درخواست تحریم دانشگاه‌ها در افغانستان؛ «یا همه یا هیچ کس»

شماری از دختران در مجاورت دانشگاه کابل که از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های افغانستان است به کتابخوانی نمادین پرداختند

ترم بهاری دانشگاه‌های افغانستان دوشنبه، ۱۵ اسفند (۶ مارس)، آغاز شد، اما بدون حضور دانشجویان دختر، و طالبان فقط از دانشجویان پسر خواستند که در دانشگاه‌ها حضور یابند. 

شماری از دانشجویان دختر نامه سرگشاده‌ای منتشر کردند و از دانشجویان پسر و استادان خواستند که حضور در دانشگاه‌ها را تحریم کنند تا به طالبان فشار وارد شود که ممنوعیت ادامه تحصیل دختران را لغو کنند.

در این نامه آمده است: «ما گروهی از دانشجویان دختر/زن دانشگاه‌های مختلف از سرتاسر افغانستان، این نامه را با قلبی سرشار از اندوه و امید به شما می‌نویسم. میلیون‎‌ها دختر از سراسر افغانستان روز دوشنبه با چشمان اشکبار به ایستادگی شما خواهند نگریست و شجاعت و همراهی شما را تحسین خواهند کرد.»

در این نامه ذکر شده است: «دانشجویان عزیر پسر/مرد دانشگاه‌های سراسر افغانستان، ما شما را فرامی‌خوانیم که دانشگاه‌ها را تحریم کنید و به طالبان بیاموزید که وقتی یک ملت تصمیم بگیرد، می‌تواند به سادگی ساختارهای یک گروه تروریستی را با فروپاشی روبه‌رو کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از دانشجویان معترض در پیوند با ادامه محرومیت دختران از آموزش به دستور طالبان، شعارهای «یا همه یا هیچ کس»، «دانشگاه‌ها را خالی کنید»، «تا همیشه آزادی»، «مرگ بر طالبان» و «تحصیل، کار و آزادی» را دیوارنگاری کرده است.

زنان و دختران افغانستان کوشیده‌اند به شیوه‌های گوناگون، از جمله با دیوارنگاری، به ممنوعیت آموزش و کار به دستور طالبان، اعتراض کنند. 

شماری از دختران در مجاورت دانشگاه کابل، از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های افغانستان، به کتابخوانی نمادین پرداختند. آنان از طالبان می‌خواهند که ممنوعیت تحصیل دانشگاهی دختران را لغو کنند و بیش از این، آن‌ها را از آموزش محروم نکنند. 

وزارت‌ تحصیلات عالی طالبان، ۲۹ آذر سال جاری خورشیدی فرمان منع آموزش و حضور دختران و زنان را در دانشگاه‌ها صادر کرد. از آن زمان تاکنون، دانشجویان دختر چندین بار دست به اعتراض زدند، اما نیروهای طالبان این اعتراض‌ها را سرکوب کردند. 

جامعه جهانی و نهادهای امدادرسان کوشیدند رهبران طالبان را متقاعد کنند که ممنوعیت از کار و آموزش زنان را لغو کنند، اما طالبان به این درخواست‌ها اعتنایی نکرده‌اند.

طالبان ادعا می‌کنند که شریعت اسلامی را در افغانستان اجرا می‌کنند، اما پرسش بزرگ در ذهن بسیاری از زنان و دختران افغان این است که بر چه مبنا و بر اساس کدام روایت دینی، زنان نباید به آموزش و کار بپردازند.

طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز بر افغانستان تسلط داشتند و در آن زمان نیز مدارس و دانشگاه‌ها را به روی دختران مسدود کرده بودند. طالبان در دوره کنونی حاکمیتشان به دختران فقط تا کلاس ششم دبستان اجازه تحصیل می‌دهند.