هدیه ۶۰ هزار میلیارد تومانی مردم به دولت؛ قیمت، مدل و زمان واگذاری خودروها مشخص نیست!

وزارت صمت از بلوکه شدن مبالغ ۵۰۰ میلیون تومانی واریزی ۱۲۰ هزار شهروند در طرح پیش‌خرید خودروهای خارجی خبر داده است

مدل، قیمت و زمان واگذاری خودروها در این طرح هنوز مشخص نشده است - فارس

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت در ایران، روز دوشنبه، ۱۵ اسفند (۶ مارس)، با بیان اینکه قرعه‌کشی خرید خودرو‌های وارداتی طی هفته جاری انجام می‌شود، خبر داد که ۱۲۰ هزار متقاضی خرید خودرو‌های وارداتی در مرحله پیش‌ثبت‌نام خرید این خودروها شرکت کرده‌اند.

مهدی ضیغمی گفت که مهلت ثبت‌نام خرید خودروهای وارداتی در ساعت ۲۴ روز ۱۳ اسفند به پایان رسید و افزود: «بعد از دریافت استعلام‌های لازم، ثبت‌نام‌کنندگان قطعی مشخص می‌شوند. اسامی کسانی در قرعه‌کشی به عنوان برنده قطعی اعلام خواهد شد که دارای پلاک فعال انتظامی نباشند، طی ۴۸ ماه گذشته متقاضی ثبت‌نام و صدور فاکتور خودرو نزد خودروسازان نباشند و دارای گواهینامه رانندگی باشند.»

معاون وزیر صمت ایران، در پاسخ به سوالی درباره نوع و مدل خودروهایی که قرار است در این طرح به فروش برسد، توضیح داد که در شرایط فعلی دو مدل خودرو چینی چانگان CS55 و CS35 پلاس در دسترس است و «ممکن است دو مدل فیات، یعنی فیات ۵۰۰ و فیات Tipo و همچنین هیوندا النترا نیز عرضه شود، اما عرضه آن‌ها هنوز قطعی نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام مسئول درباره قیمت این خودروها و زمان واگذاری، هیچ توضیحی نداده است. چانگان، محصولی از شرکت چانگان موتورز چین است که از سال ۱۳۹۴ در شرکت خودروسازی سایپا در ایران منتاژ می‌شود.

پیش از این و در زمان آغاز ثبت‌نام طرح پیش‌فروش خودروهای خارجی در وزارت صمت، بسیاری از خبرنگاران و فعالان حوزه خودرو در ایران با توجه به قطعی نشدن نوع و مدل خودروها و نیز نامشخص بودن قیمت دقیق و زمان تحویل آن، از مردم خواسته بودند که در این طرح شرکت نکنند و سرمایه‌ خود را از بین نبرند. به نظر می‌رسد که این هشدار برای ۱۲۰ هزار ثبت‌نام‌کننده چندان حائز اهمیت نبوده است.

منتقدان این طرح می‌گویند اگر دولت بخواهد مانند طرح‌های قبلی پیش‌فروش خودرو، با تاخیر بسیار زیاد خودروها را تحویل دهد، با توجه به تورم سریع و شدید قیمت خودرو، برندگان قرعه‌کشی مجبور خواهند شد علاوه بر ۵۰۰ میلیون تومانی که واریز کرده‌اند، حداقل دو میلیارد تومان دیگر برای دریافت خودروهای چینی پرداخت کنند.

در شرایطی که به دلیل تحریم‌های جهانی، دولت و مجموعه حکومت ایران در شرایط بحرانی شدیدی قرار دارند و قادر به فروش نفت و گاز با قیمت واقعی نیستند، جمع شدن ۶۰ هزار میلیارد تومان پول نقد از بازار و واریز به حساب دولت، خبر خوبی برای حکومت خواهد بود، به‌ویژه که براساس اعلام وزارت صمت، متقاضیان خرید خودرو باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی خود در نزد یکی از بانک‌هایی که از سوی این وزارتخانه‌ها اعلام شده بود بلوکه کنند.

بیشتر از اقتصاد