نرگس محمدی و مسیح علی‌نژاد جزو ۳۰۵ نامزد احتمالی جایزه صلح نوبل

کمیته نوبل نروژ مطابق معمول تعداد نامزدها را اعلام کرده است، اما اسامی آن‌ها را نه 

کمیته نوبل نروژ روز چهارشنبه، ۲۲ فوریه (سوم اسفند)، گفت ۳۰۵ نفر در فهرست نامزدهای رسمی جایزه نوبل امسال قرار دارند. برخی سازمان‌ها و چهره‌های خاص می‌توانند افرادی را برای این جایزه نامزد کنند و این کار باید پیش از روز اول فوریه انجام شود. کمیته نوبل مطابق معمول تعداد نامزدها را اعلام کرده است، اما اسامی آن‌ها را خیر. این کمیته اعلام کرد ۲۱۲ شخصیت حقیقی و ۹۳ شخصیت حقوقی نامزد شده‌اند و تعداد کل نامزدها، پایین‌ترین شمار در چهار سال اخیر است. 

سال گذشته ۳۴۳ نفر نامزد شده بودند. این کمیته مستقر در اسلو گفت در هشت سال گذشته همواره تعداد نامزدها بیش از ۳۰۰ نفر بوده است و بالاترین تعداد را در سال ۲۰۱۶ با ۳۷۶ نامزد شاهد بودیم. 

کمیته در بیانیه خود تاکید کرد: «در مورد جایزه صلح نوبل، اینکه چه کسی نامزد می‌کند و چه کسی نامزد می‌شود، ۵۰ سال است که در هاله‌ای از رمز‌ و‌ راز بوده است.»

بسیاری از چهره‌های شاخص، از جمله روسای دولت‌ها و سیاستمداران، استادان دانشگاه‌ها، مدیران برخی نهادهای سیاست خارجه، برندگان سابق جایزه نوبل و البته اعضای کمیته نوبل نروژ، می‌توانند کسانی را برای دریافت این جایزه نامزد کنند. تعدد اشخاص نامزدکننده باعث شده است که نام‌های جنجالی زیادی، از جمله آدولف هیتلر و جوزف استالین، در طول سال‌ها نامزد این جایزه شده باشند. در سال ۲۰۲۱، دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین نیز جزو نامزدها بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه کمیته اسامی را اعلام نمی‌کند، خود نامزدکنندگان می‌توانند چنین کنند. مثلا لان ماری نوین برگ، نماینده مجلس نروژ از حزب سبز، اعلام کرد که دو کنشگر اقلیمی را نامزد کرده است: گرتا تونبرگ از سوئد و ونسا ناکاته از اوگاندا. تونبرگ دست‌کم چهار بار، از جمله سال گذشته، نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شده است.

در میان اسامی نامزدهای احتمالی، اسم سه نفر از ایران و افغانستان نیز به چشم می‌خورد: نرگس محمدی، مسیح علی‌نژاد و محبوبه سراج. هنریک اوردال، مدیر موسسه پژوهش صلح اسلو، روز اول فوریه از برخی نامزدهای احتمالی نام برده بود؛ از جمله نرگس محمدی و محبوبه سراج از ایران و افغانستان، کیا مو تون، نماینده میانمار در سازمان ملل که با کودتا در کشورش مخالفت کرد، و دیوان بین‌المللی کیفری. خبرگزاری فرانسه در فهرست خود از نامزدهای احتمالی به مسیح علی‌نژاد، ‌شماری از کنشگران طرفدار دموکراسی در چین و هنک گنگ؛، و ماجی جبران، چهره مذهبی مصری که در کنگو فعالیت می‌کند و به «مادر ترزای قاهره» معروف است، اشاره کرد. ماجی جبران در فعالیت‌های خود در مصر علاوه بر جامعه مسیحی، به کودکان فقیر مسلمان و بهایی نیز کمک کرده است. 

نوبل صلح، تنها جایزه نوبل است که به جای استکهلم، در اسلو اعطا می‌شود. برندگان جوایز نوبل در اوایل اکتبر اعلام خواهند شد. جوایز در روز ۱۰ دسامبر، سالگرد مرگ آلفرد نوبل، اعطا می‌شوند و علاوه بر مدال معروف نوبل، جایزه‌ای نقدی به ارزش ۱۰ میلیون کرون سوئد را نیز شامل می‌شوند که معادل حدود یک میلیون دلار است.