استولتنبرگ: اعضای ناتو با الحاق اوکراین به این سازمان در بلندمدت موافق‌اند

کرملین می‌گوید بدون گفت‌وگو بر سر مناطق اوکراین که در سال‌های اخیر به روسیه ضمیمه کرده، حاضر است سر میز مذاکرات صلح با کی‌یف بنشیند

فنلاند یکی از آخرین نامزدهای پیوستن به ناتو است - AFP

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید اوکراین در بلندمدت عضوی از این سازمان خواهد شد.

دبیرکل ناتو در دیدار با مقام‌های فنلاند اعلام کرد که تمامی متحدان و اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، با عضویت اوکراین در یک بازه زمانی طولانی موافق‌اند.

فنلاند یکی از آخرین نامزدهای پیوستن به ناتو است. رهبران این کشور پس از تهاجم روسیه به اوکراین، تصمیم گرفتند به ناتو بپیوندند.

دبیر کل ناتو در دیدار خود از هلسینکی تاکید کرد: «در حال حاضر، اوکراین یک کشور مستقل است که تحت تهاجم روسیه قرار دارد.» اصرار استولتنبرگ بر الحاق اوکراین به ناتو در حالی است که ولادیمیر پوتین قبل از تهاجم به اوکراین، در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، دلیل «عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین را ممانعت از گسترش بیشتر ناتو در شرق خوانده بود.

کرملین: برای مذاکرات صلح آماده‌ایم اما درباره سرزمین‌های الحاقی به روسیه‌ پیش‌شرطی نمی‌پذیریم

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که روسیه آماده مذاکرات برای پایان دادن به جنگ است اما تاکید کرد که این کشور درباره «واقعیت‌های سرزمینی» کوتاه نمی‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان دیمیتری پسکوف به شبه‌جزیره کریمه اشاره دارد که ارتش روسیه در سال ۲۰۱۴ اشغال کرد و در مدتی کوتاه و پس از یک همه‌پرسی به منطقه‌ای از فدراسیون روسیه تبدیل شد. دیمیتری پسکوف گفت: «سرزمین‌های جدید بخشی از کشور روسیه‌اند و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. روسیه هیچ‌گاه در این باره مصالحه نمی‌کند.»

این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، هفته گذشته گفت هدف اصلی کی‌یف در سال ۲۰۲۳ پس گرفتن شبه‌جزیره کریمه، بخشی از سرزمین تاریخی اوکراین، از روسیه است.

حمله پهپادی به روسیه

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه، ارتش اوکراین را به اجرای حملات پهپادی علیه زیرساخت‌های غیرنظامی در دو منطقه در جنوب این کشور متهم و با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد: «کی‌یف دوشنبه شب تلاش کرد برای حمله به تاسیسات زیرساختی غیرنظامی در مناطق کراسنودار و آدیگه از پهپاد استفاده کنند.»

این وزارتخانه ادعا کرد که سامانه دفاع ضدهوایی روسیه حملات را دفع کرده و باعث شده است پهپادها از مسیر خود منحرف شوند تا آسیبی به تاسیسات وارد نشود.

رزمایش دفاع هوایی در غرب روسیه

وزارت دفاع روسیه دلیل توقف یک ساعته پروازها در فرودگاه سن پترزبورگ را رزمایش دفاع هوایی در غرب روسیه اعلام کرد.

گفته می‌شود نیروهای پدافند هوایی در طول این رزمایش، برای کشف، رهگیری و شناسایی اهداف و همچنین تعامل با اورژانس و بیمارستان‌ها عملیات انجام دادند.

بیشتر از جهان