تجمع اعتراضی بازنشستگان هم با برخورد خشونت‌آمیز ماموران روبرو شد

بازنشستگان سراسر ایران در اعتراض به اوضاع اقتصادی و وضعیت معیشتی به خیابان‌ها آمدند

بازنشستگانی که روز سه‌شنبه ۹ اسفند در اعتراض به مطالبات بر زمین‌‌مانده‌شان مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کردند، با برخورد خشونت‌آمیز ماموران امنیتی و انتظامی مواجه شدند. گزارش‌های فعالان صنفی حاکی از آن است که نیروهای حکومتی شماری از معترضان را بازداشت کرده‌اند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری، لشکری و سایر صندوق‌ها صبح سه‌شنبه و در پی فراخوان‌های قبلی برگزار شد. معترضان تهرانی مقابل مجلس شورای اسلامی و بازنشستگان سایر شهرها مقابل ساختمان‌ فرمانداری‌ها و استانداری‌ها تجمع کردند.

بر مبنای گزارش‌ها، نیروهای امنیتی حکومت در تهران قبل از اینکه معترضان شعاری سر دهند، با محاصره آنان از برگزاری و گسترش تجمع جلوگیری و با قرق کردن خروجی‌ ایستگاه‌های مترو، شماری از بازنشستگان را دستگیر کردند. با این‌ حال ویدیوها و تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تجمع اعتراضی بازنشستگان با حضور پرشمار معترضان در تهران و دیگر شهرهای ایران برگزار شد.

بازنشستگان در سنندج شعارهایی مانند «هزینه‌ها دلاری، حقوق ما ریالی» و «همسان‌سازی حق مسلم ما است» سر دادند. در شهرهایی دیگری همچون اراک، رشت، ایلام، اردبیل و شهرکرد نیز بازنشستگان با سر دادن شعارهایی از جمله «گرانی، تورم، بلای جان مردم»، «دولت بی‌کفایت، استعفا، استعفا» و «رئیسی دروغگو، وعده برجامت کو؟» به وضعیت اقتصادی موجود اعتراض کردند.

تجمع سراسری بازنشستگان با حمایت تشکل‌های صنفی منتقد حکومت همراه بود. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از این تجمع سراسری حمایت کرد. در این بیانیه، به شرایط معیشتی کارگران، مزدبگیران و بازنشستگان که «به بدترین وضعیت ممکن در سال‌های اخیر» رسیده، اشاره و تاکید شده است: «افزایش روزانه و نجومی نرخ ارز، گرانی و تورم لجام‌گسیخته سفره کارگران و زحمتکشان را خالی‌تر از هر زمان دیگری کرده است».

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «بازنشستگان تامین اجتماعی سه سال گذشته به‌طور پیوسته در مناطق مختلف کشور در اعتراض به اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق و افزایش حقوق بازنشستگی متناسب با نرخ واقعی تورم به خیابان‌ها آمده‌اند اما حاکمیت به جای رسیدگی به مطالبات برحق و ابتدایی بازنشستگان، بارها به سرکوب و برخوردهای امنیتی و پلیسی و بازداشت معترضان متوسل شده است.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان نیز با انتشار بیانیه‌ای، ضمن حمایت از تجمع سراسری بازنشستگان اعلام کرد: «تورم روزانه و افزایش نرخ همه کالاها و خدمات باعث کاهش قدرت خرید بیشتر مردم شده و ادامه زندگی حداقلی را برای قشر بازنشسته بسیار دشوار کرده است».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان به اینکه طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به بوته فراموشی سپرده شده است، انتقاد کرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران هم در بیانیه‌ای، از این تجمع سراسری حمایت و اعلام کرد که کارگران شاغل نیز به صف بازنشستگان می‌پیوندند، زیرا تمام این «بی‌حقوقی‌ها» در حق آنان نیز اعمال می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فراخوان تجمع سراسری بازنشستگان در روز سه‌شنبه با شعارهای همچون «فقط کف خیابون، می‌یاد به دست حقمون» و «دوز و کلک کافیه، سفره ما خالیه» در اعتراض به شرایط نابسامان معیشتی و گسترش فقر و ناامنی اقتصادی منتشر شد.

این در حالی است که روز دوشنبه نیز در ادامه تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان شرکت مخابرات، شماری از بازنشستگان در تهران و دیگر شهرها تجمع اعتراضی برگزار کردند.

هم‌زمان، کانال تلگرامی کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه نیز خواستار ادامه اعتصاب‌های کارکنان این شرکت شد. پیش‌ از آن، کارکنان ذوب‌آهن اصفهان و فولاد یزد تجمع اعتراضی برگزار کردند که تعدادی از آنان نیز بازداشت شدند.

طی روزهای اخیر گزارش‌هایی از اعتصاب و تجمع اعتراضی برخی دیگر از اصناف از جمله نانوایان، کشاورزان، بازاریان، کارگران، معلمان و معدن‌کاران هم منتشر شد. این تجمع‌ها در حالی برگزار می‌شوند که نرخ ارز در هفته‌های جاری به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و در پی آن، قیمت کالاها و خدمات نیز بیشتر شده است. معترضان می‌گویند با دستمزدهای کنونی قادر نیستند مخارج زندگی خود را تامین کنند. ضمن اینکه دولت به وعده‌های خود مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان عمل نمی‌کند.