استعفانامه انتقادآمیز دستیار «کمالا هریس»

بودجه انتخاباتی این نماینده دموکرات کاهش محسوسی داشته است

کمالا هریس نامزد دموکرات انتخابات سال آینده ریاست جمهوری در آمریکاSAUL LOEB / AFP

استعفانامه پرشور یکی از اعضای کارزار «کاملا هریس» نمایانگر روحیه ضعیف کارکنان این کارزارِ بدون جهتی‌ست که در آستانه رایزنی مهم انجمن حزبی آیووا در سال ۲۰۲۰ «هیچ برنامه درستی برای پیروزی ندارند.»

به گزارش نیویورک تایمز، بیش از ۵۰ نفر از کارکنان و متحدین فعلی و سابق این کارزار بر احساساتی که «کِلی مِیلِنباخِر»، مدیر اجرایی سابق این ایالت، در نامه‌اش ابراز کرده بود مهر تأیید زدند. بیشتر آنان به شرط آن که ناشناس بمانند حاضر شدند از نقایص بسیار و اشتباهات تاکتیکی این کارزار صحبت کنند، نقایصی مانند اشتباه در انتخاب ایالت‌هایی که باید بر آن‌ها تمرکز می‌کردند و نامزدهایی که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کردند. هواداران این کارزار با حس سرخوردگی به رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۰ نزدیک می‌شوند. آن‌ها زمانی خیال می‌کردند سناتور کالیفرنیایی‌شان می‌تواند برنده انتخابات شود.

خانم «مِیلِنباخر» این نامه را چند روز پس از جلسه ماه نوامبر کارکنان این کارزار نوشت. در این جلسه دستیاران خوان رودریگز، مدیر این کارزار، پیش از برگزاری کارزار در آیووا و پس از اخراج تعداد زیادی از اعضا، رودریگز را تحت فشار قرار دادند که راهبرد و مسائل مالی کارزار را مشخص کند.

خانم مِیلِنباخر گفت:«من هنوز هم اعتقاد دارم سناتور هریس قوی‌ترین نامزد انتخابات ۲۰۲۰ است، اما تا به حال ندیده‌ بودم هیچ نهادی با کارکنان خود چنین بدرفتاری کند... دیگر به این کارزار و رهبرانش اعتماد ندارم. رفتاری که طی دو هفته اخیر با کارکنان ما شد، برای من ضربه نهایی بود.»

او گفت تصمیمی که باعث شد کارکنان از واشینگتن دی سی به مقر اصلی کارزار در بالتیمور مریلند نقل مکان کنند و «ناگهان برکنار شوند، پذیرفتنی نبود.» «برنامه‌ای هم برای کارزار وجود نداشت» و کسی «تبعات شخصی این تصمیم برای این کارکنان و اثر غیبت آنان بر باقی کارکنان» را در نظر نگرفت.

خانم مِیلِنباخر در این نامه، که آن را روز ۱۱ نوامبر نوشته، گفته «نه مدیر کارزار و نه رییس» با کارکنان صحبت نکرده‌اند و از «توضیح، عذرخواهی یا دلگرمی به کارکنان باقیمانده» خبری نیست.

«بالاخره یکی باید کوتاه بیاید.»

بنا بر این گزارش، کارکنان و متحدان این کارزار از خانم هریس هم انتقاد کردند که چرا مقابل رقبای دموکراتش عرصه را خالی کرده و هیچ توضیح شفافی نداده که در دودستگی اخیر ایدئولوژیک این حزب، به میانه‌روها گرایش داشته یا به مترقی‌ها.

برنامه کاری‌خانم هریس برای نامزدی در انتخابات نیز با انتقادهایی روبرو بوده. منتقدان می‌گویند او برای خدمات درمانی برنامه شفافی ندارد؛ موضوعی که الیزابت وارن و برنی سندرز (نامزدهایی که طبق نظرسنجی‌ها بیشترین محبوبیت را دارند) آن را در اولویت قرار داده‌اند. هم‌چنین وقتی از او در مورد سابقه‌اش در دادستانی سؤال کرده‌اند، برنامه‌اش برای ایجاد عدالت کیفری بهتر را خیلی بد ارائه کرده و تأکید چندانی بر آن نکرده است.

در این نامه آمده: «می‌بینیم که داریم درست همان خطاهای قبلی را دائم تکرار می‌کنیم. چون از روبه‌رو شدن با اشتباهات‌مان، ایجاد فضای تفکر نقادانه، و اعتماد به تخصص‌ کارکنان بااستعدادمان ابا داشته‌ایم.»

در این گزارش هم‌چنین آمده یکی از علل ایجاد این دودستگی در این کارزار، رهبری آن است، که به دست مایا هریس، خواهر این نامزد است و خواهری آن دو موجب شده کارکنان به سختی بتوانند انتقادات‌شان از این نامزد را مطرح کنند. کارکنان این کارزار هم‌چنین معتقدند مشکل بتوانند تا پیش از استعفای خانم هریس شخص دیگری را به جای آقای رودریگز بیاورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه نیویورک‌ تایمز با مارشا فاج، یکی از اعضای کنگره نیز مصاحبه کرده. او که رئیس تأثیرگذار فراکسیون سیاه‌پوستان کنگره است، به این روزنامه گفت که به خانم هریس گفته:«باید تغییراتی ایجاد کرد» و از این نامزد خواسته آقای رودریگز را برکنار کند. او گفت:«ضعف اصلی در سطوح بالای این کارزار است.»

آقای رودریگز در بیانیه‌ای گفت:«همان‌طور که برای هر کارزار دیگری نیز پیش می‌آید، ما هم تصمیماتی گرفتیم که برایمان سخت بود، تا منابعی را که نیاز داریم در آیووا مستقر کنیم و برای رقابت‌های مقدماتی انتخابات خود را آماده کنیم.»

خانم هریس درخواست این روزنامه را برای مصاحبه رد کرد.

او در مبارزات انتخاباتی‌اش با کاهش شدید بودجه نیز مواجه شده و بودجه‌اش از ۱۲ میلیون دلار در اوایل سال ۲۰۱۹ (کمی کمتر از بودجه آقای سندرز با بیشترین بودجه،‌ که بیش از ۱۸ میلیون دلار بوده) به ۱۱ میلیون دلار در فصل دوم و سوم امسال کاهش یافته.

در این گزارش آمده انتظار می‌رود این کارزار در پایان سال ضربه مالی شدیدی بخورد و رهبران آن در این فکرند که کمک‌های مالی کارگروه اقدام سیاسی فوق‌العاده را برای جذب بودجه پیش از فرا رسیدن سال ۲۰۲۰ بپذیرند یا نه.

© The Independent