آمریکا: رهبر چین تمایلی به خرید واکسن کارآمدتر کرونا از غرب ندارد

یک مقام دیگر می‌گوید هرگونه هرگونه چراغ سبز نشان دادن چینی‌ها به واکسن‌های غربی «کاملا دور از ذهن» به نظر می‌رسد

«اتکای رئیس‌جمهوری چین به سینوواک، واکسن ساخت این کشور است» - AFP

به گفته آوریل هینز، مدیر اطلاعات و امنیت ملی ایالات متحده،‌ شی جین‌پینگ اجازه نخواهد داد واکسن‌های غربی در چین استفاده شوند.

هینز روز یکشنبه به اتکای رئیس‌جمهوری چین به سینوواک، واکسن ساخت این کشور، اشاره کرد.

او گفت که شی «به خریدن واکسن بهتر از غرب تمایلی ندارد؛ در عوض به واکسنی در چین اتکا دارد که تقریبا به همان اندازه [واکسن‌های غربی] در برابر اومیکرون موثر نیست.»

اظهارات این مقام بلندپایه ایالات متحده در میانه اعتراض‌های گسترده‌ در این کشور و وظیفه دشوار دولت در مهار شیوع این بیماری بیان می‌شوند.

شهروندان چینی که از سه سال قرنطینه‌های سراسری سختگیرانه و سایر اقدام‌های خشن خسته‌اند، پس از اینکه دولت سیاست‌ «کووید صفر» خود را در برخی شهرها آسان‌تر کرد، در نبردی موقت پیروز شده‌اند.

آخر هفته گذشته در پکن و شنژن، برخی محدودیت‌ها برداشته شدند. محدودیت‌ها در شهر گوانگجو نیز اوایل هفته گذشته کم شدند. در این شهر، پلیس مجهز به لباس ایمنی و سپر، در برابر تظاهرات‌کنندگان صف‌آرایی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هینز افزود: «مشاهده تظاهرات و واکنش به آن خلاف روایتی است که او [شی جین‌پینگ] دلش می‌خواهد ارائه دهد؛ اینکه چین در اداره امور مملکت بسیار کارامدتر است.»

هینز گفت: «در حال حاضر، [تظاهرات‌] چیزی نیست که ما آن را تهدیدی برای ثبات یا نشانه تغییر حکومت یا هر چیز از این دست قلمداد کنیم.»

«اینکه [تظاهرات] چگونه گسترش یابند، بر وجهه شی اثر زیادی خواهد داشت.»

از سوی دیگر، بر اساس گزارش‌ها، شی با بیان اینکه تظاهرات کار «دانشجویان سرخورده» است، با پوشش جهانی خبر برپایی تظاهرات مقابله کرد. دولت چین در مورد این اعتراض‌ها اظهارنظر عمومی نکرده است.

در همین حال، افزایش شمار موارد روزانه ابتلا به کووید در چین، عاقلانه بودن یا نبودن کاهش محدودیت‌ها و چگونه مقابله دولت با شیوع این ویروس با توجه به تظاهراتی که به وجهه شی و حزب کمونیست در رسانه‌های لطمه زده، سوالاتی به وجود آورده است.

چین روز یکشنبه گزارش داد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۵ هزار و ۷۷۵ مورد ابتلا رخ داده که ۳۱ هزار و ۶۰۷ مورد آن بدون علامت بوده است.

در همین روز در شاندونگ و سیچوان، دو مورد مرگ بر اثر کووید هم گزارش شد.

مطالعات همچنین نشان داد که واکسن سینوواک به اندازه همتاهای خارجی آن موثر نیست.

میزان تزریق واکسن هم هنوز تا حد مطلوب بسیار فاصله دارد. با آنکه ۹۰ درصد شهروندان دست‌کم نوبت اول واکسن را تزریق کرده‌اند، پایین بودن میزان تزریق در میان کهنسالان نگران‌کننده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، به نقل از انجمن ملی بهداشت چین، فقط ۶۶ درصد افراد بالای ۸۰ سال نوبت اول واکسن را تزریق کرده‌اند؛ در همین حال، ۴۰ درصد یک نوبت واکسن یادآور زده‌اند.

یعنی علی‌رغم آنکه دولت چین در دفاع از خود اعلام کرد که سویه اومیکرون نسبت به سویه‌های قبلی کم‌شدت‌تر است، در بدن شمار کمتری از شهروندان چینی پادتن‌های ضد کووید تولید شده است و این به مهار بیماری کمکی نمی‌کند.

یک مقام آمریکایی که هویت او اعلام نشد، به رویترز گفت: «بسیار دور از ذهن است که چین به استفاده از واکسن‌های غربی چراغ سبز نشان دهد.»

«پای غرور ملی در میان است و اگر این مسیر را می‌رفتند، مجبور بودند آن را تا حد زیادی نادیده بگیرند.»

گزارش تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان