اسپیس‌اکس برای پرتاب بزرگ‌ترین موشک تاریخ بشر به فضا آماده می‌شود

ماسک امیدوار است در نهایت از ده‌ها فضاپیمای استارشیپ برای جابه‌جایی انسان و بار در محدوده منظومه شمسی استفاده کند

ایلان ماسک، مدیرعامل [اسپیس‌ا‌کس]، اعلام کرد که اسپیس‌ا‌کس برای نخستین پرتاب موشک استارشیپ و تقویت‌کننده موشک سوپر هوی (Super Heavy) در اوایل ماه آینده آماده خواهد بود.

این سامانه پرتاب ترکیبی قرار است بزرگ‌ترین سامانه پرتاب تاریخ باشد و از سامانه پرتاب فضایی ناسا (اس‌ال‌اس) که در ماه نوامبر از زمین برخاست، پیشی بگیرد.

این نخستین آزمایش پرواز مداری موشک اسپیس‌ا‌کس به مریخ را رقم خواهد زد که از تاسیسات استاربیس این شرکت در تگزاس بلند خواهد شد و سپس در دو بخش جداگانه در خلیج مکزیک و اقیانوس آرام به آب سقوط می‌کند.

ماسک در توییتی نوشت: «ما اواخر فوریه یک شانس واقعی را امتحان می‌کنیم. تلاش برای پرتاب در ماه مارس بسیار محتمل به نظر می‌رسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موشک «سوپر هوی» اسپیس‌ا‌کس با روشن شدن تمام ۳۳ موتور رپتور، بیش از ۷.۲۵ میلیون کیلوگرم نیروی پیش‌رانش تولید خواهد کرد که تقریبا دو برابر چهار میلیون کیلوگرم نیروی پیش‌رانش تولید شده سامانه پرتاب فضایی «اس‌ال‌اس» است.

قسمت بالایی سازه استارشیپ پیش‌تر چند آزمایش پرواز بدون سرنشین انجام داده که توانایی آن در فرود خودکار به منظور استفاده مجدد را ثابت کرده است.

ناسا قصد دارد از این فضاپیما به عنوان فرودگر برای ماموریت آرتمیس۳ خود استفاده کند که برای نخستین بار پس از بیش از ۵۰ سال، فضانوردان را به سطح ماه خواهد رساند.

ماسک امیدوار است در نهایت از ده‌ها فضاپیمای استارشیپ برای جابه‌جایی انسان و بار در محدوده منظومه شمسی استفاده کند؛ با این امید که تا دهه ۲۰۵۰ یک اجتماع انسانی دائمی در مریخ ایجاد کند.

ما اواخر فوریه یک شانس واقعی را امتحان می‌کنیم. تلاش برای پرتاب در ماه مارس بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

— ایلان ماسک (@elonmusk) هشتم ژانویه ۲۰۲۳

اسپیس‌اکس همچنین در جریان ماموریتی که یوساکو مائزاوا، میلیاردر ژاپنی، آن را تامین مالی می‌کند، در حال برنامه‌ریزی برای نخستین سفر شخصی عادی به ماه با استفاده از استارشیپ است.

پروژه «دیر مون» شاهد پرواز ۹ سرنشین پیرامون ماه خواهد بود که ابتدا برای پرتاب در سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده بود. تاریخ این پرتاب به موفقیت آزمایش پرواز مداری استارشیپ بستگی خواهد داشت که پیش‌تر در ارتباط با مجوزهای اداره هوانوردی فدرال «اف‌اِی‌اِی» با تاخیرهای متعدد مواجه شده بود.

مشخص نیست آیا آخرین تلاش برای پرتاب تاییدیه اداره هوانوردی فدرال را دریافت کرده است یا خیر. ایندیپندنت برای اظهارنظر در این خصوص با نهاد نظارتی ایالات متحده تماس گرفت.

© The Independent

بیشتر از علوم