آسمانخراشی به شکل اتو یکی از مشهورترین نمادهای تاریخی نیویورک است

دعوای مالکان به حراج ساختمان مشهور نیویورک ختم شد

دعوای مالکان یکی از تاریخی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آسمان‌خراش‌های نیویورک باعث شد این ساختمان اواخر مارس ۲۰۲۳ به حراج گذاشته شود.

ساختمان فلت‌آیرون در خیابان پنجم نیویورک، یکی از گران‌ترین خیابان‌های دنیا، واقع شده است. این بنا زیر چکش حراج خواهد رفت تا به اختلاف‌های مداوم بین پنج مالک آن پایان داده شود. 

ساختمان فلت‌آیرون، که در ابتدا ساختمان فولر نامیده می‌شد، آسمان‌خراشی با اسکلت فولادی در شهر نیویورک که در سال ۱۹۰۲ تکمیل شد. این ساختمان یکی از قدیمی‌ترین آسمان‌خراش‌های تا به امروز نجات‌یافته شهر است.

ساختمان فلت‌آیرون در خیابان پنجم نیویورک نه تنها از نظر ظاهر غیرمعمولش، بلکه به عنوان یکی از ساختمان‌های کلیدی در جنبش کلاسیک معماری نیز قابل توجه است. معمار این بنا، دنیل برنهام، متولد نیویورک، بیشتر به خاطر کار و نقشه‌هایش در شیکاگو شناخته می‌شود تا شهر زادگاهش. در سال ۱۸۷۳ او با جان ولبورن روت شراکتی ایجاد کرد که در ایجاد گروهی از معماران و مهندسان به‌نام مدرسه شیکاگو بسیار اهمیت داشت.

این بنا که همچنین به‌عنوان یکی از اولین ساختمان‌هایی که از اسکلت فولادی استفاده می‌کرد شهرت داشت، در سه بخش افقی، مانند ستون یونانی، ساخته شده و در آن زمان از آسانسورهای گسترش یافته استفاده می‌کرد. نام آن، فلت‌آیرون (Flatiron)، به دلیل شباهت بنا به اتوهای لباسی است که در اوایل قرن بیستم استفاده می‌شد. این ساختمان در باریک‌ترین نقطه خود در بالای سازه ۲۲ طبقه ۸۷ متری خود، به شکلی غیرعادی باریک است و تنها ۲ متر عرض دارد.

به گزارش راب ریپورت، در ژوییه ۲۰۲۱ چهار شریک که مالک ۷۵ درصد این ساختمان‌اند، از شریک پنجم شکایت کردند و پس‌ از اینکه تصمیم‌های مربوط به سرنوشت بنا به بن‌بست رسید، از دادگاه خواستند کل ساختمان را به فروش برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بن‌بست پس‌ از آن آغاز شد که انتشارات مک‌میلان، مستاجر قدیمی این ساختمان که تمام ۲۱ طبقه را در اختیار داشت، اعلام کرد که دفاتر خود را در سال ۲۰۱۹ به مرکز شهر منتقل خواهند کرد.

شریک پنجم، سیلورستاین که شرکایش از او شکایت کردند، قصد داشت قبل از تعمیرات و بازسازی‌های لازم که برخی از آن‌ها به دلایل ایمنی ضروری بودند، برای این برج ۱۲۰ ساله مستاجر جدیدی بیاورد. این وکیل همچنین پیشنهاد کرد که ساختمان به پنج ملک جداگانه تقسیم شود.

همه طرف‌ها در نهایت با بازسازی ۸۰ میلیون دلاری شامل بازسازی نمای بیرونی و لابی، به‌علاوه نصب آسانسورهای جدید، موافقت کردند. با وجود این، سیلورستاین ادعا کرد که یکی از شرکا هزینه‌های ساخت‌و‌ساز را افزایش داده است.

ساختمان فلت‌آیرون ۲۲ مارس در حراج مانیون (Mannion) در نیویورک به مزایده گذاشته خواهد شد. سود حاصل از فروش آن باید تقسیم شود و مالکان حق استفاده از سهام مالکیت خود برای ارائه پیشنهاد خرید اعتباری را خواهند داشت.

ساختمان فلت‌آیرون که نام اصلی آن ساختمان فولر است، یک ساختمان ۲۲ طبقه مثلثی، باریک و دونبش در منهتن نیویورک است که بر اساس طرح دانیل برنهام و فردریک پی دینکلبرگ در سال ۱۹۰۲ ساخته شد. این ساختمان روی یک بلوک مثلثی شکل بین خیابان پنجم، برادوی و خیابان ۲۲ شرقی واقع است.

اولین باری که این ساختمان به بازار مسکن وارد شد، سال ۱۹۰۱ بود که قیمت آن دو میلیون دلار تخمین زده شد.

کمیسیون حفاظت از نمادهای نیویورک (ال‌پی‌سی) در سال ۱۹۶۶ ساختمان فلت‌آیرون را یک نقطه دیدنی تاثیرگذار معرفی کرد. این سازه همراه با ساختمان شهرداری منهتن اولین آسمان‌خراش در نیویورک بود که زیرنظر این برنامه محافظتی قرار گرفت.

بیشتر از سفر