حمایت مردم مانع از اخراج سه پناهجوی مخالف جمهوری اسلامی از خاک بلژیک شد

با وجود سرکوب‌های گسترده ماه‌های اخیر، دولت بلژیک همچنان مخالفان جمهوری اسلامی را از این کشور اخراج می‌کند و به ایران پس می‌فرستد

دولت جمهوری اسلامی ایران مدت‌ها است قصد دارد این پناهجویان را به هر قیمتی شده، به ایران بازگرداند - AFP

سه پناهجوی ایرانی که در سه ماهه اخیر و پس از آغاز خیزش «زن، زندگی، آزادی»، به اروپا پناهنده شده‌اند، مدت‌ها است به دلیل خطراتی که تهدیدشان می‌کند، توجه رسانه‌های بلژیکی را جلب کرده‌اند. رسانه‌های بلژیکی از امتناع این سه نفر از ترک خاک بلژیک می‌گویند؛ در حالی که جمهوری اسلامی رسما از مقام‌های بلژیک خواسته است این سه جوان را به آن‌ها تحویل دهند.

وکیل و بسیاری از گروه‌های حقوق بشری بلژیکی تاکید دارند که پس فرستادن این سه نفر به ایران به دلیل فعالیت‌هایشان در جریان خیزش اخیر، می‌تواند جان آن‌ها را به خطر بیندازد. با این حال دولت بلژیک نه‌تنها مصرانه با درخواست پناهندگی آن‌ها مخالفت می‌کند، بلکه می‌خواهد آن‌ها را به ایران بازگرداند.

یکی از این پناهجویان محسن شکاری نام دارد. او به همراه دو نفر دیگر به نام‌های علیرضا حسام و محمدرضا همیان روز دوشنبه با کمک چند تن از فعالان حقوق بشر، موفق شدند از نشستن در هواپیمای شرکت ترکیش‌ایرلاین خودداری کنند. البته نیروهای پلیس مجددا آن‌ها را به بازداشتگاه مخوف پناهندگان موسوم به کاریکل در منطقه فلاندر در شمال بلژیک منتقل کردند.

گیوم لیس، وکیل این سه پناهجو، می‌گوید این سه نفر به دلیل فعالیت‌هایشان در جریان جنبش مهسا امینی، سه ماه پیش مخفیانه از ایران گریخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان روند اخراج این سه پناهجو از خاک بلژیک، برخی از مردم این کشور که از طریق وکیل این سه نفر در جریان خطرات مرگبار بازگشت آن‌ها به ایران قرارگرفته بودند، خود را به فرودگاه زاونتم بروکسل رساندند تا مانع از سوار کردن اجباری این سه پناهجو در هواپیما شوند. اغلب سازمان‌های حقوق بشری و حتی برخی از احزاب متنفذ این کشور از دولت خواسته‌اند به دلیل سرکوب گسترده مخالفان در جمهوری اسلامی، از اخراج پناهجویان مخالف جمهوری اسلامی دست بردارد و به آن‌ها پناهندگی بدهد.

یکی از این افراد، سوفی روهونی، نماینده پارلمان فدرال بلژیک از حزب میانه‌رو دفی است. این نماینده پارلمان هم به فرودگاه آمده بود تا مانع از اخراج سه پناهجوی ایرانی شود. او به خبرگزاری بلگا گفت: «این جوانان مجبور به فرار شدند و هم‌اکنون مقام‌های ایرانی حکم بازداشت آن‌ها را صادر کرده‌اند. بلژیک باید به تعهدات خود در شرایط ویژه حقوق بشری زمانی که جان افراد در خطر است، احترام بگذارد.»

دولت الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک، در ماه‌های گذشته، با وجود اطلاع‌رسانی گسترده رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری درباره شرایط ترسناک و مرگبار سرکوب‌های جمهوری اسلامی علیه مخالفان، همچنان به اخراج پناهجویان ایرانی ادامه داده است. بسیاری از پناهجویان ایرانی می‌گویند شرایط برای آن‌ها هیچ تغییری نکرده است و دولت بلژیک با وجود اوضاع وخیم در ایران، با درخواست پناهندگی ‌آن‌ها موافقت نمی‌کند.

فرانسوا دی اسمت، رئیس حزب میانه‌رو دفی، قصد دارد درباره وضعیت پناهجویان ایرانی سوالاتی از نخست‌وزیر بپرسد. این حزب و چند گروه دیگر می‌گویند دولت بلژیک باید از اخراج پناهجویان ایرانی دست بردارد؛ چرا که وضعیت مخالفان حکومت در ایران ویژه و اضطراری است.

برخی رسانه‌های بلژیکی می‌گویند بین اخراج این سه پناهجوی مخالف جمهوری اسلامی و درخواست آزادی اولیویه وانده کاستل، شهروند بلژیکی زندانی در ایران، رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. به گفته این رسانه‌ها، بین تهران و بروکسل «مذاکرات پشت‌پرده‌» در جریان است.

گیوم لیس، وکیل این سه پناهجو، به خبرنگاران گفت درخواست آزادی این سه پناهجوی ایرانی را ارائه کرده است. لیس می‌گوید در صورت بازگشت موکلانش‌ به ایران، آن‌ها با خطر اعدام روبرو خواهند شد. او تاکید کرد که نمی‌خواهد سه موکل ایرانی‌اش‌ وجه‌المصالحه دولت‌ها باشند.

او تصریح کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران مدت‌ها است قصد دارد این پناهجویان را به هر قیمتی شده، به ایران بازگرداند.