ساکنان بومی فاریاب از تداوم غصب زمین‌های خود به دست کوچی‌‌ها شاکی‌اند

در یک ماه گذشته چندین بار ساکنان این استان با برگزاری تجمع‌های اعتراضی، از رهبران طالبان خواستند که جلو تهاجم کوچی‌ها را بگیرند

ساکنان بومی استان فاریاب در شمال افغانستان که بیشتر آنان ازبک‌‌تبارند، از تداوم غصب زمین‌ها و خانه‌های خود به دست «کوچی‌ها» که از حمایت طالبان برخوردارند، شکایت دارند. روز دوشنبه، ۸ اسفند (۲۷ فوریه)،  منابع خبری در شهرستان دولت‌آباد فاریاب به ایندیپندنت فارسی گفتند که با نزدیک شدن بهار، کوچی‌ها به محله‌های آنان هجوم آورده‌اند و ضمن تصرف چراگاه‌های رمه‌ها، خانه‌ها و زمین‌های آنان را نیز غصب کرده‌اند.

یکی از ساکنان روستای شیخ‌بابا در شهرستان دولت‌آباد، با ارسال یک کلیپ ویدیویی به ایندیپندنت فارسی، گفت که کوچی‌ها چوپان‌ها و رمه‌های گوسفند مردمان ازبک را از چراگاه‌ها بیرون کردند و آن‌ها مجبور شدند دوباره به روستاها بازگردند.

یکی از متنفذان روستای شیخ‌بابا در این ویدیو می‌گوید: «کوچی‌ها و طالبان یک نفر ما را زخمی کرد و همه مردم را از منطقه ما اخراج کردند.»

او می‌افزاید که گروهی از کوچی‌ها که به قوم احمدزی وابسته‌اند، آنان را با تهدید و فشار از زمین‌های آبا و اجدادی‌شان محروم کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌افزاید: «ما از قوم ازبک هستیم و دستور امارت اسلامی [طالبان] را قبول داریم. اما این‌ها (کوچی‌ها)، به هیچ کسی تسلیم نیستند و دستور کسی را قبول ندارند.»

در این ویدیو دیده می‌شود که گروهی از چوپان‌ها با ده‌ها راس گوسفند، از چراگاه‌های متعلق به ساکنان محل بیرون رانده می‌شوند.

پیش از این نیز ساکنان بومی فاریاب در شهرستان‌های پشتون‌کوت و دیگر نواحی این استان از غصب زمین‌ها و چراگاه‌های خود به دست کوچی‌ها که از حمایت طالبان برخوردارند، شکایت کرده بودند.

ساکنان استان جوزجان نیز که بیشترشان ازبک‌‌تبار و ترکمن‌‌‌اند، از غصب زمین‌های خود به دست کوچی‌ها شاکی‌اند. در یک ماه گذشته چندین بار ساکنان این استان با برگزاری تجمع‌های اعتراضی، از رهبران طالبان خواستند که جلو تهاجم کوچی‌ها را به خانه‌ها و زمین‌های آنان بگیرند، اما مقام‌های محلی طالبان اقدامی در این زمینه نکرده‌اند.

یک هفته پیش ده‌ها تن از کشاورزان جوزجان در یک تجمع اعتراضی گفتند که مولوی گل‌ احمد، معاون استاندار طالبان، صدها جریب زمین را در مناطق دشت لیلی، بابه دهفان و قوش‎تپه غصب کرده است و به ساکنان این مناطق که شهروندان ازبک‌تبارند، اجازه کشت‌و‌کار نمی‌دهد.

ساکنان جوزجان می‌گویند مولوی گل احمد از قوم پشتون است و زمین‌های غصب‌شده را به کوچی‌ها واگذار کرده است.

در ۱۹ ماه سلطه طالبان، گزارش‌های متعددی از شکایت‌های مشابه از سراسر افغانستان، به ویژه استان‌های شمالی کشور که ساکنان بومی آن از قوام ازبک، تاجیک، هزاره و ترکمن‌اند، مطرح و منتشر است.