وزیر دفاع آمریکا در سفری از پیش‌اعلام‌نشده به عراق رفت

این سفر در آستانه بیستمین سالگرد تهاجم آمریکا به عراق انجام شد

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه در سفری ازپیش‌اعلام‌نشده، به عراق رفت تا نشان دهد واشنگتن حتی با گذشت ۲۰ سال از تهاجمی که به سرنگونی صدام حسین منجر شد، به حفظ حضور نظامی خود در این کشور متعهد است.

به گزارش رویترز،‌ تهاجم سال ۲۰۰۳ به عراق به رهبری ایالات متحده، مرگ ده‌ها هزار غیرنظامی عراقی را در پی داشت و به بی‌ثباتی‌ منجر شد که در نهایت پس از خروج نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۱، راه را برای ظهور شبه‌نظامیان داعش هموار کرد.

آستین، از بلندپایه‌ترین مقام‌های دولت جو بایدن، درباره این سفر گفت: «من اینجا هستم تا بر شراکت راهبردی ایالات متحده و عراق تاکید کنم. ما می‌خواهیم به سوی عراقی امن‌تر، باثبات‌تر و مستقل‌تر حرکت کنیم».

ایالات متحده در حال حاضر دو هزار ۵۰۰ سرباز در عراق و ۹۰۰ نیرو در سوریه دارد. به گفته آمریکا، این سربازها قرار است به نیروهای محلی برای مبارزه با داعش‌ــ که در سال ۲۰۱۴ بخش‌هایی از خاک هر دو کشور را تصرف کردــ کمک کنند.

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود، درباره سفر لوید آستین به عراق گفت: «آنچه عراقی‌ها از او خواهند شنید، تعهد به حفظ حضور نیروهای ما است. اما این فقط در زمینه نظامی نیست. ایالات متحده به طور گسترده به مشارکت راهبردی با دولت عراق علاقه‌مند است.»

داعش در حال حاضر با نیروی هولناکی که سابقا بود تفاوت زیادی دارد، اما هسته‌های شبه‌نظامی آن در بخش‌هایی از شمال عراق و شمال شرق سوریه هنوز فعال‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی مقام‌ها و کارشناسان معتقدند سفر رئیس پنتاگون به عراق با محوریت حمایت از عقب راندن محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق، علیه نفوذ ایران در این کشور انجام می‌شود.

شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق گهگاه نیروهای آمریکایی و سفارت این کشور در بغداد را با موشک هدف قرار می‌دهند. ایالات متحده و ایران در سال ۲۰۲۰ پس از کشته شدن قاسم سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی به درگیری تمام‌عیار نزدیک شدند. این مقام دفاعی ایالات متحده در این زمینه گفت: «من فکر می‌کنم که رهبران عراقی علاقه‌مندند که عراق به صحنه و زمین درگیری ایالات متحده و ایران تبدیل نشود.»

لوید آستین قرار است در سفر خود با سودانی و همچنین نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، دیدار کند؛ دیدارهایی که در بحبوحه اختلاف‌های طولانی‌مدت سر نقل‌وانتقال بودجه و تقسیم درآمد نفتی بین این دو انجام می‌شود.

لوید آستین، رئیس سابق نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه، در سال ۲۰۱۱ گفته بود که آمریکا به اهداف نظامی خود در عراق دست یافته است. با این حال سه سال بعد، در دوران باراک اوباما، ایالات متحده هزاران نیرو را به عراق و سوریه بازگرداند تا نبرد با داعش را تقویت کند.

فرانک مک کنزی، ژنرال بازنشسته تفنگداران دریایی ایالات متحده، که تا سال ۲۰۲۲ رهبری نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را بر عهده داشت، می‌گوید که سفر آستین نشان‌دهنده تعهد واشنگتن به عراق پس از اشتباه‌های قبلی است: «این نشان‌دهنده رویکرد بالغانه‌تر آمریکا در قبال عراق پس از تصمیم فاجعه‌بار برای عقب‌نشینی در اواخر دولت اوباما است.»

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، تور خاورمیانه‌ای خود را از روز یکشنبه ۵ مارس (۱۴ اسفند) آغاز کرد. او یکشنبه وارد امان، پایتخت اردن، شد و گفته می‌شود که قرار است به نشانه حمایت از متحدان اصلی منطقه‌ای ایالات متحده در برابر تهدید فزاینده تهران، از اسرائیل و مصر نیز دیدن کند.

آستین پیش از پرواز به امان در توییتر نوشت که در این سفر با رهبران کلیدی دیدار و بر «تعهد ایالات متحده به ثبات منطقه و پیشبرد منافع مشترک متحدان و شرکای خود» تاکید خواهد کرد.

سایت رسمی پنتاگون پیش از آغاز این سفر، به نقل از یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده نوشت که محور اصلی گفت‌وگوهای آستین «مجموعه کاملی از تهدید‌های مرتبط با ایران» خواهد بود. در ادامه این نقل قول آمده است: «این تهدید‌‌ها شامل تسلیح، آموزش و حمایت مالی ایران از گروه‌های نیابتی خشن، تهدیدهای دریایی و سایبری، برنامه موشک‌های بالیستیک و حملات پهپادی است.»

بیشتر از جهان