تلگراف: دیپلمات‌های آمریکایی می‌کوشند بریتانیا سپاه را تروریستی اعلام نکند

به‌گفته مقامات آمریکا اگر بریتانیا سپاه را تروریستی اعلام کند، نقش خود به عنوان میانجی مذاکرات تهران و واشنگتن را تضعیف خواهد کرد

به گزارش روزنامه تلگراف دیپلمات‌های دولت ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کنند مانع تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طرف دولت بریتانیا شوند.

به نوشته این روزنامه، ایالات متحده  به دولت بریتانیا فشار می‌آورد تا به رغم حمایت وزارت کشور بریتانیا از تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، دست به این اقدام نزند.  

وزارت خارجه ایالات متحده استدلال کرده است که بریتانیا می‌تواند نقشی کلیدی به‌عنوان مذاکره کننده با تهران ایفا کند که با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، این توانایی تضعیف می‌شود.

با این حال، این رویکرد در تضاد با این واقعیت است که دولت ایالات متحده خود سپاه را در لیست تروریستی قرار داده است، تصمیمی که در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گرفته شد.

در صورت تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عضویت در سپاه، شرکت در جلسات آن، حمل نشان آن در ملاء عام و تشویق به حمایت از فعالیت‌های این نهاد نظامی جرم محسوب خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان متولی ایدئولوژیک انقلاب ۱۳۵۷ تاسیس شد اما از آن زمان به یک نیروی نظامی، سیاسی و اقتصادی بزرگ در ایران تبدیل شده است.

کن‌ مک کالوم، مدیر کل «ام‌آی فایو» در ماه نوامبر در یک سخنرانی عمومی گفت که در سال ۲۰۲۲، ده توطئه از سوی جمهوری اسلامی برای ربودن یا قتل شهروندان بریتانیا صورت گرفته است.

انتظار می‌رفت بریتانیا در ماه ژانویه تصمیم تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را اعلام کند اما این تصمیم به‌یکباره متوقف شد.

با توجه به روابط نزدیک ایالات متحده و بریتانیا در سیاست خارجی، فشار وزارت خارجه دولت جو بایدن، بحث در بریتانیا را پیچیده می‌کند.

این ادعای روزنامه تلگراف در حالی مطرح می‌شود که سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت بر عهده هر کشوری است که تعیین کند، در رابطه با سپاه پاسداران، چه اقدامی جزو اختیارات قانونی آنها و به نفع‌شان تمام می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت آمریکا از تحریم مقامات و نهادهای سپاه پاسداران از سوی اتحادیه اروپا به دلیل مشارکت آنها در ارائه پهپاد به روسیه استقبال کرده است.