رهبر گروه واگنر: اگر در باخموت به ما مهمات نرسد، شکست سختی می‌خوریم

درگیری‌ها در نزدیکی شهر راهبردی و مهم باخموت اوکراین افزایش یافته است

رهبر گروه واگنر، ماه گذشته، برخی از فرماندهان ارتش روسیه را به خیانت در جنگ اوکراین متهم کرده بود - AFP

ایوگنی پریگوژین، رهبر گروه شبه‌نظامیان واگنر، روز یکشنبه اعلام کرد که شرایط نیروهای این گروه شبه‌نظامی نزدیک به کاخ کرملین و ارتش روسیه، در نزدیکی شهر باخموت اوکراین بحرانی است. او از مسکو درخواست کرد تسلیحات و مهمات بیشتری در اختیار آنان قرار دهد.

پریگوژین خاطرنشان کرد که اگر نیروهای روسیه مهماتی را که مسکو وعده داده بود در فوریه تامین کند، دریافت نکنند، امکان دارد در این منطقه شکست بزرگی متحمل شوند.

بخش بزرگی از پیشروی‌های روزهای اخیر روسیه در نزدیکی شهر راهبردی باخموت به کمک شبه‌نظامیان واگنر که به‌نوعی نیرویی موازی با ارتش روسیه‌اند و تحت حمایت مسکو قرار دارند، حاصل شده است.

پریگوژین روز یکشنبه در کانال تلگرام گروه واگنر، به کمبود مهمات اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر در تلاش‌ایم دلیل آن را بدانیم؛ آیا این تاخیر نتیجه بوروکراسی و کاغذبازی معمولی است یا یک خیانت است؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر گروه واگنر، ماه گذشته هم برخی از فرماندهان ارتش روسیه را به خیانت در جنگ اوکراین متهم کرده بود.

پریگوژین در یک ویدیو تقریبا چهاردقیقه‌ای گفت: «سربازان من، اعضای واگنر، نگران‌اند اگر روسیه در جنگ شکست بخورد، مسکو بخواهد آ‌ن‌ها را به عنوان گوشت قربانی جلو دشمن بیندازد.» رهبر شبه‌نظامیان واگنر در این ویدیو تاکید کرد: «اگر نیروهای واگنر از باخموت عقب‌نشینی کنند، نیروهای نظامی روسیه هم درهم می‌ریزند و وضعیت برای ارتش روسیه بسیار تلخ خواهد شد.»

مقام‌های روسیه دو روز پیش از فتح نسبی باخموت، این شهر اوکراینی، خبر می‌دادند اما تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهند که ارتش روسیه با دفاع شدید رقیب اوکراینی مواجه شده و تیپ ۱۵۵ از مواضع خود عقب رانده شده است.

باخموت که ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد، در تداوم فتوحات روسیه در منطقه دونباس نقشی مهم و راهبردی خواهد داشت و به همین دلیل نیروهای مسکو قصد دارند تا پیش از پایان فصل سرما، کنترل این شهر را به دست بگیرند.

در جبهه مقابل، ولودیمیر نازارنکو، یکی از فرماندهان ارتش اوکراین در باخموت، روز یکشنبه گفت که هیچ دستوری برای عقب‌نشینی صادر نشده است و دفاع در شرایط سخت ادامه دارد.

 نازارنکو در ویدیویی که در تلگرام منتشر کرد، افزود: «وضعیت در باخموت و اطراف آن مثل کل جبهه شرقی، جهنمی است.»

ارتش اوکراین بامداد دوشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور ۹۵ حمله ارتش روسیه در منطقه باخموت را دفع کرده‌اند.

بیشتر از جهان