آمریکا، پس از تهدیدهای جدید سپاه، به جمهوری اسلامی هشدار داد

در بیانیه وزارت امور خارجه ایالات متحده تاکید شده است که هرگونه تلاش برای آسیب رساندن به شهروندان آمریکایی با واکنشی شدید مواجه خواهد شد

پس از آنکه امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ادعا کرد جمهوری اسلامی دنبال کشتن مقام‌های آمریکا از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، به دلیل نقش آن‌ها در کشته شدن قاسم سلیمانی، است آمریکا اعلام کرد به هرگونه حمله جمهوری اسلامی پاسخ خواهد داد.

حاجی‌زاده روز جمعه در گفت‌وگویی تلویزیونی هنگام بحث در مورد حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد در غرب عراق پس از ترور قاسم سلیمانی، گفت: «هدف ما از حمله به عین‌الاسد کشتن سربازهای بدبخت آمریکایی نبود. ما خواستیم هیمنه نظامی آمریکا را بشکنیم که محقق شد... ان‌شاءالله بتوانیم ترامپ، پمپئو، مک‌کنزی و آن دسته از فرماندهان نظامی که دستور کشتن قاسم سلیمانی را صادر کردند، بکشیم.»

وزارت امور خارجه ایالات متحده در واکنش به گفته‌های این فرمانده سپاه، به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد هرگونه تلاش برای آسیب رساندن به شهروندان آمریکایی، از جمله کسانی که در گذشته خدمت کرده‌اند، با واکنشی شدید مواجه خواهد شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، با تاکید بر اینکه بهتر است جمهوری اسلامی ایران عزم آمریکا برای دفاع از شهروندانش را آزمایش نکند، آمده است: «همان‌طور که دولت به طور مداوم تصریح کرده است، ایالات متحده از شهروندان خود محافظت و دفاع خواهد کرد. این امر هم شامل کسانی می‌شود که اکنون به ایالات متحده خدمت می‌کنند و هم کسانی که در گذشته خدمت کرده‌اند.»

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین بر تعهد ایالات متحده به همکاری با متحدان و شرکایش برای بازدارندگی و پاسخگویی به هرگونه حمله از سوی ایران تاکید و به پاسخگو کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل «فعالیت‌های نامناسبش» اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تهدید کرده‌اند که انتقام مرگ قاسم سلیمانی را خواهند گرفت؛ اما انتقام‌جویی آن‌ها در حمله به عین‌الاسد ناکام ماند زیرا در آن حمله، هیچ نظامی آمریکایی کشته نشد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در رجزخوانی جدیدش، اروپا را هم تهدید کرد و مدعی شد جمهوری اسلامی به موشک هایپرسونیک دست پیدا کرده است.

حاجی‌زاده گفت: «این موشک قادر است در خارج از جو مانور دهد، یعنی موتوری دارد که در ۴۰۰ــ۳۰۰ کیلومتری هدف روشن می‌شود و شروع به مانور می‌کند. سامانه‌های پدافندی بر اساس پیش‌بینی مسیر و نقطه آینده موشک‌ها عمل می‌کنند که درباره این موشک، نمی‌توانند نقطه آینده آن را پیدا کنند.»

ماه گذشته ابراهیم رئیسی، رئيس‌جمهوری اسلامی، هم در مراسم سومین سالگرد ترور قاسم سلیمانی وعده داد که انتقام او «حتمی» است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیز بارها تاکید کرده که ایران «هرگز» کشته شدن قاسم سلیمانی را فراموش نخواهد کرد و تهران به انتقام‌گیری از مسببان کشته شدن او متعهد است.

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، در فروردین‌ماه، با اشاره به تهدید قبلی این نهاد در مورد انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، گفته بود که انتقام خون او باید با «شیوه‌های دیگر» گرفته شود. او در یک سخنرانی در شهر کرمان ادعا کرد: «اگر همه سران آمریکا هم کشته شوند، انتقام خون حاج قاسم نخواهد بود.»

تهدید جدید سپاه پاسداران به کشتن مقام‌های دولت سابق آمریکا در شرایطی است که در ماه‌های اخیر، تنش‌ها بین جمهوری اسلامی و غرب افزایش یافته؛ این تنش‌ها به‌ویژه به دلیل تامین تسلیحات برای جنگ روسیه در اوکراین، فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌های داخلی شدت گرفته است.