تمام رده‌های بسیج از پرداخت قبض‌ خدمات شهری و عوارض شهرداری معاف شدند

افراد تحت‌ پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد تنها یک‌ بار از پرداخت قبض‌ها و عوارض معاف‌اند

نمایندگان «مجلس انقلابی» روز چهارشنبه ۱۰ اسفند در مصوبه‌ای، تمامی رده‌های بسیج را از پرداخت قبض‌ برق، گاز، آب و فاضلاب ماهانه و عوارض شهرداری معاف کردند. این طرح در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ و در حالی تصویب شد که دولت با کسری بودجه مواجه است و مشترکان خانگی به‌رغم شرایط وخیم اقتصادی، مجبورند هر ماه مبالغ نجومی قبض‌های آب، برق و گاز را بپردازند. 

مصوبه مجلس یازدهم درباره معافیت تمام بسیجیان از پرداخت قبوض، تمامی پایگاه‌ها، حوزه‌ها و نواحی این سازمان زیرمجموعه سپاه پاسداران را شامل می‌شود.

این معافیت در حالی در نظر گرفته می‌شود که طبق تصمیم نمایندگان مجلس، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد تنها یک‌ بار در سال از پرداخت این قبض‌ها معاف شده‌اند.

دولت سیزدهم در ماه‌های گذشته به بهانه‌هایی از جمله «بد مصرف» یا «پرمصرف» بودن رقم قبض‌ بسیاری از مشترکان آب، برق و گاز را به‌شکل نجومی افزایش داد تا بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند. از لایحه بودجه ۱۴۰۲ چنین برمی‌آید که این روند در سال آینده هم ادامه می‌یابد. با این‌ حال، پرداخت‌های نجومی فقط مال شهروندان عادی است و حامیان حکومت به‌شکلی تبعیض‌آمیز از پرداخت این مبالغ معاف‌اند.

مشوق‌های حکومتی برای بسیجی‌ها به معافیت‌های مالیاتی محدود نیست؛ بررسی‌ سایت تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که بودجه بسیج سازندگی که در سال جاری ۱۶ میلیارد تومان بود، در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۳۷۵ درصدی به ۷۶ میلیارد تومان می‌رسد.

سازمان بسیج مستضعفین که در گذشته به نام «نیروی مقاومت بسیج» شناخته می‌شد، یک سال پس از انقلاب ۱۳۵۷ به دستور روح‌الله خمینی تشکیل شد. هرچند وظیفه بسیج طبق اساسنامه، امدادرسانی به مردم در حوادث و بلایای طبیعی است، بر کسی پوشیده نیست که این سازمان شبه‌نظامی به‌منظور محافظت از حاکمیت ولایت‌فقیه در جمهوری اسلامی تشکیل شد و به همین دلیل از حمایت ویژه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، برخوردار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای در طول سال‌های گذشته، به‌تناوب در سخنان خود از بسیج و بسیجی‌ها دفاع کرده و با سپردن ماموریت‌های ویژه از جمله «آتش به اختیاری» از آنان خواسته است پایه‌های حکومتش را تحکیم کنند.

جمهوری اسلامی ایران برای سرکوب اعتراض‌های مردمی و تحکیم پایه‌های حکومت، به بسیجی‌ها امید زیادی دارد و به همین دلیل مشوق‌های مالی متعدد و سخاوتمندانه‌ای از جیب مردم برای بسیجی‌ها در نظر می‌گیرد.

در جریان خیزش سراسری مردم ایران که پس از کشته شدن مهسا امینی آغاز شد، نیروهای بسیج در سرکوب معترضان سهم عمده‌ای داشتند و به‌عنوان بازوی اجرای نهادهای امنیتی و سپاه پاسداران به میدان آمدند.

فعالان و سازمان‌های حقوق بشری موارد بسیاری از برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای بسیج با معترضان در جریان اعتراض‌های خیابانی را مستندسازی کرده‌اند.

علی خامنه‌ای روز شنبه ۵ آذر در دیدار با شماری از نیروهای بسیج، برخوردهای خشونت‌آمیز آنان با مردم معترض را تلویحا ستود و از آنان خواست که در تمام عرصه‌ها حضور داشته باشند. رهبر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار، مردم معترض را «یک‌ مشت اغتشاشگر غافل یا جاهل یا مزدور» نامید و سرکوب آنان به دست نیروهای بسیج را تایید کرد.