طلبه‌های بسیجی چند هزار حساب کاربری در فضای مجازی ایجاد کرده‌اند

نماینده خامنه‌ای در بسیج می گوید مقصر فقر و تنگدستی مردم، اسلام و روحانیت نیست

قرار است طلاب بسیجی حضور فعال و گسترده در فضای مجازی داشته باشند - عکس از خبرگزاری حوزه

نماینده علی خامنه‌ای در سازمان بسیج گفت در سازمان بسیج طرحی به‌عنوان طرح «ثامن» وجود دارد که بر اساس آن چند هزار حساب کاربری و کانال روشنگری در فضای مجازی ایجاد شده است.

محمدرضا تویسرکانی، گفت که ۱۵۰ هزار طلبه بسیجی این حساب‌های کاربری را ایجاد کرده‌اند. 

او تشدید حضور بسیج در فضای مجازی را بی‌ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری آینده دانست و گفت «این شبکه‌سازی برای انتخابات نیست و طرح ثامن، طرح روشنگری و هدایت سیاسی بسیجیان در همه زمان‌هاست.»

پیش‌تر در همین زمینه، رهبر جمهوری اسلامی دسترسی آزاد به اطلاعات و اخبار در فضای مجازی را تهدیدی بزرگ خوانده و گفته بود: «فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت می‌شود؛ بحث این است... ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بی‌پناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشت پرده، فضای مجازی را اداره می‌کند. عوامل مسلط بین‌المللی در این زمینه‌ها به شدت فعّالند: از لحاظ خبردهی، خبررسانی، تحلیل داده‌ها و امثال گوناگون؛ هزاران کار دارد انجام می‌گیرد روی فضای مجازی.»

نماینده خامنه‌ای در سازمان بسیج دیگر ماموریت این طلبه‌های بسیجی رو حضور در بیمارستان‌ها برای مقابله با کرونا دانست: «دو کار در مورد طلاب، روحانیون و اساتید بسیجی در حال انجام است، یکی بحث‌های تربیتی، بصیرتی، آگاه‌سازی، انسجام‌بخشی و ساماندهی است و یک کار نیز عملیاتی است که در سطح جامعه در قالب گروه‌های جهادی، حضور فعال و گسترده در بیمارستان‌ها جهت مقابله با کرونا و اجرای کمک‌های مؤمنانه انجام می‌شود.»

به نظر می‌رسد این سخنان در راستای دستورات رهبر جمهوری اسلامی و اقدامات پیشین برخی از روحانیون در بیمارستان‌ها صورت‌گرفته است.

در ماه‌های نخست شیوع کرونا، علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در نامه‌ای خطاب به سعید نمکی، وزیر بهداشت نوشت که «مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه آمادگی معرفی عضوی در ستاد مرکزی بحران کشور را دارد».

اعرافی همچنین از وزیر بهداشت خواسته بود که «کمیته امور فرهنگی و دینی» در ستاد مقابله با کرونا تشکیل و ریاست آن به حوزه‌های علمیه واگذار شود: «باتوجه‌به اهمیت موضوعات فرهنگی و دینی، کمیته امور فرهنگی و دینی نیز در کنار سایر کمیته‌ها با محوریت مدیریت حوزه‌های علمیه کشور تدبیر و جهت همکاری در امور مرتبط، تشکیل شود، تا ضمن هماهنگی بیشتر از ظرفیت کامل حوزه و روحانیت در سراسر کشور در خدمت به ملت ایران بهره‌برداری شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تویسرکانی در مورد تنزل جایگاه روحانیون در میان افکارعمومی نیز گفت که «باید روحانیت بسیجی آدرس صحیح را به مردم نشان دهند که مقصر فقر و تنگدستی و محرومیت و گرفتاری‌های جامعه، اسلام و روحانیت نیست و متأسفانه بد عمل نمودن تعداد قلیلی از طلبه‌ها و تبلیغات کثیر دشمن، دست‌به‌دست هم دادند تا حقیقت روحانیت دیده نشود.»

در همین زمینه، وحید هروآبادی، از روحانیون نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه به ایندیپندنت فارسی گفت که «وقتی مردم می می‌بیننده امور دست روحانیون است و احکام زندان و شلاق کارگران، فعالان اجتماعی، منتقدان سیاسی و... را نهادی صادر می‌کند که روحانیت بر آن مدیریت می‌کند، طبیعتاً ریشه مشکلات را روحانیت می‌دانند. او افزود: من تعجب می‌کنم که مردم همچنان به ما سلام می‌کنند و احترام می‌گذارند.»