شروع درخشان جوانان ایران در جام ملت‌های آسیا

رویاهای تیم جوانان با امکانات و تدارکات فدراسیون تناسبی ندارد

محمدرضا ترابی به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد-فدراسیون فوتبال

تیم جوانان فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا شروع امیدوارکننده‌ای داشت و موفق شد قطر را با یک گل شکست دهد. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا هم این برد را برای جوانان ایران حیاتی نامید.
صمد مرفاوی که در دهه ۸۰ تیم جوانان و امید را در باشگاه استقلال مربیگری می‌کرد و در پرورش نسلی تازه برای این باشگاه نقش داشت، این‌بار نیز در کار با جوانان باانگیزه به نظر می‌رسد. او سرمربی تیم جوانان ایران است که رویاهایی در سر دارد، اگرچه رویاهای این تیم با امکانات و تدارکات پیش از جام ملت‌های آسیا تناسبی ندارد و فدراسیون فوتبال مثل تمام امور دیگرش، تیم جوانان را نیز با مدیریتی نازل و با تدارکاتی ضعیف به جام ملت‌ها فرستاده است.
امین حزباوی، کاپیتان تیم و مدافع آینده‌دار فولاد خوزستان زننده تک گل این بازی در دقیقه ۶۵ از روی نقطه پنالتی بود. شاگردان صمد مرفاوی در این بازی برتر از حریف بودند و در نیمه اول چند فرصت خوب برای گلزنی را از دست دادند. آنها بعد از گل هم موقعیت‌هایی برای زدن گل دوم داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


این برد جوانان ایران را در موقعیت مناسبی برای صعود از گروه B مسابقات قرار داد. بازی دوم آنها شنبه مقابل جوانان استرالیا است که در گام اول با یک گل مغلوب ویتنام شدند. تصور می‌شد که استرالیا یکی از بخت‌های جدی صعود از این گروه باشد، ولی با این شکست غیرمنتظره در آستانه حذف قرار گرفته است.
مرفاوی پیش از شروع مسابقات گفته بود که تیمش با هدف کسب سهمیه جام جهانی و قهرمانی آسیا به ازبکستان می‌رود. پیش‌بینی می‌شد که تیم ملی جوانان به دلیل تدارک ضعیف کار سختی برای موفقیت در این مسابقات داشته باشد، ولی برد و نمایش خوب مقابل قطر این امیدواری را بوجود آورد که آنها بتوانند به اهداف‌شان برسند. مسابقات جام ملت‌های زیر ۲۰ ساله‌های آسیا حکم مقدماتی جام جهانی را هم دارد و چهار تیم برتر سهمیه می‌گیرند. جام جهانی جوانان بهار سال آینده به میزبانی اندونزی برگزار خواهد شد.
صمد مرفاوی، ملی‌پوش اسبق ایران که سرمربی تیم جوانان است، بعد از بازی درباره نمایش شاگردانش گفت: «مقابل تیم خوب قطر بازی سختی داشتیم. سعی کردیم قطر را تحت فشار بگذاریم و موفق شدیم. فقط در ۱۰ دقیقه اول از بازیکنانم راضی نبودم. موقعیت‌های زیادی داشتیم اما متاسفانه استفاده نکردیم و فقط یک گل زدیم. در شروع بازی سعی کردیم قطر را کنترل کنیم و موقعیت‌های خوبی هم داشتیم. در نیمه دوم بازی را به کناره‌ها کشاندیم و سعی کردیم در داخل محوطه گلزنی کنیم. از بازیکنان خواستم از مهارت خود استفاده کنند که این اتفاق رخ داد و توانستیم به گل برسیم.»
مرفاوی در پایان گفت: «بازی اول خیلی مهم بود و این برد از لحاظ فنی و روحی به ما کمک می‌کند. برای بازی بعدی شرایط بهتری داریم و به پشتوانه این برد می‌توانیم قدرتمند و با روحیه ظاهر شویم.»
محمدرضا ترابی که به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد هم گفت: «از عملکرد خودم راضی بودم. همه بازیکنان از جان مایه گذاشتند. این موفقیت حاصل عملکرد تیمی بود. باید نیمه اول را با سه گل پیروز می‌شدیم. موقعیت‌های ما زیاد بود اما گل نشد. در نیمه دوم پرقدرت‌تر ظاهر شدیم و با همدلی به پیروزی رسیدیم.»

فوتبال ایران همواره به استعدادهای جوانش دلخوش است و علاقمندی به فوتبال نسل‌های مستعدی را تقدیم فوتبال ایران می‌کند اما موفقیت تیم‌های پایه ایران در آسیا یا جام‌های جهانی هر بار سخت‌تر می‌شود، چون فاصله عمیقی در میزان و کیفیت سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی فدراسیون ایران در مقایسه با سایر کشورهای صاحب فوتبال آسیا ایجاد شده است.

بیشتر از فوتبال