فرمانداری که حکم تیر داد

وزیر کشور هفته گذشته از عملکرد لیلا واثقی قدردانی کرده بود

لیلا واثقی در راهپیمایی حامیان جمهوری اسلامی،۲ آذر ۱۳۹۸/عکس از تسنیم

لیلا واثقی، فرماندار شهرستان قدس (قلعه حسن‌خان) در غرب تهران، روز یکشنبه در گفتگو با روزنامه ایران اعلام کرد که  شخصا به ماموران حکم تیر داده بود تا به مردم معترضی که به گفته او اغتشاش‌گر و غارتگر بودند، شلیک کنند. لیلا واثقی که هفته گذشته به دلیل عملکرد‌ش در جریان اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه ۹۸ از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور مورد تقدیر و تشکر قرار گرفته بود، با افتخار رو به دوربین می‌گوید، نیروی انتظای از بالا دستور تیراندازی به مردم را نداشت،‌ اما من دستور دادم بزنید. به گفته او اعتراض‌ها از همان شامگاه جمعه ۲۴ آبان‌ماه همزمان با اعلام خبر افزایش سه برابری بهای بنزین، آغاز شده و تا شامگاه یکشنبه ادامه داشته است.

البته فرماندار قلعه حسن‌خان در این گفتگو اشاره نمی‌کند که در جریان حکم تیری که او صادر کرده، چند نفر کشته شده‌اند. همانگونه که با گذشت دو هفته از اعتراض‌های مردمی آبان ماه ۱۳۹۸ علیه وضعیت وخیم اقتصادی و معیشتی، هنوز مقامات جمهوری اسلامی آمار کشته‌ها، مجروحان و بازداشت شدگان را اعلام نمی‌کنند.

آخرین گزارش عفو بین‌الملل که برای سومین بار به روز شده، تعداد کشته‌ها را ۱۶۱ نفر اعلام کرده است. گزارش‌های غیر رسمی آماری به مراتب بیشتر اعلام می‌کنند و تعداد کشته‌ها را بیش از ۳۰۰ نفر و تعداد مجروحان را بیش از ۷ هزار نفر برآورد کرده‌اند. 

اما لیلا واثقی کیست و چطور به عنوان فرماندار شهرستان قدس معرفی شد؟

با جستجوی نام لیلا واثقی در موتورهای جستجوی، بر خلاف جستجوی نام اغلب مقامات دولتی، به جای صفحه ویکیپدیا، وب‌سایت شخصی او با نام دکتر واثقی ظاهر می‌شود. ظاهرا قبلا صفحه اینستاگرامی با نام او با ۸ هزار و ۲۷۹ کاربر موجود بوده که دیگر در دسترس نیست. به نظر می‌رسد فرماندار قلعه حسن‌خان در صفحه‌های مجازی فعال نیست و از جستجوی نام او به زبان انگلیسی، تقریبا هیچ اطلاعات یا خبری به دست نمی‌آید. جستجوی نام او به زبان فارسی نیز تا پیش از روز یکشنبه، پوشش خبری  قابل توجه رسانه‌های نزدیک به سپاه، از جمله تسنیم، فارس و باشگاه خبرنگاران را از اخبار مربوط به لیلا واثقی به تصویر می‌کشد. 

در وب‌سایت شخصی لیلا واثقی، او دکتر اقتصاد بین‌الملل از دانشگاه دولتی کشاورزی تاجیکستان و دکتر اقتصاد کشاورزی از دانشگاه دولتی کشاورزی روسیه معرفی شده است. 

او در توضیح روند تحصیل‌اش در خارج از کشور به بخش فارسی اسپوتنیک، خبرگزاری متعلق به دولت روسیه، می‌گوید،: «یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر انگلیس به من گفته بود که خارج از ایران رشته‌های حقوق و اقتصاد بسیار خوب هستند. من از کشور ترکیه بورس داشتم، اما به دلیل شرایط زندگی (نامزدی) به ترکیه نرفتم. سپس از هند پذیرش گرفتم که همسرم به دلیل مسافت دور موافقت نکرد. در نهایت تاجیکستان را انتخاب کردم و دو رشته اقتصاد کشاورزی و اقتصاد امور بین‌الملل را با هم خواندم و با زبان روسی آشنا شدم».

