پنج تن از زندانیان سیاسی سابق: «روز آزادی نزدیک» است

آزادی زندانیان نتیجه قیام «زن، زندگی، آزادی» است

پنج تن از فعالان زن که به‌تازگی از زندان آزاد شده‌اند، با انتشار یک نامه جمعی ابراز امیدواری کرده‌اند که با تداوم اعتراض‌های داخلی و فشارهای بین‌المللی، «همه زندانیان سیاسی مرد و زن» از زندان اوین تهران و سایر زندان‌های کشور آزاد شوند.

رها عسگری‌زاده، نوشین جعفری، ملیحه جعفری، هستی امیری و عالیه مطلب‌زاده، روز پنجشنبه ۲۷ بهمن‌ماه، در یک نامه جمعی آزادی شمار زیادی از زندانیان سیاسی را نتیجه قیام «زن، زندگی، آزادی» و «خیزش اعتراضی مردم آزادی‌خواه و جوانان مبارز ایران» توصیف کرده‌اند. این زندانیان سیاسی سابق در نامه جمعی خود به مردم ایران نوید داده‌اند که «روز آزادی نزدیک» است.

این زندانیان سیاسی که همگی به‌تازگی آزاد شده‌اند، ضمن نام بردن از هم‌بندان پیشین خود ازجمله سپیده کاشانی و نیلوفر بیانی، از کنشگران محیط‌زیستی زندانی، آن‌ها را در زمره «شریف‌ترین» افراد جامعه معرفی کرده‌اند که با تحمل سال‌ها زندان و شکنجه، «تاوان عشق و پاسداری خود از طبیعت این مرزوبوم را پرداخت کرده‌اند.»

طیف وسیعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، صنفی و کارگری در هفته‌های گذشته از زندان‌های تهران و شهرهای مختلف ایران آزاد شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، همچنان شماری زیادی از زندانیان سیاسی، اعم از زن و مرد، در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند و روند احضاریه و بازداشتی‌های جدید نیز کماکان ادامه دارد.  

سپیده قلیان، نرگس محمدی، ناهید تقوی، مریم حاج‌حسینی، فاطمه مثنی، زهرا زهتابچی‌، مهوش شهریاری، فریبا کمال‌آبادی، بهاره هدایت، فائزه هاشمی، گلرخ ایرایی، ثمین احسانی، اکرم نصیریان، نسرین جوادی، معصومه نساجی، ملیحه نظری، سارا احمدی، مریم اکبری‌منفرد، زینب جلالیان و سها مرتضایی همچنان در زندان به سر می‌برند و در نامه جمعی این فعالان زن، به نام آن‌ها و وضعیتشان اشاره شده است.

سازمان زندان‌ها و دستگاه‌های اطلاعاتی-تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران، آزادی شماری از زندانیان سیاسی را نتیجه عفو قضایی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به ‌مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ عنوان کرده‌اند.

با این حال، گزارش‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد زندانیان سیاسی بدون درخواست عفو و بخشودگی یا سپردن قرار وثیقه یا پذیرش هیچ پیش‌شرطی آزاد شده‌اند.