بهره‌برداری سیاسی از زمین‌لرزه سوریه

قاسم مصلح، فرمانده عملیات الانبار در حشد شعبی، بر روند عملیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان سوریه نظارت می‌کند

هنگام وقوع حوادث و بلایای طبیعی، افراد عادی جامعه به فاجعه‌ای که رخ داده است تنها از دیدگاه انسانی می‌نگرند و درصدد ارائه کمک و ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان برمی‌آیند؛ زیرا وقوع زمین‌لرزه به دین، مذهب، فرقه، نژاد، رنگ و وابستگی گروهی افراد جامعه ربطی ندارد. این همان ویژگی فطری است که اغلب انسان‌ها از آن برخوردارند؛ بنابراین هر نوع سوءاستفاده سیاسی از حوادث و بلایای طبیعی به‌ویژه فرصت دادن به گروه‌های شبه‌نظامی تا در آشفتگی و بحرانی که به دنبال رخداد طبیعی اتفاق افتاده است، هر خلافی انجام دهند، زشت‌ترین اقدامی است که فطرت و سرشت انسان را زیر سوال می‌برد.

زمین‌لرزه اخیر سوریه و ترکیه نیز از این حرکت غیرانسانی در امان نماند. هرچند زمین‌لرزه در سمت ترکیه شدت بیشتری داشت و به تلفات جانی و خسارت‌های بسیاری منجر شد، در اینجا می‌خواهیم به پیامدهای وقوع زمین‌لرزه در سوریه نگاهی کوتاه بیندازیم.

اریک یاورسکی، از موسسه مطالعات واشنگتن، در گزارشی توضیح می‌دهد که نیروهای حشدالشعبی (شبه‌نظامیان عراقی وفادار به رژیم جمهوری اسلامی ایران) که خود را در چارچوب نهادهای دولتی به عراق تحمیل کرده‌اند، چگونه از وقوع زمین‌لرزه در سوریه سوءاستفاده کردند.

در این گزارش، نویسنده به جزئیات سوءاستفاده شبه‌نظامیان حشدالشعبی از زمین‌لرزه اخیر، چنین می‌پردازد: «رهبری (مقاومت) نیروهای حشدالشعبی متشکل از تروریست‌ها و ناقضان حقوق بشر در فهرست تحریم‌های آمریکا همراه با متحدان ایرانی خود به احتمال زیاد از بحرانی که در پی زمین‌لرزه اخیر به وقوع پیوست، بهره‌برداری می‌کنند. آن‌ها سعی دارند با استفاده از این فرصت، ضمن مشروعیت بخشیدن به حضورشان در عراق، هماهنگی‌های فرامرزی خود با رژیم بشار اسد و حزب‌الله لبنان را تقویت کنند. بنابراین، باید مواضع نیروهای حشدالشعبی در سوریه و اقدام‌هایی که زیر لوای فعالیت‌های بشردوستانه انجام می‌دهند، به‌دقت بررسی و بازجویی شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بهره‌برداری که تحت عنوان امدادرسانی با نام‌های مختلف از جمله کمک به بازسازی حرم حضرت زینب صورت می‌گیرد؛ چگونه انجام می‌شود؟

در گزارش مزبور آمده است در حالی‌ که عبدالعزیز المحمداوی معروف به ابوفدک، رئیس ستاد نیروهای حشدالشعبی، به سوریه اعزام شده است تا عملیات امدادرسانی را مدیریت کند، قاسم مصلح، فرمانده عملیات الانبار در حشدالشعبی، بر روند عملیات امدادرسانی نظارت می‌کند. این همان فردی است که مقام‌های امنیتی عراق در سال ۲۰۲۱، او را در ارتباط به پرونده کشته شدن یک کنشگر سیاسی به دست اعضای کتائب حزب‌الله در سال ۲۰۲۰، بازداشت کردند.

باید یادآوری کنیم که کلیه فعالیت‌های گروه‌های وابسته به حشدالشعبی در سوریه زیر نظر اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، انجام می‌شود؛ به‌ویژه اینکه قاآنی می‌کوشد راهی را که قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، برای برهم زدن ثبات و امنیت کشورهای عراق، سوریه، لبنان و یمن و به تباهی کشاندن مردم منطقه آغاز کرده بود، ادامه دهد و این ماموریت را به سرانجام برساند.

در لحظه‌ای که سایر مردم درد و رنج برادران و خواهران خود را که در اثر بلایای طبیعی آسیب‌دیده‌اند احساس می‌کنند و سعی دارند در راستای ابراز همدردی و امدادرسانی گامی بردارند، دیگران وقوع این فاجعه را فرصتی مناسب برای تثبیت قدرت و نفوذ خود می‌دانند و از لابه‌لای غبار فاجعه دست به سوءاستفاده دراز می‌کنند تا از رنج و درد آسیب‌دیدگان به‌عنوان ابزاری برای تحقق اهدافشان استفاده کنند. واقعا چقدر جای تعجب و تاسف است!

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه