ژاوی؛ نابغه در اسپانیا، بازنده در اروپا

با حذف بارسا مقابل منچستریونایتد آمار اروپایی این مربی نگران‌کننده‌تر شد

ژاوی در این فصل ۱۵۴ میلیون یورو برای تیمش هزینه کرده و حذف در یک‌هشتم نهایی عملکرد قابل قبولی نیست- REUTERS/Marcelo Del Pozo

بارسا در لالیگا روزهای فوق‌العاده‌ای دارد و با تنها ۷ گل خورده و ۸ امتیاز اختلاف نسبت به رئال مادرید صدرنشین است، ولی حذف این تیم از لیگ اروپا یک بار دیگر توانایی‌های ژاوی در مسابقات اروپایی را زیر سوال برد. آن‌ها بعد از تساوی ۲-۲ هفته گذشته در نیوکمپ مقابل منچستریونایتد، پنجشنبه در اولدترافورد دو بر یک شکست خوردند تا از مسابقات کنار بروند.

ژاوی دومین فصل حضورش روی نیمکت بارسا را می‌گذراند، ولی در این مدت چهار بار از مسابقات اروپایی حذف شده؛ دو بار از لیگ قهرمانان و دو بار از لیگ اروپا. بارسا در ۱۶ مسابقه اروپایی با هدایت این مربی ۴ برد، ۴ تساوی و ۶ شکست دارد که برای یک مربی تراز اول کارنامه ضعیفی محسوب می‌شود. دو برد این فصل بارسا در مرحله گروهی لیگ قهرمانان مقابل تیم گمنام «ویکتوریا پلژن» جمهوری چک بوده است. بارسا در برابر بایرن مونیخ و اینتر نتوانست راه برد را پیدا کند و در پلی‌آف لیگ اروپا هم مقابل منچستریونایتد هم متوقف شد.

بارسا نتوانسته اقتدار دفاعی‌اش در لالیگا را در اروپا هم تکرار کند و در ۱۶ بازی تحت هدایت ژاوی ۲۵ گل خورده است. آن‌ها فقط در دو بازی توانسته‌اند دروازه‌شان را بسته نگه دارند و بدون درخشش ترشتگن درون دروازه این آمار فاجعه‌بارتر می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژاوی بعد از حذف تیمش در یک‌هشتم نهایی لیگ اروپا گفت: «آن‌ها از نظر بدنی شرایط بسیار خوبی داشتند و گل اولشان ما را کاملا دچار مشکل کرد. سرنوشت بازی را جزئیات مشخص کرد. خیلی حیف شد چون تیم ما چهره خوبی از خود نشان داد و شاید ما شایسته نتیجه بهتری بودیم. آن‌ها برنده نبردهای تن‌به‌تن نیمه دوم بودند و قدرت بدنی بالاتری از خود نشان دادند.»

ژاوی امیدوار است که بتواند با بارسا قهرمان لالیگا و جام حذفی اسپانیا شود. آن‌ها فعلا در لالیگا صدرنشین‌اند و در نیمه‌نهایی جام حذفی هم دو بازی رفت و برگشت با رئال مادرید دارند. در صورتی که ژاوی موفق به فتح این دو جام شود، عملکرد قابل قبولی برای ژاوی خواهد بود، ولی برای هواداران بارسا قابل قبول نیست که تیمشان نتواند در مسابقات اروپایی حرفی برای گفتن داشته باشد.

ژاوی در این فصل ۱۵۴ میلیون یورو برای تیمش هزینه کرده و حذف در یک‌هشتم نهایی عملکرد قابل قبولی نیست، با این حال، ژاوی امیدوار است که اوضاع فصل آینده در مسابقات اروپایی بهتر شود: «به نظرم عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته داشتیم. سال آینده دوباره از نو تلاش خواهیم کرد و اکنون روی جام حذفی و لیگ تمرکز کرده‌ایم.»

بیشتر از فوتبال