درگیری‌های سومالی‌لند؛ فرار ده‌ها هزار پناهجو به اتیوپی

به گزارش سازمان ملل متحد، ۸۹ درصد از ۱۸۵ هزار آواره داخلی از «لاس آنود» و مناطق اطراف آن، زنان و کودکان‌اند که سرپناه مناسب ندارند

در گیری‌ها بین مردم محلی و مقام‌های دولتی در سومالی‌لند، از هفته‌ها پیش آغاز شده است -- EDUARDO SOTERAS / AFP

 

در پی تشدید درگیری‌ها در شهر «لاس آنود» در منطقه «سول»، بیش از ۶۰ هزار پناهجوی سومالیایی به اتیوپی گریختند.

در گیری‌ها بین مردم محلی و مقام‌های دولتی در سومالی‌لند، از هفته‌ها پیش آغاز شده است.

گاردین به نقل از سازمان ملل متحد نوشت پناهجویان سومالیایی به بخشی از اتیوپی وارد شده‌اند که به شدت در معرض خشکسالی قرار گرفته است و بسیاری از مردم در فضای باز می‌خوابند یا در مدارس و دیگر ساختمان‌های عمومی پناه گرفته‌اند.

اولگا سارادو مور، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، گفت: «آن‌ها خسته و آسیب‌دیده‌اند و با اندک چیزهایی آمده‌اند که می‌توانستند با خود حمل‌ کنند. زنان به کارکنان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفتند که مجبور بودند وسایل خود را بفروشند تا هزینه حمل‌و‌نقل را بپردازند و سفر امنی داشته باشند. بسیاری از آن‌ها عزیزان‌ خود را در درگیری‌ها از دست داده‌اند یا در جریان گریز از هم جدا شده‌اند.»

به گزارش سازمان ملل متحد، ۸۹ درصد از ۱۸۵ هزار آواره داخلی از «لاس آنود» و مناطق اطراف آن، زنان و کودکان‌اند که سرپناه مناسب ندارند.

سازمان ملل می‌گوید که دست‌کم ۸۲ نفر در درگیری‌هایی که شامل گلوله‌باران مناطق غیرنظامی و آسیب به تاسیسات بهداشتی و نیز منابع برق و آب بوده است، کشته شده‌اند.

یونیسف می‌گوید سومالیایی‌های آواره، با محدود بودن منابع آب و فاضلاب مواجه‌اند و ۸۰ درصد آن‌ها به توالت دسترسی ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارکوس ویرجیل هونه، انسان‌شناس اجتماعی از دانشگاه لایپزیک و متخصص شمال سومالی، می‌گوید جنگ باعث شده است که مردم به مناطق روستایی هجوم ببرند و همین موضوع به منابع روستایی فشار آورده است. به‌گفته او ۹۰ درصد مردم «لاس آنود» آواره شده‌اند و فقط مبارزان در آن شهر باقی مانده‌‌اند.

به گفته این انسان‌شناس، فصل خشک آن منطقه از نوامبر تا مارس است و اینک حتی برای جمعیت معمول روستایی نیز غذا و آب کافی موجود نیست، و افزوده شدن صدها و هزاران آواره به آنان، شرایط را به شدت وخیم‌تر می‌کند.

سومالی‌لند مدعی مالکیت منطقه «سول» است که از ۱۹۹۱، یکجانبه از سومالی اعلام استقلال کرده است، اما اعضای قبیله دولبهانته با استقلال و اقتدار حکومت آن مناقشه دارند.

تنش‌ها از اواخر دسامبر، زمانی که عبدی‌فتاح عبداللهی عبدی، از رهبران مخالفان محلی، کشته شد و اعتراضاتی برانگیخت، افزایش یافته است. نیروهای سومالی‌لند به تیراندازی به معترضان و کشتن ۲۰ نفر متهم‌اند که به خروج نیروهای سومالی‌لند از «لاس آنود» در ماه ژانویه منجر شد.

درگیری‌ها در اوایل ماه جاری میلادی، پس از آن آغاز شد که بزرگان قبیله دولبهانته اعلام کردند منطقه «سول» دیگر بخشی از سومالی‌لند نیست، و آن‌ها می‌خواهند یک ایالت جداگانه در نظام فدرال سومالی تشکیل دهند.

مارکوس ویرجیل هونه، می‌گوید خشونت، بازتاب مشکل عمیق‌تری درباره مرزهای سومالی‌لند است و اینکه آیا همه کسانی که در قلمرو ادعایی سومالی‌لند زندگی‌ می‌کنند، می‌خواهند بخشی از این کشور جداگانه باشند یا نه.

نیرو‌های اعزامی موسه‌‌بیهی عبدی، رئیس‌ جمهوری سومالی‌لند، به «لاس آنود» پس از اعلام تمایل بزرگان قبیله محلی به قطع ارتباط با جمهوری جدا‌شده و پیوستن به سومالی، مدعی شدند که شبه‌نظامیان الشباب برای ایجاد اختلال در منطقه نفوذ کرده‌اند.

نیکلاس دلونای، مدیر پروژه شرق و جنوب آفریقا در گروه بین‌المللی بحران، گفت سومالی‌لند، شواهد مشخصی مبنی بر دخالت الشباب ارائه نکرده است و مسائل عمیق‌تر پشت درگیری‌های اخیر، باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرند.

او همچنین گفت آنچه سومالی‌لند درباره دست داشتن تروریست‌های الشباب می‌گوید، احتمالا برای بدنام‌کردن حریف است. با این حال، برخی از دست‌اندرکاران منطقه خواستار آتش‌بس فوری‌اند و این راهی است که طرفین باید در پیش گیرند؛ باید پای میز مذاکره بیایند و درباره آینده این منطقه با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

بیشتر از جهان