حمله اسرائیل به کرانه باختری؛ شش فلسطینی کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند

از آغاز سال جاری، درگیری‌های اسرائیل و فلسطین جان ۵۵ فلسطینی، از جمله چندین غیرنظامی، را گرفته است

دست‌کم ۵۰ نفر بر اثر جراحت‌های گلوله حمله روز چهارشنبه در بیمارستان بستری‌ شدند ـ AFP

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که روز چهارشنبه، ۲۲ فوریه (سوم اسفند)، در حمله اسرائیل به شهر نابلس درکرانه باختری شش فلسطینی کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شش مرد ۲۳ تا ۷۲ ساله «در نتیجه تجاوز اشغالگران به نابلس» کشته شدند.

مقام‌های بهداشتی افزودند حدود ۵۰ نفر نیز بر اثر جراحت‌های ناشی از برخورد گلوله در بیمارستان بستری شده‌اند.

ارتش اسرائیل تایید کرد نیروهایش در شهر شمالی کرانه باختری عملیات می‌کنند، اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

یک خبرنگار حاضر در صحنه گزارش داد که نیروهای اسرائیلی به سمت فلسطینی‌ها گاز اشک‌آور شلیک کردند. فلسطینی‌ها نیز در مقابل، لاستیک‌هایی را آتش زدند و به سمت خودروهای نظامی سنگ پرتاب کردند. این روزنامه‌نگار گفت نیروهای اسرائیلی پس از سه ساعت از شهر خارج شدند.

جمعیت هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد که پزشکان این سازمان تاکنون ۴۵ مورد جراحت ناشی از برخورد گلوله و ۲۵۰ مورد دیگر ناشی از استنشاق گاز اشک‌آور را درمان کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تازه‌ترین تهاجم مرگبار اسرائیل، پس از سخنرانی تور ونسلند، فرستاده صلح سازمان ملل متحد در خاورمیانه درباره «توقف خشونت به مثابه اولویت فوری»، به وقوع پیوست. او روز دوشنبه، ۲۰ فوریه (اول اسفند)، در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «نشانه‌های شومی دیده‌ایم [از این]که اگر نتوانیم به بی‌ثباتی کنونی رسیدگی کنیم، چه چیزی در انتظار ما است.»

از آغاز سال جاری، درگیری‌های اسرائیل و فلسطین جان ۵۵ فلسطینی، از جمله شبه‌نظامیان و غیرنظامیان، را گرفته است. بر اساس اعلام منابع هر دو طرف، ۹ غیرنظامی اسرائیلی، از جمله سه کودک، یک افسر پلیس، و یک غیرنظامی اوکراینی نیز در همین مدت کشته شده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه، ۱۹ فوریه، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و سپس به‌صورت جداگانه با محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت‌وگو کرد و از هر دو خواست که آرامش را به منطقه بازگردانند.

در پی سفر ماه گذشته فرستاده ارشد واشنگتن به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی، شکاف‌ها بین مقام‌های دو طرف و خشونت در منطقه افزایش یافته است.

تماس‌های تلفنی بلینکن به دنبال تصمیم دولت راستگرای جدید اسرائیل مبنی بر اعطای مجوز به چندین شهرک‌ در کرانه باختری صورت گرفت. این اقدام دولت نتانیاهو با انتقادهای گسترده‌ فلسطینیان و قدرت‌های بزرگ جهان مواجه شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه به اتفاق آرا بیانیه‌ای را در مخالفت شدید با ادامه ساخت‌وساز و توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری تصویب کرد.

در واکنش به بیانیه صادر شده،‌ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت: «این بیانیه هرگز نباید صادر می‌شد و ایالات متحده نباید به آن می‌پیوست.» او افزود که چنین بیانیه‌ای «حقوق تاریخی یهودیان» را انکار می‌کند.

 در سوی دیگر، تشکیلات خودگردان فلسطینی و سایر گروه‌های مدافع حقوق فلسطینیان از این‌ که سازمان ملل به جای یک قطعنامه قوی، تنها یک بیانیه صادر کرده انتقاد کردند.

سازمان ملل و بیشتر جامعه بین‌المللی شهرک‌سازی‌های اسرائیل را غیرقانونی و مانعی برای پایان دادن به مناقشه چند دهه‌ای اسرائیل و فلسطین می‌دانند. حدود ۷۰۰ هزار شهرک‌نشین اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی که از سوی اسرائیل ضمیمه شده است زندگی می‌کنند که نقض قوانین بین‌المللی دانسته می‌شود.

بیشتر از جهان