سفارت افغانستان در تهران به طالبان سپرده شد

«باور ‌کامل داریم که با تعیینات جدید، شاهد شفافیت در امور سفارت و نیز گسترش بیشتر مناسبات در عرصه‌های مختلف میان دو کشور مسلمان، دوست و برادر خواهیم بود»

دیپلمات‌ها و کارکنان، آخرین عکس یادگاری را مقر ساختمان سفارت افغانستان در تهران گرفتند- ارسالی به ایندیپندنت فارسی

دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت حکومت پیشین افغانستان در تهران، روز یکشنبه، ۷ اسفند (۲۶ فوریه)، کلید این سفارت را به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران سپردند.

یک دیپلمات سفارت افغانستان در ایران، به ایندیپندنت فارسی گفت او و همکارانش تمام سندها و تجهیزات این سفارت را به وزارت خارجه ایران سپردند و افراد طالبان رسما مسئولیت این سفارت را بر عهده گرفتند.

او افزود افراد طالبان در سفارت حضور یافته‌اند و بسیاری از کارکنان سابق حاضر نشدند با آنان همکاری کنند.

طالبان محمد افضل حقانی را سرپرست سفارت این گروه در ایران معرفی کرده‌اند.

وزارت خارجه طالبان گفته است که تغییر کادرهای دیپلماتیک «یک امر معمول اداری» و حق «مشروع» هر کشور است.

در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است: «باور ‌کامل داریم که با تعیینات جدید، شاهد شفافیت در امور سفارت و نیز گسترش بیشتر مناسبات در عرصه‌های مختلف میان دو کشور مسلمان،  دوست و برادر خواهیم بود.»

وزارت خارجه طالبان در این بیانیه به افغان‌های ساکن ایران اطمینان داده است که خدمات سفارت افغانستان در این کشور ادامه خواهد داشت.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هنوز درباره پایان ماموریت دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت نظام سابق افغانستان اظهارنظر نکرده است.  

دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت حکومت پیشین افغانستان، آخرین عکس یادگاری را با ساختمان این سفارت در تهران گرفتند.

گفته می‌شود افراد طالبان عکس احمد شاه مسعود، «قهرمان ملی افغانستان»، را از دیوار سفارت در تهران برداشته‌اند.

پیش از این نیز بارها گزارش‌هایی از «بی‌احترامی» به عکس و مقبره احمد شاه مسعود در افغانستان، به نشر رسیده است.

احمد شاه مسعود از فرماندهان مطرح جهادی در افغانستان بود و در دوره نخست حکومت طالبان در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ نیز با نیروهای این گروه جنگید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه، دوم اسفند (۲۱ فوریه)، به دیپلمات‌های حکومت پیشین افغانستان در تهران دستور داد که سفارت را ترک کنند و آن را به نمایندگان گروه طالبان تحویل دهند.

روز جمعه، ۵ اسفند (۲۴ فوریه)، شمس‌الدین پهلوان، دادستان کل طالبان، در راس هیاتی به منظور بررسی وضعیت زندانیان افغان در ایران و روند انتقال آنان به افغانستان، عازم تهران شد.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ با توسل به گزینه نظامی بر افغانستان تسلط یافتند، اما هیچ کشوری هنوز حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است.

هزاران تن از نظامیان و غیرنظامیان پیشین از ترس حکومت طالبان به ایران گریخته‌اند و حضور طالبان در سفارت افغانستان در ایران، به نگرانی این قشر افزوده است.

طالبان در داخل افغانستان به سرکوب، بازداشت، شکنجه و بازداشت برخی از نظامیان پیشین دست زده‌اند.

ایران در نظام پیشین افغانستان به حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه طالبان متهم بود. بارها برخی از مقام‌های محلی سابق استان‌های غربی افغانستان، حمایت تهران از طالبان را تایید می‌کردند و مدعی بودند که در برخی مواقع نیروهای سپاه پاسداران برای آموزش و ارائه راهکارهای مشورتی به طالبان، وارد خاک افغانستان می‌شوند.

جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرده است و خروج ایالات متحده آمریکا و ناتو را از افغانستان، «پیروزی» می‌داند.

برخی از آگاهان نظامی معتقدند که تهران امیدوار است طالبان برای سرکوب شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) اقدامات قاطعی در پیش گیرند و خطر حضور داعش را در نوار مرزی دو کشور، کاهش دهند.

در کنار این، جمهوری اسلامی ایران بارها از طالبان خواستار دریافت حقابه کامل ایران از رودخانه هیرمند شده است، اما طالبان واکنشی جدی در این زمینه نشان نداده‌اند.

قرار است هیاتی از مقام‌های ایرانی برای گفت‌وگو در مورد حقابه هیرمند وارد کابل شوند و با مقام‌های طالبان دیدار کند.

ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ معاهده تقسیم آب رودخانه هیرمند را امضا کردند که براساس آن، حقابه ایران سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب است. اما مقام‌های طالبان می‌گویند که با کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی‌درپی، آب رودخانه هیرمند کاهش یافته است.