گروسی: به درک مشترک با ایران برای آغاز «اقدامات مشخص» رسیدیم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت ایران قبول کرده است که میزان دسترسی آژانس و فعالیت‌های راستی‌آزمایی آن در ایران را افزایش دهد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دقایقی پس از رسیدن به وین، در نشستی خبری از نتایج سفر دو روزه خود به ایران گفت.

هم‌زمان با این نشست خبری، بیانیه مشترک آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران نیز منتشر شد. طبق این بیانیه، جمهوری اسلامی و آژانس بر سر سه موضوع توافق کردند: 

اول، ادامه تعاملات بین آژانس و ایران «با روحیه همکاری» و بر بنیان تکالیف ایران ذیل توافق پادمانی جامع. 

دوم، آمادگی ایران برای ارائه اطلاعات بیشتر در زمینه سه سایت اعلام‌نشده که در آن‌ها اورانیوم پیدا شده بود و رسیدگی به مسائل باقی‌مانده پادمانی در این مکان‌ها. 

سوم، ایران داوطلبانه به آژانس امکان می‌دهد فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی خود را بیشتر کند و جزئیات این مسئله در جلسه‌ای فنی که به‌زودی در تهران برگزار می‌شود، تعیین خواهد شد. 

با این حساب، به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی پس از چند سال مقابله با اقدامات راستی‌آزمایی آژانس این‌بار عقب‌نشینی کرده و وعده داده است که امکان دسترسی این نهاد ناظر سازمان ملل متحد را به تاسیسات هسته‌ای خود بیشتر کند. 

روزنامه «اورشلیم پست» اسرائیل در پوشش خبر بیانیه مشترک آژانس و ایران، تیتر زد: «بیانیه مشترک می‌گوید ایران آماده همکاری با تحقیقات آژانس است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروسی در کنفرانس خبری وین گفت که درپی این سفر، «به درک روشنی رسیده‌ایم و می‌توانیم به‌زودی برخی اقدامات خیلی مشخص را آغاز کنیم».

مدیرکل آژانس بیم‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که بازرسان آژانس طی چند روز آینده به ایران خواهند رفت و «سطح جدیدی از تعاملات» بین دو طرف آغاز خواهد شد. او تاکید کرد چنان‌ که در اعلامیه آمده است، برسر اقدامات مشخصی توافق شده که سطح راستی‌آزمایی را بالا خواهند برد. او در پاسخ به سوال‌ها درباره زمان‌بندی اجرای این توافق‌ها گفت تعیین جزئیات این راستی‌آزمایی در جلسات فنی و «به‌سرعت» تعیین خواهد شد. 

رافائل گروسی با اشاره به اقدام‌های پیشین ایران برای کاهش سطح راستی‌آزمایی گفت که او بارها تاکید کرده بود کاهش دسترسی آژانس به اطلاعات بسیار مضر است و اگر امکان احیای توافق برجام درمیان باشد، کار آژانس برای ارائه اطلاعاتی که چنین احیایی را ممکن کند، بسیار دشوار می‌شود. او با اشاره به دستاوردهای سفرش به تهران گفت که توافق‌های جدید آژانس و ایران مثل «شریان‌بندی» جلوی «خونریزی اطلاعات» را گرفته‌اند. او گفت راستی‌آزمایی آژانس در رابطه با آبشارهای جدید و سریع سانتریفیوژها، ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

گروسی با اشاره به جزئیات نقش خودش تاکید کرد که آژانس وظیفه ندارد از ایران درمورد انگیزه و علل غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد بپرسد و یا محاسبه کند زمانی که ایران برای رسیدن به اورانیوم کافی برای ساخت یک بمب هسته‌ای نیاز دارد، چقدر است. او گفت کار آژانس تنها بازرسی است و «کسب اطمینان از اینکه حساب گرم‌به‌گرم مواد غنی‌شده را نگاه می‌داریم». او افزود: «در این زمینه نتایج راضی‌کننده‌ای داشتیم.»

مدیرکل آژانس تاکید کرد که طی این سفر برسر اعمالی مشخص توافق شده است، مثلا دسترسی به اطلاعات، مکان‌ها و افراد مشخص و نصب مجدد دوربین‌هایی که قطع شده بودند. او اما گفت ایران به او توضیح جدیدی درمورد اینکه چرا غنی‌سازی نزدیک ۸۴درصدی در برهه‌ای از زمان انجام شده، نداده است. 

گروسی در ضمن گفت اینکه شورای حکام در جلسه بعدی خود ایران را محکوم کند یا نه، بسته به کشورهای عضو این شورا است و تنها وظیفه او این است که درمورد مسائل مشخصی مثل سطح نظارت و راستی‌آزمایی در ایران و نتایج این روندها به شورا گزارش دهد. جلسه بعدی شورای حکام روز دوشنبه، ششم مارس، در وین برگزار خواهد شد. جلسه بعدی این شورا در فصل تابستان و در روز پنجم ژوئن خواهد بود. 

رافائل گروسی طی سفر خود علاوه‌بر دیدار با محمد اسلامی،‌ رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، و برگزاری نشست خبری مشترک با او، با برخی از چهره‌های سیاسی حکومت، از جمله ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری، و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، نیز دیدار کرد.