بیانیه مشترک تهران و آژانس: ایران آماده کمک به تحقیقات آژانس است 

رافائل گروسی گفت که جلسات فنی تهران و آژانس «خیلی زود» برگزار می‌شود

گروسی در سفر دو روزه‌اش به تهران با ابراهیم رییسی و حسین امیرعبداللهیان ملاقات کرد- ATTA KENARE / AFP

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای که روز شنبه ۱۳ اسفند (۴ مارس) صادر شد، گفتند که ایران آماده ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به بازرسان آژانس در تحقیقاتشان درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در سه مرکز اعلام نشده اتمی است. 

این بیانیه مشترک می‌گوید: «ایران آمادگی خود را برای ارائه اطلاعات بیشتر و دسترسی برای رسیدگی به مسائل پادمانی باقی مانده را اعلام کرد». 

گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که خبرگزاری رویترز آن را رویت کرده است، می‌گوید که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «منتظر اجرای سریع و کامل بیانیه مشترک است.» 

در گزارش فوق آمده است که آژانس و ایران بحث‌های فنی برای شفافیت کامل درباره مسئله ذرات اورانیوم ۸۳.۷ درصدی در تاسیسات فردو را شروع کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین گروسی از تصمیم ایران در اجازه دادن به ازسرگیری کار بازرسان آژانس در نظارت و راستی‌آزمایی بیشتر، استقبال کرده است. 

گزارش محرمانه آژانس می‌گوید:‌«ایران درباره همکاری با آژانس برای حل‌وفصل مسائل جدی مربوط به بحث پادمان و مشارکت در بحث‌های فنی با آژانس در آینده نزدیک، ضمانت بالا ارائه داده است.» 

رافائل گروسی گفت که این جلسات فنی با ایران «خیلی خیلی زود» برگزار خواهد شد.

گروسی روز پنجشنبه برای دیدار با مقامات‌ جمهوری اسلامی به تهران سفر کرده بود و روز شنبه به وین بازگشت.