رئیس سیا: ایران می‌تواند چندهفته‌ای به سلاح هسته‌ای دست یابد

ویلیام برنز می‌گوید بررسی‌های سیا نشان می‌دهد رهبر جمهوری اسلامی هنوز فرمان ساخت سلاح هسته‌ای را صادر نکرده است

رئیس سیا می‌گوید ایران فعلا برای ساخت سلاح هسته‌ای تصمیمی ندارد - AFP

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، ضمن ابراز نگرانی از افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران به ۸۴ درصد، می‌گوید ایالات متحده هنوز شواهدی در دست ندارد که نشان دهد جمهوری اسلامی برای ازسرگیری برنامه‌اش برای تولید سلاح هسته‌ای تصمیم گرفته باشد.

شبکه خبری سی‌بی‌اس شامگاه شنبه ششم اسفند گفت‌وگوی ویژه خود با ویلیام برنز را تبلیغ کرد و خبر داد که او به سوال‌هایی درباره برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داده است.

برنز در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌بی‌اس درباره اینکه آیا حکومت جمهوری اسلامی برای به دست آوردن سلاح هسته‌ای تصمیمی گرفته است، گفت: «بر اساس اطلاعاتی که تا اینجا کسب کردیم، فکر می‌کنیم رهبر جمهوری اسلامی هنوز به تلاش دوباره برای تولید سلاح هسته‌ای که به اعتقاد ما آن را در پایان سال ۲۰۰۳ به حالت تعلیق درآورده بود، تصمیم نگرفته است.»

او با ابراز نگرانی از گزارش اخیر بلومبرگ درباره رسیدن غنی‌سازی اورانیم در ایران به ۸۴ درصد، اعلام کرد که ایران در صورت تمایل می‌تواند ظرف چند هفته اورانیوم را تا حد ساخت تسلیحات اتمی، غنی‌سازی کند.

این اظهارات ویلیام برنز پس از آن بیان می‌شود که بازرسان آژانس انرژی اتمی سازمان ملل دریافتند اورانیوم در ایران با خلوص ۸۴ درصد غنی شده که نزدیک‌ترین حد به خلوص ۹۰ درصدی موردنیاز برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای است.

ویلیام برنز افزود: «ایران در برنامه‌های غنی‌سازی خود به صورت واضحی بسیار پیشرفت کرده و این اتفاق خطرناک است. آن‌ها تا جایی پیش رفته‌اند که اگر بخواهند از این خط عبور کنند و همچنین از نظر سیستم‌های موشکی و توانایی‌شان برای آزمایش یک سلاح هسته‌ای، تنها چند هفته فاصله دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین افشاگری‌ها در مورد توانایی‌های هسته‌ای ایران فشار غربی‌ها برای نظارت بیشتر بر برنامه تهران را افزایش داد. هنوز مشخص نیست این غنی‌سازی ۸۴ درصدی در کدام سایت ایران انجام شده، هرچند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که دو آبشار سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آرــ۶ را در تاسیسات زیرزمینی فردو پیدا کرده که «به نحوی به هم متصل شده‌اند که اساسا با شیوه عملیاتی اعلام‌شده قبلی ایران به آژانس در نوامبر سال گذشته متفاوت است».

آخرین گزارش رسمی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از آن بود که این کشور در حال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد در فردو است؛ سطحی که به نظر کارشناسان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، برای تهران هیچ استفاده غیرنظامی ندارد.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی، پیش از این هشدار داده بود که ایران در صورت تمایل، اکنون برای تولید «چند» بمب هسته‌ای اورانیوم کافی دارد، اما برخلاف گفته‌های جدید ویلیام برنز، او معتقد بود که روند غنی‌سازی برای ساخت بمب هسته‌ای، نه چند هفته بلکه چندین ماه طول خواهد کشید.

تنش‌های جدید غرب با ایران بر سر برنامه هسته‌ای هم‌زمان با جنگ سرد بین ایران و اسرائیل و حمله موشکی به چند پایگاه نظامی ایران، در حالی ادامه دارد که اسرائیلی‌ها و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر جدید این کشور، بارها تاکید کرده‌اند اجازه نخواهند داد جمهوری اسلامی به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد.

تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل هم اول اسفند سال جاری، با بیان اینکه « برای بازگشت ما به میز مذاکرات با ایران هیچ شانسی وجود ندارد»، اعلام کرد که اسرائیل برای مقابله با دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای می‌تواند هر کاری که لازم باشد، انجام دهد و آمریکا از اسرائیل حمایت خواهد کرد.

نایدز همچنین با بیان اینکه همکاری آمریکا و اسرائیل در قبال ایران تنگاتنگ است، گفت: «تهدید ایران هسته‌ای برای اسرائیل نیست؛ برای خاورمیانه و آمریکا هم وجود دارد. ما روی این موضوع متمرکز شده‌ایم.»