اوکراین در سالگرد حمله نظامی، ۹۰ حمله روسیه را دفع کرد

پوتین برای فرار از شکست در جنگ زمینی، به لفاظی‌های هسته‌ای متوسل شده است

پوتین در حمله نظامی به اوکراین به پیروزی دست نیافت-Pavel Bednyakov / Sputnik / AFP

هم‌زمان با سخنرانی‌های آتشین ولادیمیر پوتین و ادعاهایش مبنی بر برتری روسیه در جنگ، ستاد نیروهای مسلح اوکراین، روز پنجشنبه ۲۳ فوریه، در آستانه سالگرد حمله نظامی روسیه، اعلام کرد که  طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۰ حمله این کشور را در شمال شرق و شرق اوکراین دفع کرده است.

هم‌زمان، رئیس‌جمهوری روسیه در یک سخنرانی ویدیویی از استقرار موشک‌های بالیستیک در ناوگان نظامی روسیه خبر داد و گفت که نخستین پرتابگرهای سامانه موشکی برای بهره‌برداری نظامی آماده می‌شوند.

پوتین در این سخنرانی گفت که روسیه با استقرار موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما، پرتاب موشک‌های مافوق صوت و اضافه کردن زیردریایی‌های هسته‌ای جدید، به شکل وسیع‌تری نیروهای هسته‌ای خود را تقویت می‌کند.

این موشک‌های بالیستیک جدید را که تحلیلگران نظامی غربی «شیطان ۲» نامیده‌اند، قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای متعددند و در زمره موشک‌های نسل جدید روسیه به شمار می‌روند که پوتین آن‌ها را «شکست‌ناپذیر» می‌داند.

در حالی ‌که رئیس‌جمهوری روسیه درباره توانایی هسته‌ای این کشور سخن می‌گوید، اوکراین و متحدان غربی‌اش بر این باورند که پیش‌ کشیدن موضوع هسته‌ای یک سال پس از حمله نظامی به اوکراین، تلاشی برای منحرف کردن افکار از عملیات نظامی شکست‌خورده در نبرد زمینی است. حمله نظامی روسیه به اوکراین، بزرگ‌ترین جنگ زمینی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود.

در هفته‌های گذشته، روسیه در نبردهایی که هر دو طرف آن را خونین‌ترین جنگ توصیف کرده‌اند، حملات پیاده‌نظام را در زمین‌های یخ‌زده انجام داد.

مقام‌های غربی می‌گویند روسیه برای تصرف قلمرو جدید پیش از سالگرد حمله نظامی، با استفاده از صدها هزار نیروی ذخیره که در ماه‌های اخیر به خدمت سربازی اجباری فراخوانده شده بودند، برای اعلام پیروزی پوتین برنامه‌ریزی کرده است.

از سوی دیگر، اوکراین برخی از مدارس را برای سالگرد جنگ تعطیل کرده، زیرا مسکو ممکن است حملات موشکی دوربرد را به مناسبت این تاریخ انجام دهد، اما مقام‌های کی‌یف گفتند که معتقدند مسکو دیگر توانایی نمایش قدرت دراماتیک را ندارد.

به گزارش رویترز، ارتش بریتانیا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو ممکن است در حال برنامه‌ریزی حمله گسترده دیگری به اوکراین باشد.

پوتین در حالی ‌که هیچ پیروزی مهمی در میدان جنگ برای گزارش به‌موقع برای سالگرد به دست نیاورده، به لفاظی‌های هسته‌ای روی آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او روز سه‌شنبه نیز در سخنرانی دیگری اعلام کرد که روسیه مشارکت خود را در معاهده «استارت جدید»، آخرین پیمان تسلیحات هسته‌ای باقی‌مانده با واشینگتن، به حالت تعلیق درمی‌آورد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده که این هفته بدون اعلام قبلی به کی‌یف سفر کرده بود، در سخنانی تعلیق استارت را «اشتباهی بزرگ» خواند، اما روز چهارشنبه گفت که پوتین این معاهده را تعلیق نمی‌کند.

با گذشت یک سال از حمله نظامی روسیه به اوکراین، این کشور تنها موفق شد یک‌پنجم خاک این کشور را تصرف کند. ضمن اینکه بخش‌هایی از خاک خود را در شکست‌های بزرگ از دست داد.

گفته می‌شود که در سال گذشته ده‌ها هزار غیرنظامی از هر دو طرف کشته شده‌اند. توپخانه روسیه شهرهای اوکراین را ویران کرده و میلیون‌ها پناهنده را فراری داده است.