دادگاه تجدیدنظر فائزه هاشمی، حکم دادگاه بدوی را تایید کرد

به‌گفته وکیل فائزه هاشمی رفسنجانی، دادگاه تجدیدنظر موکلش، که در سه روز برگزار شد، حکم دادگاه بدوی را تایید کرد: پنج سال زندان و ممنوعیتِ خروج از ایران

محمدحسین آقاسی، وکیل فعلی فائزه هاشمی رفسنجانی، با انتشار توییتی در حساب کاربری خود نوشت دادگاه تجدیدنظرِ موکلش، حکم دادگاه بدوی را تایید کرد و به این‌ترتیب فائزه هاشمی به تحمل ۵ سال زندان و ممنوعیتِ خروج از کشور محکوم شد.

آقاسی در بخش دیگری از این توییت نوشت مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران، دادگاه تجدیدنظر هاشمی را «ظرف سه روز» برگزار کردند. او پس از اشاره به زمان کوتاهِ برگزاری دادگاه تجدیدنظرِ موکلش، نوشت:«نمی‌دانم آیا فرصت شده که اعتراضم را به حکم بدوی بخوانند؟!»

آقاسی همچنین تاکید کرد با توجه به شرایطی که قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرده است، موکلِ او نیز باید مشمول عفو اخیرِ علی خامنه‌ای، رهبر حکومت اسلامگرای ایران، می‌شد. به‌گفته آقاسی اتهام فائزه هاشمی رفسنجانی، دختر علی‌اکبر رفسنجانی و عضو چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی، این است که برای حضور در تجمعی اعتراضی، که در نفسِ برگزاری‌اش شبهه وجود دارد، به میدان حفت حوض، واقع در شرق تهران، رفته است.

با این‌حال مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در ۲۹ دی ماه سال جاری در مورد حکم دادگاه بدوی فائزه هاشمی رفسنجانی گفت او به‌دلیل «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به مقدسات»، در مجموع به تحمل ۵۲ ماه زندان (معادل ۴ سال‌ و سه ماه) محکوم شده است. ستایشی در عین‌حال اشاره‌ای به حکم ممنوع‌الخروجی هاشمی نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخستین جلسه دادگاه فائزه هاشمی رفسنجانی در ۱۱ آذرماه سال جاری برگزار شد. ندا شمس، وکیل هاشمی رفسنجانی در دادگاه بدوی، در هفته سوم دی ماه اعلام کرد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران موکل او را به تحمل پنج سال حبس محکوم کرده است. این وکیل دادگستری در عین‌حال نوشت پرونده موکلش همچنان جریان دارد، اما جزئیات بیشتری در این مورد منتشر نکرد. 

اتهام‌های مندرج در پرونده فائزه هاشمی رفسنجانی به برخی اظهارات او در حد فاصل سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ برمی‌گردد. او حدود دو ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ایران گفت از تحریم شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت می‌کند. 

در اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز ویدئویی از برخی سخنان هاشمی رفسنجانی منتشر شد، که به‌گفته او، تقطیع شده بود. او در این فایل تصویری سخنانی بر زبان آورد، که از منظر مقام‌های نظام جمهوری اسلامی، می‌تواند «توهین به مقدسات» تلقی شود؛ اتهامی که حالا دادگاه تجدیدنظر هم آن را تایید کرده و فائزه هاشمی رفسنجانی به‌دلیل ارتکاب آن به تحمل ۳۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. 

هاشمی رفسنجانی در ویدئوی مدنظر می‌گوید:«حضرت محمد پول‌های حضرت خدیجه را حرام کرده است.»

بر اساس گفته‌های این عضو سابق مجلس شورای اسلامی در ویدئوی مذکور، بهتر بود پیامبر اسلام به‌جای آنکه ثروت همسرش را در راه اسلام خرج کند، خودش کار و تلاش می‌کرد و ثروت شخصی‌اش را در راه اسلام هزینه می‌کرد.