واثقی سوابقی همچون مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مازندان و توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری شهرستان شهریار را در کارنامه خود دارد.

او در مهرماه سال جاری پس از دوره‌ چهارماهه سرپرستی فرمانداری شهرستان قدس با حکم وزیر کشور به عنوان فرماندار این شهرستان منصوب شد و حامیان حسن روحانی انتصاب او را یک دستاورد برای دولت روحانی در تحقق هدف حمایت از حقوق زنان و به‌کارگیری آنها در پست‌های دولتی توصیف کردند. همانگونه که انتصاب معصومه ابتکار، به عنوان نخستین زن در هیات دولت حسن روحانی با پیشینه گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران، یک گام مهم تلقی شد. 

لیلا واثقی قبل از اینکه در فرمانداری قلعه حسن‌خان حکم تیر بدهد، علاقمندی خود را به موضوعات امنیتی با پیروی از دیدگاه‌های رهبر جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته بود.

او که می‌گوید مقاله دکترای خود را در مورد بررسی کارایی اقتصادی صنعت طیور مازندران ارایه داده، در همایش پدافند سایبری که ۱۸ آبان‌ماه به صورت کارگاه آموزشی در شهر قدس برگزارش شد، با اشاره به تاکید آیت‌الله خامنه‌ای بر رعایت امور مرتبط با پدافند غیرعامل برای مقابله با توطئه‌های دشمن گفت: امروز با اقدامات بسیجی و انقلابی و بهره‌گیری از رویکردهای جهادی می‌توان جامعه را مصون از هر تهدیدی نگهداشت. پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات غیرنظامی برای کاهش آسیب‌پذیری گفته می‌شود که شامل فریب، مکان‌یابی، قابلیت بقا، استتار، تفرقه و جابجایی و … می‌شود.

فرماندار شهرستان قدس در عین حال به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت جوانان در این مسیر اشاره کرد. او در همین نشست از شهردار و معاون خدمات شهری شهرداری قدس که با بیشترین مشکلات اجتماعی از جمله بیکاری و فقر مواجه است،  به دلیل خدمات‌ آنها در حوزه پدافند غیرعامل تقدیر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط عمومی فرمانداری قدس در مراسم عزاداری محرم سال جاری به نقل از واثقی نوشت که یکی از وظایف تک تک مردم این است که فرهنگ عزاداری سنتی را ترویج کنند.

واثقی در گفتگویی با اسپوتنیک به این نکته اشاره می‌کند که در سال ۱۳۵۲در خانواده‌ای بسیار مذهبی در ساری متولد شده و از آنجایی که نخستین سال تحصیل او در حکومت پهلوی بوده و امکان حضور او در مدرسه با حجاب وجود نداشته، یک سال دیرتر به مدرسه می‌رود. او همچنین به یاد می‌آورد که با پول توجیبی خود کتاب‌هایی مربوط به فیزیک و موشک خریداری می‌کرده است.

واثقی یک هفته قبل در جریان راهپیمایی در حمایت از جمهوری اسلامی در شهر قدس به تسنیم گفته بود، همه به گفته او آشوبگران در شهرستان قدس شناسایی شده و به زودی همه آنها دستگیر می‌شوند. او در همین گفتگو ادعا می‌کند، هدف مردم اعتراض نبوده، بلکه آنها به دنبال غارتگری بوده‌اند.

نگاه امنیتی فرماندار قلعه حسن خان و تهدید معترضان به شناسایی و بازداشت، بازتابی است از اظهارات هفته گذشته وزیر کشور و پیش از آن رئیس‌جمهور ایران که ضمن توجیه سرکوب خشن معترضان و اغتشاش‌گر خواندن آنها، خواستار تعقیب و بازداشت آنها و پخش اعترافات تلویزیونی شدند. بازداشت‌هایی که همچنان در بسیاری از شهرهای ایران ادامه دارد.

بیشتر از