زیمباوه در آستانه «گرسنگی ساخته دست انسان»

از هر 10 نوزاد و کودک نوپا یک نفر تغذیه کافی ندارد

مادران شیرده نمی‌توانند به اندازه كافی غذا پیدا كنند، نوزادان نیز دچار سوء تغذیه می‌شوند. - Jekesai NJIKIZANA / AFP

گزارشگر ویژه پس از بازدید 11 روزه از این کشور گفت: «بیشتر کودکانی که من دیدم تأخیر رشد و کمبود وزن داشتند.»

سازمان ملل هشدار داده است که زیمبابوه در آستانه دچار شدن به «گرسنگی ساخته دست انسان» است، به گونه‌ای که چند میلیون از مردم این کشور با ناامنی غذایی روبرو هستند و از هر 10 نوزاد و کودک نوپا یک نفر تغذیه کافی ندارد.

مقامات می‌گویند به دلیل اینکه مادران شیرده نمی‌توانند به اندازه كافی غذا پیدا كنند، نوزادان نیز دچار سوء تغذیه می‌شوند.

هیلال الور، گزارشگر ویژه سازمان ملل، روز پنج‌شنبه گفت:«ترک تحصیل، ازدواج زودهنگام، خشونت خانگی، تن‌فروشی و بهره‌کشی جنسی رو به افزایش است. زنان و حتی کودکان برای حل مشکلات به روش‌هایی خود پناه می‌برند که اساسی‌ترین حقوق انسانی آنها را نقض می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «بیشتر کودکانی که من دیدم تأخیر رشد و کمبود وزن داشتند. بیش از 60 درصد جمعیت کشوری که روزگاری به عنوان منبع غذای آفریقا دیده می‌شد، اکنون با ناامنی غذایی روبروست و به دلیل تورم شدید بیشتر خانوارها نمی‌توانند غذای کافی برای تأمین نیازهای اساسی خود تأمین کنند.»

خانم الور متوجه شده است حتی در صورت وجود غذا، به دلیل تورم بالا، که در حال حاضر 490 درصد است، برخی از مردم از عهده خرید آن بر نمی‌آیند.

این محقق پس از بازدید 11 روزه خود از زیمبابوه، گفت علاوه بر این، صدها هزار انسان در مناطق شهری به آب سالم دسترسی ندارند.

طبقه یافته‌های او، آب ‌وهوای ناپایدار، مشکلات اقتصادی و سوء مدیریت زمین از سوی دولت نیز به این مشکلات دامن زده است.

یک مقام دولتی که نخواسته نامش فاش شود، به خانم الور گفته است:«امنیت غذا برابر با امنیت ملی است».

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین از جامعه جهانی تقاضا کرده است که به تحریم‌های اقتصادی علیه زیمبابوه پایان دهد. رئیس جمهوری امرسون منانگاگوا نیز از این درخواست او حمایت کرده است.

منانگاگوا ماه گذشته در توییتی نوشت:«تحریم‌ها ... تمام بخش‌های اقتصاد ما را مختل کرده است. در حالی که بانک‌ها و تمامی بخش‌ها از تأمین بودجه محروم شده‌اند، این ادعا که تحریم‌ها هدفمند است درست نیست. طبقه متوسط زیمبابوه بیشترین هزینه را می‌پردازد.»

ایالات متحده که این تحریم‌ها را بر زیمبابوه وضع کرده است، می‌گوید آنها نهادهای کشور و افرادی از جمله شخص آقای منانگاوا را، به دلیل نقض حقوق بشر، هدف قرار داده‌اند نه کل کشور.

© The Independent

بیشتر از جهان