی از نگرانی‌های دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، برای اتخاذ موضعی قاطع و محکم‌تر در قبال حکومت ایران است.