صخره‌های شناور و اژدهای پرنده؛ عربستان سعودی پایتخت خود را متحول می‌کند

عربستان سعودی برای دو برابر کردن مساحت پایتختش یک برنامه ۸۰۰ میلیارد دلاری دارد

ریا‌ض برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود پروژه‌های بلندپروازانه‌ای را آغاز کرده است‌ــ Public Investment Fund

ترکیب مفاهیمی مانند چند اژدهای در حال پرواز، صخره‌های شناور و ساختمان‌های سربه‌فلک کشیده یک فیلم علمی‌ــ‌‌تخیلی را به ذهن متبادر می‌کند اما چنین شهری قرار است در عربستان سعودی شکل واقعی به خود بگیرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، عربستان سعودی در نظر دارد پایتخت خود را به یکی از «بهترین شهرهای روی زمین برای زندگی» تبدیل کند. ریاض مدت‌ها است که نه‌تنها برای تنوع بخشیدن به اقتصاد نفتی خود، که برای کسب وجهه‌ای جدید در عرصه‌ گردشگری و شهرسازی، پروژه‌های بلندپروازانه‌ای را آغاز کرده است.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی روز جمعه اعلام کرد که این کشور در حال ساخت مرکزی جدید در ریاض است. پروژه «میدان جدید» به دستور شاهزاده محمد بن سلمان قرار است مساحت پایتخت عربستان سعودی را تا ۱۹ کیلومترمربع افزایش دهد تا برای پذیرش صدها هزار نفر گنجایش داشته باشد.

این پروژه جدید بر اساس مفهوم پایداری محیط‌ زیست ساخته می‌شود و دارای مناطق سبز و مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است تا با ترویج سبک زندگی سالم و فعالیت‌های اجتماعی، کیفیت زندگی را ارتقاء دهد. در این برنامه، یک دانشگاه فناوری و طراحی، یک سالن نمایش چندمنظوره و بیش از ۸۰ مکان تفریحی و فرهنگی هم در نظر گرفته شده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در قلب این پروژه «مکعب» بنا خواهد شد؛ ابتکاری برای ساخت یک مکعب بزرگ به ابعاد ۴۰۰ متر. به گزارش صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، این پروژه عظیم و جدید قرار است در سال ۲۰۳۰ تکمیل شود؛ پرو‌ژه‌ای که برخی معتقدند به بنای مقدس مسلمانان در مکه (کعبه) شباهت عجیبی دارد.

عربستان سعودی که تلاش می‌کند از خود روایت جدیدی به عنوان کشوری در حال توسعه و مبتکر شهرهای آینده‌نگر ارائه دهد، برای گردشگران در پروژه مکعب با استفاده از فناوری‌های روز از جمله هولوگرافیک، فضایی متفاوت می‌سازد. این ساختمان دارای امکانات تفریحی، هتل‌ها و واحدهای مسکونی است و پیش‌بینی می‌شود با استقبال خوبی مواجه شود.

مقام‌های عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ نیز ساخت شهر آینده‌نگر نئوم با سرمایه‌ ۵۰۰ میلیارد دلار در شمال غرب این کشور را وعده دادند. در این شهر قرار است ربات‌ها خدمتکار باشند، تاکسی‌های پرنده به کار گرفته شوند و یک ماه مصنوعی غول‌پیکر نیز جاذبه مهمی برای جذب گردشگران شود.

عربستان در سال ۲۰۲۲، از پروژه ساخت یک شهر خطی عظیم به نام «لاین» هم رونمایی کرد؛ شهری که می‌تواند ۹ میلیون نفر را در خود جای دهد.

به گفته رسانه‌های سعودی، پادشاهی این کشور در حال حاضر برای دو برابر کردن مساحت پایتخت در دهه آینده و تبدیل آن به مرکز فرهنگی و اقتصادی مهم منطقه، برنامه‌ای ۸۰۰ میلیارد دلاری دارد.

کارشناسان معتقدند که این بلندپروازی‌ها به سرمایه‌گذاری‌های خارجی عظیم نیز نیاز دارد. عربستان سعودی امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی خود را به ۳۸۸ میلیارد ریال (۱۰۳میلیارد دلار) در سال افزایش دهد. بر اساس گزارش‌های فعلی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور تا سال ۲۰۲۱ به ۱۹ میلیارد دلار رسید.

بیشتر از جهان