وزیر دفاع طالبان: حریم هوایی کشور اشغال شده است و باید تجهیزات نظامی بسازیم

هواپیماهای نظامی و جاسوسی گاهی در حریم هوایی افغانستان پرواز می‌کنند، اما طالبان فناوری و امکانات برای کنترل آن را ندارند

وزیر دفاع طالبان تاکید دارد که برای افزایش ظرفیت در بخش آموزش نیروهای نظامی‌ تلاش می‌کنند- Twitter/@MoDAfghanistan2

ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، روز پنجشنبه ۴ اسفند (۲۳ فوریه) اعتراف کرد که حریم هوایی افغانستان در اختیار این گروه نیست و این وضعیت را «اشغال» توصیف کرد.

او در جریان سخنرانی در مراسم فارغ‌التحصیلی ۳۸۴ تن از دانشکده افسری طالبان گفت: «فضای ما اشغال شده است و بر فراز سر ما چرخ می‌زنند، من هم با چشم خود این وضعیت را می‌بینم و تو هم این وضعیت را می‌بینی، وزیران، فرماندهان، مسئولان و ژنرال‌ها هم همین طور.»

او تاکید کرد که با افزایش آموزش نظامی، باید در کنار دفاع از قلمرو مرزی از حریم هوایی هم دفاع کنند.

گاهی در حریم هوایی افغانستان هواپیماهای نظامی و جاسوسی پرواز می‌کنند، اما طالبان فناوری و امکانات برای کنترل آن را ندارند.

نیروهای آمریکایی با خروج کامل از افغانستان، تجهیزات کنترل حریم هوایی را تخریب کردند و دست طالبان را از نظارت بر این حریم کوتاه کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع طالبان با انتقاد از عملکرد ۲۰ ساله نظام جمهوری گفت که مقام‌های این حکومت برای یادگیری ساخت تجهیزات جنگی، حتی به اندازه ساخت یک گلوله تفنگ، تلاش نکرده‌اند.

او از نیروهای طالبان خواست که شیوه ساخت تجهیزات نظامی سبک و سنگین را یاد بگیرند تا از آن برای دفاع از افغانستان استفاده کنند.

او گفت: «باید بتوانیم حق را از باطل تشخیص دهیم و در این راه باید نحوه ساخت تانک، تفنگ و توپ را آموزش ببینیم. برخی‌ها می‌گویند که تفنگ، مرمی (گلوله)، اسلحه و تانک نشانه دهشت و بربریت است، اما وقتی تفنگ، تانک و اسلحه نباشد، قلم هیچ نیست. قلم را بگیر و مبارزه کن و پیشرفت کن.»

او به جنگ‌افزارهای ساخت آمریکا اشاره کرد و دستیابی به تجهیزات نظامی را برگ برنده در جنگ دانست: «سلاح‌های ام‌ ۴، ام ۱۶، بلک هاک، ما ساختیم؟ این تجهیزات را کسانی ساختند که با زور تفنگ به افغانستان آمدند.»

وزیر دفاع طالبان از نیروهای نظامی این گروه خواست که «آگاهانه» پیروی کنند: «از هیچ‌کس نباید با چشمان بسته اطاعت کنیم و حتی نباید از من با چشم ‌بسته اطاعت شود. باید تشخص بدهیم که این چه کسی است و چه فکر و اراده‌ای دارد و بعد از او اطاعت شود.»

اخیرا ملا یعقوب، سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) و عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، تلویحا از عملکرد ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، درخصوص ناسازگاری در تعامل با غرب و اعمال محدودیت بر آزادی‌های شهروندان انتقاد کردند.

اما رهبر طالبان تلاش می‌کند ارتباطش با فرماندهان پایگاه‌های ارتش و مسئولان نظامی این گروه را افزایش دهد.

طالبان برای ترمیم تجهیزات نظامی سنگین عجله دارند. وزارت دفاع طالبان دو روز قبل مدعی شد که یک فروند هلی‌کوپتر نوع MD-۵۳۰ را در استان قندهار به پرواز درآورده است.

این وزارتخانه ۱۹ فوریه اعلام کرد که شماری از تانک‌های نظامی را تعمیر کرده‌اند و این تانک‌ها در پایگاه نظامی‌ ۳۱۳ مرکزی، رزمایش شلیک‌های آزمایشی انجام داده‌اند.

وزیر دفاع طالبان تاکید کرد که با افزایش ظرفیت در بخش آموزش نیروهای نظامی‌، تلاش می‌کنند که مانع حمله قدرت‌های خارجی به افغانستان شوند: «ما باید به شکلی آموزش ببینیم و تلاش کنیم که هیچ نیروی خارجی در آینده نتواند خاک افغانستان را اشغال کند.»

هیئتی بلندپایه از مقام‌های پاکستانی شامل خواجه محمد آصف، وزیر دفاع و ژنرال ندیم احمد انجم، رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی)، روز چهارشنبه در سفری از پیش اعلام‌ نشده وارد کابل شدند.

اسلام‌آباد از طالبان خواسته بود که در مبارزه با تحریک طالبان پاکستانی (‌تی‌تی‌پی) و شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) همکاری کنند.

پاکستان در چهار دهه اخیر بارها از مخالفان دولت‌های افغانستان حمایت کرده است تا بتوانند حکومت‌ها را سرنگون کنند. شماری از رهبران اصلی طالبان طی دو دهه اخیر در پاکستان سکونت داشتند و اتهام‌هایی مبنی بر آموزش‌ نظامی نیروهای طالبان در پاکستان وجود داشت.

طالبان هم اکنون نگران تکرار این اقدام پاکستان است.

بیشتر از جهان