نماینده مجلس ایران: طالبان با رفتار غیر‌دیپلماتیک به مرز و مرزبانان تعرض کردند

نیروهای طالبان، روز دوشنبه ۸ اسفند، یک مرزبان ایرانی را پس از ضرب‌و‌شتم در «پل ابریشم» استان نیمروز در جنوب غرب افغانستان بازداشت کردند

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان تسلط یافتند و از آن زمان تاکنون درگیری‌های مرزی متعددی بین نیروهای طالبان و مرزبانان ایران رخ داده است- HOSHANG HASHIMI / AFP

نماینده مردم زابل در مجلس جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه ۱۱ اسفند (دوم مارس)‌، در واکنش به بازداشت یک نیروی مرزی گفت که این اقدام طالبان غیر‌دیپلماتیک است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد سرگزی در جریان سخنرانی‌اش در نشست علنی مجلس شورای اسلامی گفت که طالبان به مرز و مرزبانان ایرانی تعرض کردند.

او گفت:‌ «مجموعه مرزبانی افغانستان در مرز سیستان در حال انجام اقدامات سخیفی است و با رفتارهای دور از شأن و غیردیپلماتیک خود تعرضاتی را به مرز و مرزبانان ما داشته‌اند، از وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی درخواست رسیدگی به این مسائل را دارم.»

نیروهای طالبان، روز دوشنبه ۸ اسفند، یک مرزبان ایرانی را پس از ضرب‌و‌شتم در «پل ابریشم» استان نیمروز در جنوب غرب افغانستان بازداشت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مرزبان برای مدتی در پاسگاه طالبان زندانی بود و پس از درخواست مرزبانان ایرانی از بند رها شد.

یک عکس از زمان رها شدن این سرباز ایرانی منتشر شده است که نشان می‌دهد طالبان با دادن شیرینی به مرزبانان ایرانی، او را رها کردند.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان تسلط یافتند و از آن زمان تاکنون درگیری‌های مرزی متعددی بین نیروهای طالبان و مرزبانان ایران رخ داده است و در مواردی نیروهای طالبان به حریم زمینی ایران تعرض کرده‌اند و وارد خاک این کشور شده‌اند، اما جمهوری اسلامی ایران تاکنون با نرمش با طالبان برخورد کرده است.

در حکومت پیشین افغانستان به‌ندرت تنش و درگیری مرزی بین دو کشور رخ می‌داد، اما نیروهای طالبان آداب و تشریفات مرزی را در نظر نمی‌گیرند.

از جمهوری اسلامی ایران نیز به‌دلیل نرمش بیش از حد در مقابل طالبان انتقاد می‌شود.

جمهوری اسلامی سفارت و کنسولگری افغانستان در ایران را هفته جاری به نیروهای طالبان تحویل داد و در تلاش افزایش ارتباط با حکومت طالبان است.

جمهوری اسلامی از خروج ایالات متحده آمریکا و ناتو از افغانستان خشنود است و خروج نظامی واشینگتن را دستاوردی برای خود می‌داند.

جمهوری اسلامی امیدوار است که حکومت طالبان با مبارزه جدی با شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش)، تهدید این گروه را مهار کند. تحلیلگران معتقدند که یکی از دلایل تماس تهران با طالبان همین موضوع است.

بیشتر از جهان