نوبل صلح برای کنشگران حقوق بشری اوکراین، بلاروس و روسیه

وزارت خارجه دولت بلاروس که به پشتیبانی و وابستگی به روسیه متهم است، اهدای نوبل صلح به آلس بلواتسکی را تصمیمی «سیاسی» توصیف کرد

آلس بلواتسکی، مدیر مرکز حقوق بشری ویاسنا در بلاروس است،‌ فعالیت‌های این سازمان عمدتا روی مبارزه با شکنجه است- Anders Wiklund/TT News Agency/via REUTERS 

کمیته داوران جایزه صلح نوبل، مرکز آزادی‌های مدنی اوکراین، سازمان غیردولتی «مموریال» روسیه و الس بیالیاتسکی، یک فعال حقوق بشر بلاروس را به‌عنوان برندگان جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۲ معرفی کرد.

آلس بلواتسکی، مدیر مرکز حقوق بشری ویاسنا در بلاروس است. فعالیت‌های این سازمان عمدتا روی مبارزه با شکنجه است.

بلواتسکی در تابستان سال گذشته توسط ماموران امنیتی بلاروس، به‌اتهام «فرار مالیاتی» بازداشت شد. بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری اتهام‌های مطرح شده علیه او را ساختگی و بی‌اعتبار می‌دانند. او از آن زمان در زندان است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه جمعه هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) به‌نقل از بریت رایس اندرسن، رئیس کمیته نروژی نوبل نوشت داوران می‌خواهند از «سه قهرمان برجسته حقوق بشر، مردم‌سالاری و همزیستی مسالمت‌آمیز در سه کشور همسایه بلاروس، روسیه و اوکراین ستایش کنند.»

رئیس کمیته نروژی نوبل در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره دلایل اهدا این جایزه به برندگان امسال، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «برندگان جایزه امسال، از طریق تلاش‌های مداوم در راستای ارزش‌های انسانی، ضد‌نظامی‌گری و اصول قانون، دیدگاه آلفرد نوبل، درباره صلح و برادری میان ملت‌ها را احیا کرده‌اند و به آن ارج نهاده‌اند، چشم‌اندازی که جهان امروز ما بسیار به آن نیاز دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه دولت بلاروس که به پشتیبانی و وابستگی به روسیه متهم است، اهدای نوبل صلح به آلس بلواتسکی را تصمیمی «سیاسی» توصیف کرد که مایه بی‌اعتباری آلفرد نوبل است.

رئیس کمیته نوبل در پاسخ به این پرسش که آیا کمیته صلح نوبل عمدا امروز که مصادف با جشن تولد ۷۰ سالگی ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه، است را برای معرفی برندگان انتخاب کرده است گفت: «این جایزه علیه کسی نیست، بلکه به خاطر انجام مجموعه‌ای از کارها است.»

این دومین سال متوالی است که کمیته نروژی صلح نوبل، به‌طور ضمنی، با معرفی برندگان خود، سیاست‌های آزادی‌ستیزانه دولت پوتین را محکوم می‌کند.

سال گذشته هم دمیتری موراتوف، روزنامه‌نگار و سردبیر روزنامه مستقل روسی «نوایا گازتا»، به‌خاطر تلاش‌هایش در راستای آزادی بیان، به‌عنوان یکی از برندگان صلح نوبل معرفی شد.

بیشتر از جهان