بلاروس رهبر تبعیدی مخالفان را به ۱۵ سال زندان محکوم کرد

تسیخانوسکایا حکم اعلام شده علیه خود را اقدامی انتقام‌جویانه از طرف مقامات بلاروس خواند و قول داد که به «مبارزه برای آزادی» ادامه دهد

این تازه‌ترین اقدام دولت بلاروس برای سرکوب مخالفان است-Aris Oikonomou / AFP

دادگاهی در بلاروس روز دوشنبه، سویتلانا تسیخانوسکایا، رهبر تبعیدی مخالفان این کشور را پس از محاکمه‌ای غیابی با اتهاماتی چون توطئه برای سرنگونی دولت، به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.

این تازه‌ترین اقدام دولت بلاروس برای سرکوب مخالفان است.

به گزارش آسوشیتدپرس، تسیخانوسکایا در اوت ۲۰۲۰ در انتخاباتی با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور مستبد بلاروس رقابت کرد که نتیجه این انتخابات که گفته می‌شود با تقلب گسترده همراه بود، منجر به ششمین دوره ریاست‌جمهوری لوکاشنکو شد.

سویتلانا تسیخانوسکایا حکم اعلام شده علیه خود را اقدامی انتقام‌جویانه از طرف مقامات بلاروس خواند و قول داد که به «مبارزه برای آزادی» ادامه دهد.

نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ به بزرگترین اعتراضات در تاریخ بلاروس انجامید اما لوکاشنکو دست به سرکوب وحشیانه علیه تظاهرکنندگان زد و مخالفان را به توطئه برای سرنگونی دولت متهم کرد و در نتیجه سویتلانا تسیخانوسکایا تحت فشار مجبور شد به لیتوانی برود. دیگر سیاستمداران و فعالان کلیدی مخالف لوکاشنکو یا دستگیر شدند و یا تحت فشار قرار گرفتند تا کشور را ترک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تسیخانوسکایا و چهار چهره مخالف دیگر در محاکمه‌ای غیابی در مینسک، پایتخت بلاروس محاکمه شدند. عکس‌هایی که خبرگزاری دولتی «بلتا» از دادگاه منتشر کرده نشان می‌دهد که جایگاه متهمان خالی است. اتهامات آنها همچنین راه‌اندازی و رهبری یک گروه افراطی، نفرت‌پراکنی و  اقدام علیه امنیت ملی بود.

تسیخانوسکایا در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت که وکیل انتصابی از سوی دادگاه حتی یک بار هم در جریان دادگاه با او تماس نداشته و به درخواست‌های او برای بررسی پرونده‌ها پاسخی نداده است.

این رهبر تبعیدی مخالفان بلاروس همچنین گفت که قانون و سیستم قضایی دیگر در بلاروس کار نمی‌کند و دولت به «یک کا‌گ‌ب بزرگ تبدیل شده است.» وی همچنین افزود که رژیم لوکاشنکو از من و همه بلاروسی‌ها انتقام می‌گیرد، به‌خاطر این واقعیت که ما در سال ۲۰۲۰ آزادی را انتخاب کردیم، کنار نکشیدیم، تسلیم نشدیم و به مبارزه ادامه دادیم.

او همچنین گفت: «اگر لوکاشنکو می‌توانست، همه را زندانی می‌کرد.»

تسیخانوسکایا علاوه بر حکم ۱۵ سال زندان به پرداخت ۱۱ هزار دلار جریمه نیز محکوم شده است. پاول لاتوشکا، یکی دیگر از سیاستمداران اپوزیسیون تبعیدی به ۱۸ سال زندان محکوم شد. او زمانی وزیر فرهنگ بلاروس و سپس سفیر در چندین کشور اروپایی بود. مریا ماروزو، ولها کاوالکووا و سیارهی دیلوسکی به ۱۲ سال زندان محکوم شدند. همه آنها بلاروس را پس از شروع اعتراضات در  اوت ۲۰۲۰ ترک کردند.

تظاهرات سال ۲۰۲۰، بزرگترین تظاهرات از زمان روی کار آمدن لوکاشنکو در سال ۱۹۹۴ بود، او از آن زمان کشور را با مشت آهنین اداره می‌کند. دولت او سرکوب وحشیانه‌ای علیه معترضان به راه انداخت و بیش از ۳۵ هزارنفر را بازداشت و هزاران نفر را مورد ضرب و شتم قرار داد. الس بیالیاتسکی، برجسته‌ترین مدافع حقوق بشر در کشور و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۲، در میان دستگیر شدگان بود. او هفته گذشته به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

بیشتر از جهان