نگرانی يهوديان لس‌آنجلس پس از دو تيراندازی یهودی‌ستیزانه

 نفرت‌پراکنی ضدیهودی در لس‌آنجلس در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۴ درصد افزایش یافت

شهردار لس آنجلس: «مردم می‌گویند حتی از راه رفتن در محله و جشن گرفتن تعطیلات مذهبی می ترسند- JALAA MAREY / AFP

پس از حوادث یهودی‌ستیزانه‌ هفته گذشته در لس‌آنجلس که در آن دو مرد یهودی روبه‌روی کنیسه هدف اصابت گلوله قرار گرفتند و زخمی شدند، این شهر در بهت و حیرتی عمیق فرو رفته است. 
به گفته پلیس، جیمه تران ۲۸ ساله، در طول دو روز به دو مرد که کت سیاه و کلاه [سنتی یهودیان بر تن] داشتند، شلیک کرد. کت سیاه و کلاه دوره‌دار نشانه ایمان برخی از یهودیان است. هر دو مرد از تیراندازی جان سالم به در بردند. گفته می‌شود که تران که «سابقه رفتار یهودستیزانه و تهدیدآمیز» داشت، قربانیان محله پیکو-رابرتسون را به دلیل یهودی بودن هدف قرار داده است. او به نفرت‌پراکنی متهم شده است.
مارتین استرادا، وکیل آمریکایی، هفته گذشته در یک کنفرانس خبری گفت: «طی دو روز گذشته جامعه ما دو اقدام هولناک را از سر گذرانده است.» او افزود: «فردی با انگیزه یهودستیزی و نفرت از جامعه یهودی، مرتکب دو عمل فوق‌العاده وحشتناک شده که در آن، افرادی را به دلیل ایمان یهودی‌شان هدف قرار داده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


در جریان یهودستیزی رو به رشد در این شهر و سراسر آمریکا، این حوادث نیز هراس و نگرانی زیادی در جامعه یهودی لس‌آنجلس برانگیخته است. بر اساس آمار اداره پلیس لس‌آنجلس، نفرت‌پراکنی ضدیهودی در این شهر در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۴ درصد افزایش یافت.

به گزارش لس‌آنجلس تایمز، کارن باس، شهردار لس‌آنجلس، در جلسه روز دوشنبه در تالار شهرداری، خشونت، نفرت و تبعیض را محکوم کرد.

شهردار لس‌آنجلس گفت: «جامعه یهودی ما وحشت‌زده شده و این وحشت در سراسر لس‌آنجلس احساس می‌شود.»

او افزود: «از مردم شنیده‌ام که می‌گویند حتی از راه رفتن در محله و جشن گرفتن تعطیلات مذهبی می‌ترسند.

کارن باس همچنین گفت: «این هم شنیده‌ام که مردم، از جمله یکی از قربانیان، می‌گویند که هیچ چیز نمی‌تواند مانع رفتن آن‌ها به کنیسه شود»، و تاکید کرد: «واقعیت این است که هیچ فردی نباید با این انتخاب روبه‌رو شود.»

پاییز گذشته، روزها پس از اظهارنظرهای کانیه وست، رپر آمریکایی، علیه یهودیان، لس‌آنجلس شاهد برخی حرکات ضدیهودی بود که در آن‌ها سلام نازی‌ها و بنرهای یهودستیزانه دیده می‌شد. پلیس لس‌آنجلس همچنین به تحقیق در مورد پخش اعلامیه‌هایی پرداخت که حاوی نظریه‌های توطئه یهودستیزانه بودند.
بر اساس گزارش پلیس، تران، مظنون تيراندازی‌های هفته گذشته، «سابقه رفتار يهودستیزی و تهديد‌آميز»، از جمله ايميل زدن در سال ۲۰۲۲ به همکلاسی‌های سابق خود با استفاده از زبان توهين‌آميز در مورد يهوديان، داشته است. او یک همکلاسی سابق یهودی خود را تهدید کرد و بارها پیام‌هایی مانند «کسی قرار است تو را بکشد، یهودی» و «می‌خواهم تو بمیری، یهودی» برای او ارسال کرد.
در این میان، یک گروه نئونازی روز سه‌شنبه، ۲۱ فوریه، روبه‌روی تالار نمایش‌های موزیکال برادوی در نیویورک  ظاهر شد. به گفته «مرکز حقوقی فقر جنوب»، «جنبش ناسیونال‌سوسیالیست» (National Socialist Movement) بزرگترین سازمان نئونازی در آمریکا است و «ایدئولوژی یهودستیزانه و نژادپرستانه را در تجمعات در سراسر کشور» ترویج کرده است.

بیشتر از جهان