انتخابات پارلمانی استونی؛ آزمونی برای دولت حامی کی‌یف

نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند، حزب اصلاحات لیبرال نخست وزیر کایا کالاس در انتخابات روز یکشنبه پیروز شود و ائتلافی را با موفقیت تشکیل دهد

REUTERS/Ints Kalnins

مردم استونی در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه به پای صندوق‌های رای رفتند تا بین یکی از سرسخت‌ترین دولت‌های اروپایی حامی کی‌یف و  یک حزب راست افراطی یکی را انتخاب کنند؛ انتخاباتی که آزمونی برای دولت حامی کی‌یف به‌حساب می‌آید.

به گزارش رویترز، راست‌گرایان افراطی تلاش کردند بر خشم عمومی ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی سوار شوند و از پذیرش پناهجویان جدید اوکراینی ممانعت کنند.

نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند، حزب اصلاحات لیبرالِ کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی، در انتخابات روز یکشنبه پیروز شود و ائتلافی را با موفقیت تشکیل دهد.

با پیروزی کایا کالاس، استونی همچنین  به اتخاذ انرژی سبز بیشتر و پذیرش پناهجویان از اوکراین ادامه خواهد داد.

حوزه‌های رای‌گیری ساعت ۸ شب به وقت اروپای مرکزی بسته شدند و انتظار می‌رود که تا نیمه شب اکثر حوزه‌های انتخاباتی نتایج شمارش آراء را منتشر کنند.

حزب «اصلاحات» در سال ۲۰۱۹ در انتخابات پیروز شد اما از قدرت دور ماند زیرا سه حزب کوچکتر دولت تشکیل دادند. این ائتلاف در سال ۲۰۲۱ از هم فروپاشید و به کایا کالاس اجازه داد تا ائتلافی شکل دهد و مسئولیت دولت را برعهده بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس نظرسنجی‌ها، حزب راستگرای افراطی محافظه‌کار مردم (EKRE) ممکن است رتبه دوم را کسب کند زیرا وعده‌هایی مبنی بر کاهش قبوض انرژی با تاکید بر مخالفت با انتقال به انرژی سبز و تعهد به عدم پذیرش پناهجویان جدید اوکراینی به مردم داده است و به همین دلیل در برخی مناطق کشور محبوبیت دارد.

کایا کالاس رهبر حزب اصلاحات و مارتین هلمه، رهبر حزب راستگرای افراطی محافظه‌کار مردم، هر دو این هفته به خبرگزاری رویترز گفتند که امیدوارند دولت ائتلافی بعدی را رهبری کنند.

کالاس گفت: «امیدوارم نخست‌وزیر بمانم اما تصمیم‌گیری به عهده رای‌دهندگان است.» وی افزود که رای‌دهندگان باید بین آنچه او «دو راه کاملا متفاوت برای استونی» خواند، یکی را انتخاب کنند. وی همچنین گفت ما از کشوری باز، با روابط دوستانه، اروپایی و باهوش حمایت می‌کنیم اما حزب محافظه‌کارِ مردم، بیشتر به درون کشور توجه دارد و گمان می‌کند باید صرفا بر منافع خودمان، و نه کمک به اوکراین، متمرکز باشیم.

آیوار ووگ، متخصص نظرسنجی در مرکز «کانتار ایمور»، به رویترز گفت امکان دارد ائتلافی به رهبری حزب محافظه کار مردم، که کالاس همکاری با آنها را رد کرده، شکل بگیرد.

هلمه متعهد شده که به حمایت از اوکراین ادامه دهد اما پذیرش بیشتر پناهجویان اوکراینی را متوقف کند. او همچنین گفت: «ما امیدواریم به موقعیتی دست یابیم که بتوانیم یک دولت تشکیل دهیم.» او در ادامه چنین افزود: «مردم واقعا از آینده می‌ترسند و احزاب اصلی، به ویژه احزاب حاکم، هیچ پاسخ واقعی‌ایی ندارند.»

یک رای‌دهنده ۸۸ ساله پس از انداختن رای‌اش در صندوق به رویترز گفت که من می‌خواهم جنگ روسیه در اوکراین با پیروزی اوکراین پایان یابد و اینکه دولت آینده از بازنشستگان حمایت کند.

یک سوم از واجدین شرایط رای ‌دادن، آرای خود را به‌صورت اینترنتی در روزهای منتهی به یکشنبه به صندوق انداختند. پانزده درصد دیگر از رای‌دهندگان نیز با برگه‌های کاغذی از قبل رای خود را به صندوق انداخته‌اند اما اکثریت مردم امروز یکشنبه پای صندوق‌های رای رفتند.

بیشتر از جهان