استیضاح ترامپ و تماس تلفنی که نسخه‌ای از آن پیدا نمی شود

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا‌:آقای ترامپ تلفنی گفته «هیچ بده بستانی» با اوکراین وجود ندارد

بازدید سرزده ترامپ از پایگاه بگرام افغانستان- ۲۸ نوامبر ۲۰۹
Olivier Douliery / AFP

از قرار معلوم کاخ سفید نمی‌تواند هیچ نسخه‌ای از تماس تلفنی‌ای پیدا کند که دونالد ترامپ ادعا دارد، او را از اتهاماتی تبرئه می‌کند که ممکن است ریاست‌جمهوری‌اش را به پایان رساند.

پیشتر گوردون سانلند، سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا، در ماه جاری میلادی در کنگره شهادت داد آقای ترامپ در تماسی تلفنی آشکارا به او گفته است «هیچ بده بستانی» با اوکراین وجود ندارد.

این تماس تلفنی ظاهرا روز ۹ سپتامبر برقرار شده، چند روز بعد از آن که علنی شد کاخ سفید مخفیانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار از کمک‌های امنیتی به کی‌یف را ارسال نکرده است.

بعد از آن چندین تن از مقامات ایالات متحده به ارتباط میان عدم ارسال این پول و خواست آقای ترامپ مبنی بر تحقیقات ولادیمیر زلانسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، از رقیب سیاسی او، جو بایدن و خانواده‌اش، شهادت دادند.

آقای ترامپ هفته گذشته بیرون از کاخ سفید و در حالی که یادداشت‌هایی از شهادت آقای سانلند در تحقیقات استیضاح در مجلس نمایندگان را می‌خواند، به خبرنگاران گفت: «این مکالمه سفیر سانلند با من است و این هم پاسخی است که به او دادم: من هیچ‌چیز نمی‌خواهم ... هیچ‌چیز نمی‌خواهم. هیچ بده‌ بستانی وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین در توییتر هم ادعا کرد «تحقیقات استیضاح» به «پایان» رسیده و دوباره نقل‌قول آقای سانلند از مکالمه‌اشان را توییت کرد.

اما هیچ مدرک دیگری از این تماس تلفنی ارائه نشده است که اگر بود، باید تا پیش از صبح امروز به وقت واشینگتن‌ دی‌سی پیدا می‌شد.

واشینگتن پست، به نقل از یکی از افراد گمنام در کابینه گزارش داده، کاخ سفید نتوانسته نسخه ضبط‌‌شده‌ای از این تماس تلفنی را در سیستم‌های خود پیدا کند. گرچه آقای ترامپ ممکن است از تلفن شخصی برای این تماس استفاده کرده باشد.

با وجود این، آقای ترامپ پیش از آن در تماس تلفنی دیگری با آقای سانلند، از او می‌پرسد آیا آقای زلانسکی آغاز تحقیقات درباره خانواده بایدن را اعلام کرده است یا خیر.

دیوید هولمز، یکی از کارمندان سفارت ایالات متحده در اوکراین، در تحقیقات استیضاح گفت درست فردای تماس تلفنی جنجال‌برانگیز روز ۲۵ ژوییه بین آقای ترامپ و آقای زلانسکی، وقتی با آقای سانلند در رستورانی در کی‌یف بودند آقای سفیر تلفنی با رییس‌جمهوری صحبت کرد.

آقای هولمز با نشان دادن حالت آقای سانلند موقع صحبت با تلفنش، گفت می‌توانسته صدای «بلند و قابل تشخیص» آقای ترامپ را بشنود.

به گفته آقای هولمز، آقای سانلند بعد از این مکالمه تلفنی می‌گوید:«او اصلا به اوکراین اهمیتی نمی‌دهد، فقط به دنبال چیزهای بزرگ است ... مثل تحقیقات بایدن.»

ادعاهای آقای ترامپ مبنی بر این که تماس تلفنی مورخ ۹ سپتامبر و بعدتر، ارسال کمک مالی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین، او را از اتهام «بده بستان» تبرئه می‌کند نیز از نظر زمان‌بندی مورد سئوال قرار گرفته است.

هر دو این اتفاقات، بعد از آن رخ داد که آقای ترامپ توسط وکلای کاخ سفید درباره شکایت فرد افشاگر از معامله او با اوکراین و همچنین انتشار خبر عدم ارسال کمک نظامی، باخبر شده بود.

© The Independent