طالبان یک مرزبان ایرانی را بازداشت کردند

بازداشت مرزبان ایرانی یک روز پس از تحویل سفارت افغانستان در تهران به نمایندگان طالبان رخ داد

منابع خبری در استان نیمروز در جنوب غرب افغانستان، می‌گویند که نیروهای طالبان روز دوشنبه، ۸ اسفند (۲۷ فوریه) یک مرزبان ایرانی را پس از ضرب و شتم، بازداشت کردند.

این منابع به ایندیپندنت فارسی گفتند که مرزبان ایرانی پس از «بدرفتاری» با یک راننده کامیون در «پل ابریشم»، به دست ماموران طالبان بازداشت شده است.

این منابع افزودند که مرزبان ایرانی مزبور اینک در پاسگاه طالبان زندانی است. 

«پل ابریشم» از گذرگاه‌های اصلی میان افغانستان و ایران است. بخش زیادی از کالاهای وارداتی ایران، از جمله نفت، از این گذرگاه وارد بازارهای افغانستان می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازداشت مرزبان ایرانی، یک روز پس از تحویل سفارت افغانستان در تهران به نمایندگان گروه طالبان، رخ داده است. 

دیپلمات‌ها و کارکنان حکومت پیشین افغانستان سفارت کابل در تهران را ترک کردند و فرستادگان طالبان مسئولیت این سفارت را بر عهده گرفتند.

این اقدام جمهوری اسلامی ایران و سپردن مسئولیت سفارت افغانستان به گروه طالبان که مشروعیت جهانی ندارند، با موجی از انتقادها در میان برخی از سیاستمداران و شهروندان افغانستان مواجه شده است. 

در دوران حاکمیت طالبان بر افغانستان، درگیری‌های مرزی متعددی بین نیروهای طالبان و مرزبانان ایران رخ داده است و در مواردی، نیروهای طالبان حریم زمینی ایران را نقض کردند و وارد خاک این کشور شدند. اما جمهوری اسلامی ایران تاکنون در این زمینه با نرمش با طالبان برخورد کرده است.

بخش زیادی از نیروهای مرزی طالبان آموزش‌های رسمی و آداب برخورد با مرزبانان کشورهای همسایه را فرا نگرفته‌اند و یکی از دلایل ایجاد تنش‌های مرزی نیز همین موضوع است.

برخی مواقع هم نیروهای مرزی طالبان خودسرانه عمل کرده‌اند و بدون اطلاع یا دستور مقام‌های رهبری این گروه، با مرزبانان کشورهای همسایه برخورد کرده‌ یا به تبادل آتش پرداخته‌اند.

تهران کوشیده است روابط نزدیکی با حکومت طالبان افغانستان برقرار کند. هیات‌هایی از جانب جمهوری اسلامی ایران و «امارت اسلامی» طالبان به سفرها و بازدیدهای خود از دو کشور ادامه می‌دهند.

در حکومت پیشین افغانستان، نیروهای مرزی این کشور به ندرت به درگیری با مرزبانان کشورهای همسایه می‌پرداختند. 

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند. از آن پس تاکنون، نیروهای طالبان افزون بر مرزبانان ایران، با مرزبانان پاکستان و ترکمنستان نیز درگیر شدند. در تیر ماه سال جاری خورشیدی نیز چندین موشک از شهرک بندری حیرتان به سمت ازبکستان شلیک شد.

بیشتر از جهان