سلطان النیادی، فضانورد اماراتی، وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شد

این مهندس ارتباطات اولین شهروند امارات متحده عربی محسوب می‌شود که قرار است طولانی‌مدت در فضا بماند

سلطان النیادی، فضانورد اماراتی، روز جمعه در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) فرود آمد. او به همراه سه فضانورد دیگر روز پنجشنبه از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا عازم این ماموریت علمی شدند.

به گزارش العربیه، کپسول اسپیس‌اکس دراگون که «اندیوور» نام دارد، پس از یک سفر ۲۴ ساعته در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفت.

النیادی و سه همکارش قرار است شش ماه آینده را در این ایستگاه فضایی بمانند و به این ترتیب،‌ او طولانی‌ترین ماموریت فضایی شهروندی از جهان عرب را سپری خواهد کرد. نزدیک به ۸۰ اماراتی برای از نزدیک مشاهده کردن پرواز هم‌وطنشان به فضا، به فلوریدا سفر کرده بودند.

خدمه اسپیس‌اکس قبل از باز شدن دریچه برای ورود به ایستگاه و پیوستن به هفت فضانورد دیگر، آخرین بررسی‌ها را انجام دادند. دقایقی پس از ورود به ایستگاه فضایی بین‌المللی، النیادی با لبخند به عروسکی به نام سهیل که همراه خود برده بود اجازه داد تا در جو شناور شود. این عروسک به‌عنوان یک خدمه اضافی در طول اقامت سه سال و نیم پیش هزا المنصوری، نخستین فضانورد اماراتی در ایستگاه فضایی بین‌المللی، همراه او حضور داشت و اکنون النیادی را در فضا همراهی می‌کند.

النیادی روز پنجشنبه پیش از سفر به فضا درباره این عروسک گفت: «به من اجازه دهید پنجمین خدمه را به شما معرفی کنم، او سهیل نام دارد که نام عربی ستاره کانوپوس است.» این عروسک تصویری از یک شخصیت کارتونی برای برانگیختن علاقه به فضا و موضوعات مربوط به علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات در نسل آینده امارات متحده عربی است.

النیادی اندکی پس از رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز پیامی ارسال کرد و گفت: «می‌خواهم از خانواده‌ام و از مرکز فضایی محمد بن راشد تشکر کنم که به من اعتماد کردند... من نمی‌توانم خوشحال‌تر از این باشم. از همه کسانی که ما را آموزش دادند و ما را برای این کار آماده کردند، متشکرم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایستگاه بین‌المللی فضایی ۱۱ فضانورد برای مدت کوتاهی با هم در فضا زندگی و کار خواهند کرد و چند روز دیگر چهار نفر از خدمه قبلی به زمین بازمی‌گردند.

بیل نلسون، مدیر ناسا، درباره این ماموریت جدید گفت: «به تیم‌های ناسا و اسپیس‌اکس برای انجام ماموریت تاریخی دیگری در ایستگاه فضایی بین‌المللی تبریک می‌گویم. فضانوردان جدید بیش از ۲۰۰ آزمایش انجام خواهند داد که به ما کمک می‌کند برای ماموریت‌های سفر به ماه، مریخ و فراتر از آن آماده شویم و همچنین زندگی روی زمین را بهبود ببخشیم. ما مشتاقانه منتظریم تا دستاوردهای آن‌ها را ببینیم.»

تحقیقاتی که قرار است این گروه فضانورد انجام دهند شامل موارد متعددی است؛ آن‌ها از رشد سلول‌های انسانی در فضا گرفته تا کنترل مواد قابل‌احتراق در ریزگرانش را مطالعه خواهند کرد.

پیش از سلطان النیادی، هزا المنصوری، شهروند دیگری از امارات بود که در سال ۲۰۱۹ به مدت هشت روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت داشت. به این ترتیب، سلطان النیادی دومین شهروند امارات است که به فضا سفر می‌کند، اما اولین شهروند امارات محسوب می‌شود که قرار است طولانی‌مدت در فضا بماند. این برای چهارمین بار در تاریخ است که یک نفر از جهان عرب هم در میان فضانوردان است.

پس از پرتاب موفقیت‌آمیز اسپیس‌اکس، شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی، در پیامی ضمن تبریک به سلطان النیادی گفت: «آغاز این ماموریت مهم در ایستگاه فضایی بین‌المللی را تبریک می‌گویم. دستاورد النیادی مایه غرور امارات و نقطه عطف دیگری در کارنامه ملت ما است.»

سلطان النیادی در کنار سه فضانورد دیگر از روسیه و ایالات متحده عازم این ماموریت شدند. فضانوردان کرو ۶ جایگزین تیم فضانوردی کرو ۵ متشکل از دو آمریکایی، یک روس و یک ژاپنی خواهند شد. آن‌ها اکتبر ۲۰۲۲ راهی ایستگاه فضایی شده بودند و پس از تحویل پست به گروه جدید، به زمین بازمی‌گردند.

بیشتر از علوم